Aviseringar
Rensa alla

Ett nytt välfärdsparti


Ämnesstartare

Efter att Vänsterpartiet genom att än en gång återvända till husse Socialdemokraterna visat att de egentligen inte har någon egen politik har jag slutligen insett att Sverige behöver ett helt nytt välfärdsparti, obundet av fackföreningar, socialdemokrater och borgarallianser.

Om jag fick hitta på ett sådant parti skulle huvudfrågorna vara:
* Allmän sjukförsäkring, inklusive tandvård.
* Utträde ur EU.
* Reformerad upphovsrätt och fortsatt skydd mot mjukvarupatent.
* Storsatsning på tåg och annan kollektivtrafik.
* Fler jobb inom offentlig sektor, och starkare statlig närvaro på marknaden (t ex statligt ägda företag som konkurrerar med de privatägda.)
* Förstatligande av el, sjukvård och skolor, inklusive körskolor.
* Upprättande/inköp av en statlig storbank.
* Större samarbete mellan de nordiska länderna, med en nordisk union som idealiskt mål.

Skulle du kunna tänka dig att rösta på ett sådant parti? Om inte, varför inte?


   
Citera
smisk

KID_IS_BACK:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Låter ganska bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Åtminstone de punkter du skrivit upp stödjer jag till fullo


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Bättre än dagens.
Invandringspolitik?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Skatter?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stronghold:

Invandringspolitik?

Laga integrationen (dvs. inget mer "dumpa alla invandrare i samma ghettoförort och hoppas att det funkar,") i övrigt ingen särskild åsikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Ja (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Skatter?

Allting måste naturligtvis finansieras. Att slippa betala medlemsavgiften för EU hjälper naturligtvis, och en ökad statlig närvaro på marknaden borde även det ge klirr i statskassan, både genom att sparka på ekonomin och dra in direkta vinster, men skattelättnader vore inte ett av partiets fokus om det inte fanns gott om utrymme för det i statsbudgeten, och isåfall skulle dessa lättnader komma till småföretag och låginkomsttagare.

Även återinförd förmögenhetsskatt skulle stå på dagordningen, kom jag just ihåg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

KID_IS_BACK:

Om inte, varför inte?

Därför att jag strävar efter frihet, inte förtryck.

KID_IS_BACK:

Även återinförd förmögenhetsskatt skulle stå på dagordningen, kom jag just ihåg.

Två frågor:
1. Hur ska du reformera den så att den inte blir som tidigare, dvs en ytterst orättvis skatt som främst drabbade personer som inte var särskilt rika samt som fick massor av kapital (som hade medfört både nya jobb och fler skattepengar till Sverige) att lämna landet?

2. Vilka andra förändringar har du tänkt genomföra så de som drabbas av detta stannar kvar i Sverige (både fysiskt och med sitt kapital)? Tittar vi på flera av de absolut rikaste svenskarna som tex Ingvar Kamprad och Niklas Zennström har ju valt att lämna Sverige.

Något som medför att vi både missar enorma skatteintäkter men kanske än värre deras företagande och entreprenörskap som utan tvekan skulle bidra med tusentals jobb i Sverige.


   
SvaraCitera

KID_IS_BACK:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

ja. har du några tankar angående skolpolitiken? det finns mycket som behöver rensas upp.


   
SvaraCitera

Låter ju helt okej faktiskt. Om det var ett seriöst parti som verkligen menade de ovanstående punkterna hade jag säkert kunnat rösta på det (även om det inte passar perfekt med min politiska syn).


   
SvaraCitera

nej, men utträde ur eu och satsning på kollektivtrafiken är en bra början. samarbetet mellan de nordiska länderna är också bra, men en union? nää det vet i fan alltså...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det låter bra helt klart.
Mina hjärtefrågor är skolan, miljö och invandringspolitik så det hade ju varit trevligt med lite mer sådant but i like

KID_IS_BACK:

* Storsatsning på tåg och annan kollektivtrafik.

veeery much


   
SvaraCitera

KID_IS_BACK:

Om inte, varför inte?

angående det där med samarbetet med de övriga nordiska länderna bör vissa krav ställas. inget samarbete med danmark sålänge högerpopulistiska dansk folkeparti är representerat i folketinget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Men det låter väldigt likt Vänsterpartiet.


   
SvaraCitera