Aviseringar
Rensa alla

Ett problem jag har. Flytta 160 mil bort


Ämnesstartare

Jag har ett problem som jag tycker är jävligt jobbigt. Ni kankse inte tycker att det är ett större problem men jag vet inte hur jag ska göra.
Det handlar om att flytta, bort. Långt långt bort. Har ni tips?

Det är så här, jag är 15år fyller 16 om 3 månader och det är då jag slutar grundskolan och går vidare till gymnasiet.
Jag vet precis vad jag vill gå för linje och har vetat det sen 6:an. Jag bor i en liten tätort långt upp i norr, kiruna. Och har länge vetat och att jag inte vill bo här när jag blir äldre, efter 15 år är jag så sjukt less på all snö och kyla.

Jag har hittat ett gymnasium 160mil bort, som jag jätter gärna vill gå, och har kommit in på det preliminära valet. Men jag är så jääävla rädd, hur fan ska jag våga flytta? Jag kommer att ligga och böla arslet av mig dom första månaderna... Är det någon som har flyttat en ganska lång sträcka hemifrån vid tidig ålder? Ngn som vet hur jag känner mig, som har några tips eller så?


   
Citera

Apelsinenikylen:

hur fan ska jag våga flytta?

Just do it!
Se till att du har dator och internetuppkoppling så du kan ha kontakt med människorna hemma, annars kommer du klättra på väggarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

Just do it!

Ja kanske.. våga för att vinna!


   
SvaraCitera

man måste våga ta risker för att få de stora vinsterna


   
SvaraCitera

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Apelsinenikylen:

Jag har ett problem som jag tycker är jävligt jobbigt.

Flyttar du själv?

Av ren nyfikenhet, vilket program och var?[cute]


   
SvaraCitera

Apelsinenikylen:

Är det någon som har flyttat en ganska lång sträcka hemifrån vid tidig ålder? Ngn som vet hur jag känner mig, som har några tips eller så?

Jag flyttade från Skåne till Stockholm när jag började gymnasiet. Kände inte en jävel och var livrädd för alla möjliga olika saker. Dock gick det asbra, och jag ångrar inte en sekund att jag flyttade!
Det kommer säkert gå jättebra för dig 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

multuspollex:

Flyttar du själv?

Av ren nyfikenhet, vilket program och var?

Jo jag flyttar själv, till växjö för att gå Svenskaglasskolan:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

klåparen:

Jag flyttade från Skåne till Stockholm när jag började gymnasiet. Kände inte en jävel och var livrädd för alla möjliga olika saker. Dock gick det asbra, och jag ångrar inte en sekund att jag flyttade!
Det kommer säkert gå jättebra för dig 🙂

Tack, jag vet inte varför men det känns bättre när jag vet att andra också har flyttat långt hemifrån:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdgymnasiet eller?
Jag flyttade "bara" 17 mil till gymnasiet, och har bott där nu i snart tre år. Om två månader är det dags att flytta hem igen och nu är det snarare det som jag gråter över, än att jag längtar hem. Jag har ju dock kunnat åka hem någon gång i månaden eftersom det bara är tre timmars resa hem, men jag skulle inte avråda dig från att flytta. Du kommer få nya kompisar där och konner antagligen stortrivas om du nu ska gå någon linje som du verkligen vill gå.


   
SvaraCitera

Flyttade också när jag var 15, det var väl lite knepigt de första veckorna, och man kan inte riktigt vara redo på det... Men så länge du har chans att hitta nya vänner på en gång, och inte blir ensam i flera veckor så ska det nog gå bra. Ångrar du dig är det bara att flytta hem igen, det är ingen big deal egentligen, även om man intalar sig det.


   
SvaraCitera

Apelsinenikylen:

Tack, jag vet inte varför men det känns bättre när jag vet att andra också har flyttat långt hemifrån:)

haha :), det kommer gå jättebra!! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Apelsinenikylen:

Jo jag flyttar själv

Okej.

Jag flyttade själv till en annan ort för ett drygt halvår sen och är rätt nöjd med min sociala situation. Mitt största tips är väl att, om du utövar någon form av idrott eller någon annan social aktivitet, se till att så fort det över huvud taget bara är möjligt komma in i en ny förening/klubb/sällskap. Om du inte Gör något sånt är det ett utmärkt tillfälle att börja. Det viktigaste är att du öppnar upp ett umgänge som inte grundar sig på skolan. Det kommer ge dej gemensamma bekanta med folket i skolan, förhoppningsvis.
Sen gäller det att se till att man är social och framåt, väljer rätt vänner etc.

Apelsinenikylen:

till växjö för att gå Svenskaglasskolan:)

Hokay, niiice. Varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

multuspollex:

Hokay, niiice. Varför?

Ingen aning det blev bara så, hittade skolan engång när jag gick i 6:an och fastnade för det. Nu när det var dags att välja så valde jag bara det..:P

Tack för tipset, det var väldgt smart. Jag ska tänka på det när det blir dags att flytta!:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PlatonicLove:

Rymdgymnasiet eller?

Vad menar du? Att det är rymdgymnasiet jag ska gå? Isåfall, nej nej. Det är ju från kiruna jag ska flytta:)


   
SvaraCitera