Aviseringar
Rensa alla

Ett misstag?


Ämnesstartare

Har kommit tillbaka till sthlm nu efter en månads lov som jag spenderat hemma. Nu när jag kom "hem" kändes det sjukt konstigt,börjar fundera på varför jag ens är här,varför jag pluggar till nåt jag är säker på är för svårt för mig och varför jag är så dum och bygger upp studieskulder på det.

Förra terminen gick jag till skolan, gjorde allt jag skulle och gjorde det ambitiöst. Nu känns det dock bara omotiverat att börja igen, att få mer skulder på nåt jag inte är säker på.

Jag kom fram till att den största anledningen att jag fick för mig att plugga i sthlm va att jag ville komma så långt hemmifrån som möjligt då det bara är strul där, dock finns det några små personliga anledningar som vägde över oxå, och att jag inte vill ta itu med "vuxenlivet" än då jag inte finner nåt yrke "roligt/motiverande/intressant" och nu har ju alla uppsägningar tagit hårt på hela sverige och det är ju svårt att få jobb så och defenetivt lägenhet så man kan flytta hemmifrån.

Alltså, jag har inget motiverande jobb jag vill syssla med och skjuter bara upp det för jag inte vill tvingas att bo hemma då denna månaden var tillräckligt att stå ut med. Ingenjör kan väl inte vara helt fel då jag inte är intresserad av något? Jag gör det jag ska bara och om man inte är intresserad så är d väl bättre att skaffa ett välbetalt jobb så man kan försöka köpa sig lycklig än att traggla på ICA eller nåt ålderdomshem?

Jag vet inte riktigt vad jag vill få ut men jag är jävligt förvirrad och vet inte vad jag vill eller om jag vill eller nåt alls![sad] Jag ville väl plugga till ingenjör, pengar lockar och dom flesta jag gick ur skolan med ligger bara hemma nu när dom är 20 och snyltar på föräldrar vilket jag är helt emot. =/


   
Citera
Ämnesstartare

Du är jätteduktig som gör NÅGOT, vill du inte jobba som ingenjör 4life så är det bara att hitta på något annat.
Bara man har en grund att stå på & en inkomst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

vill du inte jobba som ingenjör 4life så är det bara att hitta på något annat.

men lixom....över 300 000 i studieskuld fan, finns inget yrke jag VILL hålla på med, därför känns det tryggare med nåt som ger lite högre inkomst. Vet inte hur lätt d är att få jobb inom medicin teknik senare eller om jag "bara" ska läsa högskoleingenjör, men känns som om man likagärna kan lägga 2 år till om man redan har höga skulder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har det ungefär som du känns det som. Jag satt faktiskt alldeles nyss och kolla på studentbostäder osv. Funderar på vad jag vill plugga men jag känner mig inte säker på någonting. Det ända jag vet är att jag vill komma bort typ. Och som du säger är arbetsmarknaden vare sig lockande elr fördelaktig. Det jobbet jag har nu kmr jag inte kunna få en heltidstjänst på så jag måste antingen söka nytt ler börja plugga[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

Jag har det ungefär som du känns det som.

låter lika[sad]men flytta du långt då eller? Jag flytta från gbg till sthlm och lämnade allting. =/ och hoppades på nytt vilket inte blev, får se om denna terminen blir bättre, om jag hinner åka hem på helger och så. =/

Hata arbetsmarknaden! Alla blir ju sparkade nu och vem vill bo hemma och jobba på ica när man är 25?


   
SvaraCitera

Tözen:

över 300 000 i studieskuld fan, finns inget yrke jag VILL hålla på med, därför känns det tryggare med nåt som ger lite högre inkomst.

300 000!? now I'm saaad : (

vet inte heller vad jag vill jobba som så jag har också tänkt att utbilda mig till ingenjör efter gymnasiet, i data.

Dock är jag intresserad av datorer (fast än sålänge jävligt okunnig).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

med ett välbetalt arbete är 300.000 i studieskulder ingenting. hur ska du då tänka när du tar huslån på 2 miljoner?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

låter lika[sad]men flytta du långt då eller?

Jag satt nyss och funderade på att plugga i Västerås, bor i Stockholm nu. är inte så fasligt långt men ändå en skillnad. få flytta hemifrån och bara släppa allt typ. Från gbg till Stockholm måste verkligen vara en stor skillnad? Jag har iaf alltid fått känslan av att att människorna är annorlunda i Göteborg på ett positivt sätt ?:D Har du märkt någon skillnad?

Tözen:

Hata arbetsmarknaden! Alla blir ju sparkade nu och vem vill bo hemma och jobba på ica när man är 25?

Nej precis. Och är man lite osäker på hur man ska göra kan det ju vara lätt att man blir kvar i någon kukbransch också. Man vågar inte sluta och börja plugga kanske osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

därför känns det tryggare med nåt som ger lite högre inkomst. Vet inte hur lätt d är att få jobb inom medicin teknik senare eller om jag "bara" ska läsa högskoleingenjör, men känns som om man likagärna kan lägga 2 år till om man redan har höga skulder.

något måste du ju iaf jobba med, du har ju ändå redan börjat med en utbildning.
Även om du inte får jobb direkt så ökar ju chanserna eftersom du är utbildad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

Jag satt nyss och funderade på att plugga i Västerås, bor i Stockholm nu

inte långt, men skillnad ja.

Hell_man:

få flytta hemifrån och bara släppa allt typ

fundera på det FLERA gånger. =/

Hell_man:

Jag har iaf alltid fått känslan av att att människorna är annorlunda i Göteborg på ett positivt sätt ?:D Har du märkt någon skillnad?

Jag är bra ialf!Stockholmare är..inte samma


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

Tözen F18

vart pluggar du nu och hur bor du? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

vart pluggar du nu och hur bor du?

på KTH i kista, bor hos en familj i åkersberga.Vill ha eget men så jävla svårt.

isola:

något måste du ju iaf jobba med, du har ju ändå redan börjat med en utbildning.
Även om du inte får jobb direkt så ökar ju chanserna eftersom du är utbildad

jag aVLIDER[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nog för att det är svårt att få jobb just nu, men sök ändå. Är du oroad över studieskulderna är ett extrajobb bra att ha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EVIL_GENIUS_IS_BACK:

Är du oroad över studieskulderna är ett extrajobb bra att ha.

klarar knappt studierna som d är med tiden att plugga,så det känns inte så hundra att försöka skaffa extrajobb om jag vill klara med godkänt,första året är sjukt viktigt för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flytta ner till Lund, här är det kul att vara student [cool]

Utbilda dig till något du är intresserad av! Vad sägs om journalistik, psykologi eller filosofi?


   
SvaraCitera