Aviseringar
Rensa alla

Ett år kvar tills jag drar till Paris, vet ingenting, hur ska jag göra?


Paseo:

hur vet jag detta?

tala med arbetsförmedlingen och försäkringskassan kanske.
jag är inte säker. vet dina föräldrar något om detta?

Paseo:

jag skaffar mig en utbildning tror jag, fast vet inte om den duger om den är svensk

kolla upp innan med den utbildning du ska gå.

Paseo:

vad betyder det?

det handlar i grund och botten om att diverse stiftelser vill hjälpa fram förmågor och organisationer med goda ändamål.
det finns exempelvis musikstipendier, som du då kan ansöka om med motiveringen att du skall studera musik i ett främmande land och kan behöva finansiellt stöd för att underlätta studierna och utvecklas.

stipendier


   
SvaraCitera

Paseo:

hur tar jag reda på det?

Främst Försäkringskassan, Skatteverket och din bank, skulle jag säga. Även ditt försäkringsbolag om du har några försäkringar. Även läkare kan vara bra att kontakta om du tar mediciner eller har någon sjukdom.

Hittade denna checklista som verkar väldigt bra: http://www.toni-schonfelder.com/pdf/20090809-9.pdf

Jag tycker ärligt talat att det inte verkar som att du har en fast plan. Det är mycket tror. Paris är en storstad med både bostadsbrist och arbetslöshet. Att bara åka dit utan särskilt mycket ordnat och hoppas på att allt fixar sig tycker jag känns väldigt oansvarigt. Se till att du har boende och arbete innan du åker. Börja kolla redan nu, så att du kan få ett hum och priser och utbud.


   
SvaraCitera

Plugga i Paris kanske går? =)


   
SvaraCitera

Vad är det för skola du ska studera på?
De kanske kan ordna med studentrum eller hjälpa dig att komma i kontakt med andra studerande som kan tänka sig dela boende eller liknande.

Kontakter är bra att ha.


   
SvaraCitera

Är nog lättare att börja på ett universitet i sverige och sedan söka om utbytesår vilket är väldigt vanligt mellan universitet [wink]


   
SvaraCitera

Paseo:

Hur förbereder jag mig redan nu?

kan du franska flytande?


   
SvaraCitera

Skaffa töcken där turistguide för Paris typ, du behöver kanske inte veta något särskilt om Louvren men det kanske står andra bra tips. Små grejer som underlättar något slags vardag.


   
SvaraCitera

Kom ihåg att du måste säga det till skatteverket minst en vecka före du drar om du blir borta längre än en viss gräns.


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

lost_in_space:

kan du franska flytande?

Nää, jag kan ju uttrycka mig ganska bra, men fatta vad en fransman säger är närmast omöjligt [shake] de snackar så jäkla snabbt

dazed:

Skaffa töcken där turistguide för Paris typ, du behöver kanske inte veta något särskilt om Louvren men det kanske står andra bra tips. Små grejer som underlättar något slags vardag.

[bigsmile][bigsmile] Skrattar inte åt tipset, det var mycket bra, men du formulerar dig så roligt

Capture:

Jag tycker ärligt talat att det inte verkar som att du har en fast plan. Det är mycket tror. Paris är en storstad med både bostadsbrist och arbetslöshet. Att bara åka dit utan särskilt mycket ordnat och hoppas på att allt fixar sig tycker jag känns väldigt oansvarigt. Se till att du har boende och arbete innan du åker. Börja kolla redan nu, så att du kan få ett hum och priser och utbud.

Ja jag har ganska nyss kommit på detta och skapade tråden för att skaffa en plan och se om det är möjligt inom ett år eller om jag måste vänta såå [crazy]


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

mrman:

Plugga i Paris kanske går? =)

Ja det är därför jag ska dit för att slippa gå via kmh i stockholm som stället helt orimliga krav [smile] Sen vill jag ju såklart se världen. Och så känner jag att jag inte får plats i Sverige, folk tycker jag är så konstig här, skulle nog passa bättre in i Paris.


   
SvaraCitera
höna

kan du franska?


   
SvaraCitera

Haha okej så kan man också resonera 😀


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

höna:

kan du franska?

japp det kan jag fast behöver ändå plugga mer


   
SvaraCitera
höna

Paseo:

japp det kan jag fast behöver ändå plugga mer

min morbror flyttade dit och pluggade på sorbonne, han fick lägenhet ganska enkelt, visserligen en liten och ful, men det gick. jobb på bar fick han också, och lärde sig sjukt bra franska genom att jobba med det. tror inte du behöver tänka så mkt p¨å vad du ska ha med dig, förutom giltigt pass och tillstånd att jobba, typ.


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

höna:

min morbror flyttade dit och pluggade på sorbonne, han fick lägenhet ganska enkelt, visserligen en liten och ful, men det gick. jobb på bar fick han också, och lärde sig sjukt bra franska genom att jobba med det. tror inte du behöver tänka så mkt p¨å vad du ska ha med dig, förutom giltigt pass och tillstånd att jobba, typ.

åh okej det låter hoppfullt i alla fall!!


   
SvaraCitera