Aviseringar
Rensa alla

Ett nytt begrepp: denarcissistify


Ämnesstartare

Asha:

ja, har du förslag på ett bättre ord?

menade du kanske bättre ord för narcissism? var trött när jag svarade.

"patologisk självbeundran". jag gillar inte idén att förankra facktermer i mytologi. 

nu är det väl så att begreppet motsvarar ett kluster av egenskaper som varken görs rättvisa av en referens till en fiktiv karaktär eller av något vardagligt ord. vanan är alltså enda argumentet för att behålla ordet, men samtidigt finns inget självklart alternativ och nackdelarna i och med historiska associationer kanske inte är så farliga som jag intalar mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edinburgh: jag känner åtminstone tre personer som genomgått processen

berätta gärna mer.


   
SvaraCitera

df rqp:

berätta gärna mer.

Vissa är självupptagna till den grad att de mår dåligt över det och så bestämmer sig vissa av dem att göra något åt det. Jag använde ordet ganska löst i det här fallet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edinburgh:
Vissa är självupptagna till den grad att de mår dåligt över det och så bestämmer sig vissa av dem att göra något åt det. Jag använde ordet ganska löst i det här fallet.

ah, jag brukar inte stämpla folk som narcissister om de inte är så illa däran att de är bortom räddning, men lös användning är förstås ok också. kan relatera isf.


   
SvaraCitera

df rqp:

ah, jag brukar inte stämpla folk som narcissister om de inte är så illa däran att de är bortom räddning, men lös användning är förstås ok också. kan relatera isf.

Inte för att en diagnos innebär att man är bortom räddning, men ja, jag brukar oftast också försöka vara försiktig med hur jag använder de orden, det är nog bäst så. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp:

ah, jag brukar inte stämpla folk som narcissister om de inte är så illa däran att de är bortom räddning, men lös användning är förstås ok också. kan relatera isf.

jag skulle exempel kunna säga, facebook bör avnarcissitiferas! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

facebook är inte narcissistiskt då det, i dess sämre stunder, är en tävlan om tredjepersonsuppmärksamhet.

fattar inte riktigt behovet av att komma på nya begrepp ba' fö'att. tekniska begrepp uppstår när man i ett kollektiv lätt behöver kunna referera till specifika fenomen.

men men, om du bara är intresserad av vad vi tycker om ordet i dess isolation så: en sak som slår mig är att ordet låter som att det beskriver en yttre process där en person försöker "avnarcissistifiera" en annan person, inte ett personligt projekt. tänk avkriminalisering. man kan inte, i vanligt språkbruk, avkriminalisera sig själv - man kan bara sluta vara kriminell. detta visar sig även när du säger att facebook bör avnarcissistifieras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tlaltecuhtli: facebook är inte narcissistiskt då det, i dess sämre stunder, är en tävlan om tredjepersonsuppmärksamhet.

fattar inte riktigt behovet av att komma på nya begrepp ba' fö'att. tekniska begrepp uppstår när man i ett kollektiv lätt behöver kunna referera till specifika fenomen.

men men, om du bara är intresserad av vad vi tycker om ordet i dess isolation så: en sak som slår mig är att ordet låter som att det beskriver en yttre process där en person försöker "avnarcissistifiera" en annan person, inte ett personligt projekt. tänk avkriminalisering. man kan inte, i vanligt språkbruk, avkriminalisera sig själv - man kan bara sluta vara kriminell. detta visar sig även när du säger att facebook bör avnarcissistifieras.

hört talas om digital narcissism? jag kan dessvärre ej hålla med fullt ut, många beter dig som om de är så intressanta som individer, att vilja ha uppmärksamhet behöver ej vara dåligt i sig. 2. vad är skillnaden mellan yttre och inre processer? du tänker en inre process som något som subjetet upplever, och en yttre process som objektiva verkligheten naivt uttryckt? som process betraktad så ser jag ingen betydelsefull skillnad, utöver att man använder sig av olika vokabulär.  sedan för att svara på din fråga, så skulle jag mycket väl kunna säga att jag behöver avnarcisstifiera mig. den intressanta frågan är förövirgt enligt mig, relaterat till kopplingen du gör till avkriminalisering; vad menas med att avkriminalisera sigsjälv? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

jag skulle exempel kunna säga, facebook bör avnarcissitiferas! 

typ som avlusas? 😀

Edinburgh:
Inte för att en diagnos innebär att man är bortom räddning, men ja, jag brukar oftast också försöka vara försiktig med hur jag använder de orden, det är nog bäst så. 

menar inte att jag reserverar den för folk med formell diagnos utan för folk där problematiken enligt min bedömning integrerats i personligheten till sådan grad att en diagnos vore på sin plats. narcissism är nog gravt underdiagnosticerats med tanke på att de som lider av det vägrar kännas vid sina svårigheter.

det lät lite väl anspråksfullt. kanske osmidigt med tanke på topic. men det får vara så.


   
SvaraCitera
reben

jag kmr aldrig använda de


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp:

typ som avlusas? 😀

menar inte att jag reserverar den för folk med formell diagnos utan för folk där problematiken enligt min bedömning integrerats i personligheten till sådan grad att en diagnos vore på sin plats. narcissism är nog gravt underdiagnosticerats med tanke på att de som lider av det vägrar kännas vid sina svårigheter.

det lät lite väl anspråksfullt. kanske osmidigt med tanke på topic. men det får vara så.

om du menar som att narcissiter bör plockas bort från tjänsten så nej. mer att hur facebook är strukturerat bör vara utformat på ett sådant sätt så att det inte stärker narcissistiskt beteende. 


   
SvaraCitera