Aviseringar
Rensa alla

ett bra manifest


Ämnesstartare

vad bör ett bra politiskt manifest innehålla? hur bör det vara formulerat? jag är för närvarande inne på att skriva en sorts sammanställning av frågor, åsikter och värderingar, som ska bli till grunden för ett fullstort politiskt manifest så småningom, och jag drabbas av dilemman här och var.

jag är hyfsad på propaganda i textform, det är inte det, det som brister är snarare hur jag ska väga och balansera innehållet. jag vill undvika att gå in på sakfrågor alltför mycket, men utan sakfrågor så blir det mer en ideologisk avhandling än ett politiskt manifest som faktiskt är användbart i praktiken och fyller sitt syfte.

har ni gjort något liknande innan, och isåfall, hur löste ni problemet med att balansera teori och praktik? vilka är era favorittexter av denna modell? företrädelsevis inom ämnet politik, men det finns ju även gott om gråzoner i mängder av olika stilar rent utgångs- och berättarmässigt, samt retoriskt. dela med er!

och, för vad som kan vara första gången någonsin, en relevant bild på goebbels.

Image


   
Citera

Beror helt på vem du vill nå ut till. Mitt tips är att försöka följa en rödtråd, börja ganska neutralt för att få folk intresserade.

Jag är verkligen inte expert inom detta område, men det var allt jag kom på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infocus:

röd

Där har du nyckelordet! [y]

Men ja, infocus har bra tips. Fast jag tror du ska börja med något som inget parti driver allvarligt men som många vanliga människor skulle gilla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infocus:

Beror helt på vem du vill nå ut till. Mitt tips är att försöka följa en rödtråd, börja ganska neutralt för att få folk intresserade.

det är en av metoderna, som jag använder mig av till viss del. men att börja alltför neutralt kan också få folk att tappa intresset. det känns spontant som att en vettigare inledning är en presentation av frågor formulerade på ett sådant sätt att folk är benägna att hålla med i dessa. är dock svårt att få till bra i vissa fall.

Stringburka:

Men ja, infocus har bra tips. Fast jag tror du ska börja med något som inget parti driver allvarligt men som många vanliga människor skulle gilla.

jag vet vilka frågor jag intresserar mig för, jag är inte så mycket för populism. sen så råkar de ligga inom denna kategori. frågan är mer formuleringar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

jag vet vilka frågor jag intresserar mig för, jag är inte så mycket för populism.

Det förstod jag. Men om sakerna du vill genomföra är utbyggnad av kollektivtrafiken och avrättande av alla med talfel så bör du börja med tågen i ditt manifest. Var mer det jag menade.

Men skriv ihop något så kan vi ge kritik på det? Nog mycket lättare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eftersom ingen här kan se ditt manifest framför sig är det svårt att bedöma, jämför med andra politiska manifest och se vad de innehåller som ditt saknar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Det förstod jag. Men om sakerna du vill genomföra är utbyggnad av kollektivtrafiken och avrättande av alla med talfel så bör du börja med tågen i ditt manifest. Var mer det jag menade.

det förstnämnda vill jag ju faktiskt, men det känns som såoass mycket av en sakfråga att det snarare hör hemma i ett partiprogram än i ett manifest. jag försöker utesluta rena sakfrågor så gott som det går, om det inte är bredare saker.

sen så tror jag inte nödvändigtvis på att inleda med något som tilltalar många. snarare något som de flesta potentiella anhängare är eniga i, men som är nog radikalt för att inte vara uttjatat.

eller snarare, andra stycket. första stycket (eller första styckena) är mer ideologisk uppvärmning.

Stringburka:

Men skriv ihop något så kan vi ge kritik på det? Nog mycket lättare.

mja, har en text som är någolunda klar, men det är stycken och formuleringar som ska ändras här och där. möjligen att jag postar den när det känns acceptabelt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

men det är stycken och formuleringar som ska ändras här och där. möjligen att jag postar den när det känns acceptabelt!

I ren "linux-betatesting" anda borde du skicka den till mig redan nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Eftersom ingen här kan se ditt manifest framför sig är det svårt att bedöma, jämför med andra politiska manifest och se vad de innehåller som ditt saknar.

det är mer generella frågor än specifika i just det här sammanhanget. jag är inte främmande för att skriva seriösa politiska texter (något som jag i princip skonat um från), men just det här formatet är jag inte helt bekant med. därav efterfrågan av bra manifest och andra politiska texter att jämföra med.

sen blir det ännu mer problematiskt av att det inte ens är ett manifest som så, det är mer en politisk och ideologisk sammanfattning än en agitationstext eller politisk stridsmanual. fast med inslag av båda dessa.

Anarkandi:

I ren "linux-betatesting" anda borde du skicka den till mig redan nu.

skall göra när jag fått sista stycket vettigt! det är rätt så förjävligt, har rätt så oerhörda problem med det. hade ju tänkt att bli klar med det igår, typ, men det hände inte direkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

skall göra när jag fått sista stycket vettigt! det är rätt så förjävligt, har rätt så oerhörda problem med det. hade ju tänkt att bli klar med det igår, typ, men det hände inte direkt.

Gut, ser fram emot det. Cyklar till skolan nu..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Gut, ser fram emot det. Cyklar till skolan nu..

förhoppningsvis så har du ett pm i eftermiddag nån gång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera