Aviseringar
Rensa alla

Ett par studiefrågor


Ämnesstartare

Hejsan. Har ett par frågor som jag hoppas kan få svar på.

Är för tillfället 19 och hoppade av Gymnasiet för ett tag sen.

Vad finns det för alternativ om jag i framtiden vill plugga vidare på någon skola, högskola, universitet, KY-Utbildning? Vilka kan jag plugga vidare på?

Eftersom jag inte har något slutbetyg från Gymnasiet. Hur och vad behöver jag plugga upp? Jag har redan Svenska A+B, Engelska A+B och Matte A avklarat. Gäller de betygen endast om jag får ett slutbetyg? Var kan jag isåfall plugga upp det? Är det komvux som gäller då? Folkhögskola?

Vad brukar vara minimikraven för utbildningar?

Jag har rätt många tankar. Jag ska träffa en Studievägledare/SYO nästa vecka men tänkte fråga på div forum också.

Just nu är jag bara less på all form av skolbänksplugg och vill jobba. Har frilansat ett tag som grafisk designer och har relativt lätt att hitta uppdrag och eventuellt heltidsjobb. Men om 5 år kanske jag vill plugga igen :/

Tacksam för svar på någon fråga iallafall

Hare'


   
Citera
Ämnesstartare

Varför hoppar du av sista året?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gick ett IT Program med inriktning mot Media/Design innan jag bestämde mig för att ta en paus. Mina förra klasskamrater och vänner tog studenten, och när jag nu började i höst så studerade klassen jag fick börja i datorhårdvara och nätverk. Något jag är helt ointresserad av.
Min bristande motivation till skolan blev ännu större nu då jag trivs riktigt dåligt i klassen och inte har någon annan att umgås med på dagarna. (alla mina vänner tog studenten).

Kan tillägga att skolan ligger i en mycket liten ort där det inte finns någonting alls att göra på rasterna.
Orkar inte med det och vill bort därifrån helt enkelt.


   
SvaraCitera

Du kan tillgodoräkna dig dina avslutade kurser, men du måste läsa in en del betyg för att få grundläggande behörighet. Typ samhällskunskap, religion och naturkunskap. Kanske någon mer, minns ej. Sedan beroende på vad du vill läsa, kan du behöva särskild behörighet.

För att kunna läsa på universitet och högskola måste du ha motsvarande gymnasiekompetens. Hur det är på KY-utbildningar har jag ingen koll på men det är säkert lika där. Detta kan du få genom komvux eller folkhögskola som du säger.

Jättebra att du ska träffa en studievägledare. Har du funderat på att läsa på distans? Det finns i alla fall flera folkhögskolor som erbjuder allmän kurs (där man läser in sina gymnasiebetyg) på distans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

frik:

Vad brukar vara minimikraven för utbildningar?

Allmän behörighet vilket du får genom att läsa de kärnämnerna(på gymnasiet).
Svenska A+B, Engelska A, Matte A, Samhäll A, Historia A, Religion A, Naturkunskap A.. kanske någon kurs till. Det är iaf 750p.
Det krävs även att du har minst 2500p från gymnasiet, och att du har minst 90% godkänt, har jag för mig. Dock osäker på G-uppgiften.

frik:

Var kan jag isåfall plugga upp det? Är det komvux som gäller då? Folkhögskola?

Komvux och Folkhögskola gäller. Du kommer inte in på några andra ställen

frik:

Just nu är jag bara less på all form av skolbänksplugg och vill jobba. Har frilansat ett tag som grafisk designer och har relativt lätt att hitta uppdrag och eventuellt heltidsjobb. Men om 5 år kanske jag vill plugga igen :/

Om du ska börja plugga igen så behöver du fixa allmän behörighet, och det har du när du har 2500p och alla kärnämnerna lästa. Antingen gör du det nu, eller så gör du det när du vill börja plugga. Det är bara att välja.

Men på arbetsmarknaden är betygen inte speciellt mycket värt, det är mer att man har behörighet att söka jobbet, men sedan handlar det mycket om kontakter och liknande.

Det var som en föreläsare sa till mig: "I 9 gånger av 10 är det bättre att gå ut och festa än att sitta hemma o plugga. Nätverket som man lär känna på krogen och nattklubben lär öka dina chanser till jobb i mycket högre utsträckning än ett betyg i skolbänken".

'


   
SvaraCitera

Borgeus:

någon kurs till.

Historia A är inte kärnämen men däremot Estetisk verksamhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Historia A är inte kärnämen men däremot Estetisk verksamhet.

just det. Jag tyckte det var något som var fel.

Historia skulle kanske bli.. har jag för mig


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera