Forumet - Ett arbete som jag har gjort om vatten!

Ett arbete som jag har gjort om vatten!

564 0 12
Vatten


Hur mycket ska man inta?

Du förlorar varje dag upp imot 2 till 3 liter. Detta en dag utan att träna, vattnet försvinner genom svettning, toalett besök och genom utandningsluften. Om du tränar ökar förlusten av vatten enormt. Ansträngningen ökar energiomsättningen vilket gör att din kroppstemperatur höjs.

Kroppen kyler då ner kroppen genom att svetas. Det har blivit bevisat att vätskebrist är det som snabbast försämras din prestationsförmåga, om du sysslar med uthållighets aktivitet såsom löpning.
Men tillbaks till frågan hur mycket ska man inta? Det är väldigt svårt att säga eftersom det skiljer sig åt dels på kroppsstorlek och yttre egenskaper såsom luftfuktighet.
En vuxen person som inte tränar ska inta 2 till 3 liter alltså så mycket man förlorar. Detta om man inte tränar.

Du kan inte bara dricka när du är törstig, du måste även dricka innan och efter träning. Det är väldigt viktigt att dricka vatten vid kolhydratsuppladdning innan tävling, eftersom kolhydraterna bildar glykogen som binder vatten till dina muskler.

Varje gram glykogen binder 2,7 gram vatten som binds till musklerna som sedan frigörs när du tränar eller tävlar.
Under själva träningsaktiviteten är det bättre att dricka lite men ofta varje gång man tar dricka paus eftersom kroppen ändå gör sig av med den vätska som inte behövs vid det tillfället.
Den optimala temeraturen på vatten är 15 grader om du dricker kallare för att det är svalkande kan du få ont i magen.

Vattnets funktion:

Vattnet hjälper till att transportera näringsämnen till musklerna och andra organ.
Det transporterar även bort slaggprodukter ut ur kroppen samt att reglera kroppstemperaturen.
Du kan klara dig länge utan mat i flera veckor men bara några dagar utan dryck.

Sportdrycker:

Dessa drycker är inte verkningslösa men är inte några mirakelmedel. De är även mycket lätta att göra minst lika effektiva själv. En sportdryck du köper innehåller i regel
2-7% sockerkoncentration typ druvsocker.
Ibland innehåller de även natrium som finns i koksalt. Natrium hjälper till att absorbera vattnet samt att hålla kvar det i kroppen.

De skriver även på sportdrycker hjälper till med återhämtningen eftersom den innehåller kolydrater men det går lika bra att ta en frukt eller smörgås efter träning.
Fördelen med sportdryck är att den är oftast väldigt sockerrik. Vilket kan fylla på kroppens glykon förråd.

Styrketräning och vatten:

Under styrketräning till motsats till uthållighets träning tycks inte prestationsförmågan sänkas vid en lätt vätskebrist.

Vid styrketräning förbrukar du mest glykogen.
Men efter träning blir det väldigt viktigt att återställa vätskebalansen eftersom en lätt uttrokad kropp har svårt
att upprätthålla det optimala trycket inne i muskelcellerna och det leder till ökad muskelnedbrytning och
svårigheter att bygga ny muskelmassa.

Skriven av snickaren.

Kom gärna med kommentarer!

Hur var den? (motivera ditt svar)

Snickaren:

imot


*emot

Snickaren:

toalett besök


*toalettbesök

Snickaren:

svetas


*svettas

Snickaren:

Det har blivit bevisat att vätskebrist är det som snabbast försämras din prestationsförmåga


*"Det har blivit bevisat att vätskebrist är det som snabbast försämrar din prestationsförmåga"

Snickaren:

Men tillbaks till frågan hur mycket ska man inta?


*"Men tillbaks till frågan, hur mycket ska man inta?"

Snickaren:

tar dricka paus


*Tar paus för att dricka/tar paus för dryck

Snickaren:

vatten är 15 grader om du dricker kallare


*"vatten är 15 grader, om du dricker kallare"

Spana också in: