Aviseringar
Rensa alla

Ett konstigt psykiskt problem. Kan någon namnge det?


Ämnesstartare

Hej

Vet att detta låter hur märkligt som helst, men allt är helt sant.

Under hela livet har jag haft ett enormt behov av att imponera och visa mig stark inför andra. Så stort att det helt och hållet domminerar mitt liv. Krasst sett är detta nästan det enda jag tänker på. Har konstaterat att nästan allt jag gör i livet är i precis detta syfte. Ger några exempel så att ni förstår mer vad det kan handla om.

Jag köper ofta nya, riktigt dyra mobiltelefoner som jag sitter och pillar på i offentliga miljöer och demonstrerar alla funktioner för andra så fort jag får minsta tillfälle.

Om jag ska hålla en presentation med datorn, kan jag ägna flera timmar åt att t.ex. fixa en rörlig skrivbordsbakgrund eller liknande så att åhörarna skall se hur duktig jag är eller hur man nu ska beskriva det.

Detta var bara två av många exempel. Det handlar oftast om att imponera med tekniska prylar, men det kan även handla om andra saker.

Jag har drabbats av depression p.g.a. detta och äter därför antidepressiva. Jag tycker detta är coolt på något sätt och tar varje tillfälle att visa mina piller/berätta om dem.

Dessutom lyssnar jag flera timmar om dagen på fartig musik på hög volym, samtidigt som jag spänner mig hårt och tänker att jag visar något häftigt för någon annan och liknande saker. Får väldigt ont i kroppen av detta och har dessutom svårt att få saker gjorda.

Vet att allt detta låter helt sjukt, men det är alldeles sant och tar fullkomligt över mitt liv. Det har på något sätt blivit livets mening för mig. Jag har flera gånger försökt ta mig ur och då mår jag verkligen jättebra, men jag har bara klarat som mest 3 dagar hittills.

Någon som vet vad detta kan vara? Känns som fenomenet borde ha något namn...


   
Citera

Hade du en frånvarande förälder under uppväxten månne?


   
SvaraCitera

Gå i psykoanalys, kan betala den för dig om du vill, om jag sen får läsa journalerna [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har läst om detta någonstans vad det heter, men kommer inte ihåg. Det är definitvt en 'disorder' låt ---> ''THEM''<-- undersöka dig/analysera dig/ strip you down eller något.

good luck.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen frånvarande förälder nej. Har tvärtom haft bästa tänkbara föräldrar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Husknuten:

Ett konstigt psykiskt problem. Kan någon namnge det?

Överdriven lust att imponera på folk[y]


   
SvaraCitera

Då har vi nått gemensamt typ.. Fast när jag blir deppig äter jag ingen medicin [n]


   
SvaraCitera

[zzz]


   
SvaraCitera

jewelshine:

Jag har läst om detta någonstans vad det heter, men kommer inte ihåg. Det är definitvt en 'disorder' låt ---> ''THEM''<-- undersöka dig/analysera dig/ strip you down eller något.

good luck.

lär. dig. svenska.


   
SvaraCitera

Dåligt självförtroende/självkänsla skulle jag tippa på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Dåligt självförtroende/självkänsla skulle jag tippa på.

Det kan nog vara en del av sanningen, men det är definitivt inte enbart dåligt självförtroende som ligger bakom i mitt fall. Det har liksom totalt tagit över mitt liv. Är som om det blivit livets mening. Krasst sett är faktiskt nästan allt jag gör i syfte att imponera på andra.


   
SvaraCitera

Husknuten:

Det har liksom totalt tagit över mitt liv

Du har aldrig provat sluta? Du vet inte hur det känns att inte göra det?

Husknuten:

Krasst sett är faktiskt nästan allt jag gör i syfte att imponera på andra.

Blir folk imponerade då? Eller är allt totalt meningslöst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Du har aldrig provat sluta? Du vet inte hur det känns att inte göra det?

Jag har provat många gånger för jag vill verkligen. Mår jättebra då, men har bara lyckats hålla mig från det under tre dagar som mest. Sen faller jag tillbaka igen

Renesmee:

Blir folk imponerade då? Eller är allt totalt meningslöst.

Det är svårt att veta, men det blir de säkert i vissa fall.


   
SvaraCitera

Låter som att du lider av dåligt självförtroende vilket gör att du känner att du hela tiden måste imponera för att duga [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bekräftelsebehov


   
SvaraCitera