Aviseringar
Rensa alla

Ett renrasigt helvete


Ämnesstartare

En dokumentär om den sjuka aveln som bedrivs hos vissa hundraser, kan ses här:
http://svtp​lay.se/v/1497320/dokument_utifran__ett_renrasigt_helvete

Hundar med ärftliga sjukdomar och defekter vinner högsta pris på utställningar och avlas därefter vidare i dussintal.
Vissa uppfödare vill hellre ha sönderavlade hundar som lider mer eller mindre eftersom de "passar rasstandarden", istället för hundar som är friska och kan leva normala liv.. Är det likadant i Sverige? Hur ska man kunna förhindra såna problem?


   
Citera

Rasbiologiska institut!


   
SvaraCitera

CaithSith:

Är det likadant i Sverige? Hur ska man kunna förhindra såna problem?

såg på tv, ja, fast inte i samma utsträckning, förhindra gör du genom att lära ut allmänheten


   
SvaraCitera

En annan notis är att även hundblandraser kan få ganska farliga defekter just pga den biologiska differensen mellan olika raser.


   
SvaraCitera

Wulf Dragonheart:

farliga defekter just pga den biologiska differensen mellan olika raser.

Vänta, va? "Biologisk differens"?

Visserligen är studierna som påvisar blandrasernas förbättrade hälsa få, men jag har aldrig hört talas om att vissa defekter skulle vara vanligare eller farligare bland blandraser, förutom att två hundraser med väldigt olika beteende (t ex vakthund och jakthund) som korsas kan ge upphov till en förvirrad hund. Så det handlar mer om beteendet än anatomin, vilket du verkar antyda.

Så snälla, vad menar du med "biologisk differens"?


   
SvaraCitera

Lanina:

Så det handlar mer om beteendet än anatomin, vilket du verkar antyda.

Så du vill inte hävda att om man korsar större hundar med mindre hundar kan inte bl.a. hjärtproblem uppstå? [rolleyes]

Lanina:

Så snälla, vad menar du med "biologisk differens"?

Att de skiljer sig för mycket biologiskt, vilket leder till en osund individ.


   
SvaraCitera

Tittar på dendär just nu. Började dock igår. men var tvungen att sluta. helt hemskt!


   
SvaraCitera

Wulf Dragonheart:

Så du vill inte hävda att om man korsar större hundar med mindre hundar kan inte bl.a. hjärtproblem uppstå? [rolleyes]

Jag har aldrig hört om ett sådant fall, jag antar att hjärtatcellers tillväxt regleras av samma tillväxthormoner som resten av kroppen. Däremot kan jag förstå att små hundar kan ha svårt att föda stora valpar.

Enligt de undersökningar som har gjorts har blandrashundar i genomsnitt längre liv och behöver mindre veterinärvård. Jag tycker det talar för att blandraser i allmänhet har bättre hälsa. Alla vet att inavel är dåligt.


   
SvaraCitera

Lanina:

Jag har aldrig hört om ett sådant fall, jag antar att hjärtatcellers tillväxt regleras av samma tillväxthormoner som resten av kroppen.

?
Organ regleras inte av samma hormon nej.

Lanina:

Alla vet att inavel är dåligt.

Biologiskt släktskap slutar vid tremänning.

Lanina:

Enligt de undersökningar som har gjorts har blandrashundar i genomsnitt längre liv och behöver mindre veterinärvård.

Tvivlar starkt på trovärdigheten hos de källorna då det är väldigt svårt att hålla uppsikt över blandraser då de inte registreras i genbanker osv.


   
SvaraCitera

Amen to God. Vill inte titta på när djur lider iallafall, för det vet jag redan att dem gör tillräckligt.


   
SvaraCitera

Sagitta:

Vill inte titta på när djur lider iallafall, för det vet jag redan att dem gör tillräckligt.

Jo, men det beror ju på att idioter avlar efter skönhet, istället för vad rasen var byggd för. Så blandar de syskon och grejer ör att få fram önskvärda kosmetiska attribut. Vansinnigt, för att uttrycka sig milt.


   
SvaraCitera

Vidrigt, bara fruktansvärt vidrigt. Bara tänka tanken att avla fram djur för att orsaka så mycke smärta som möjligt är skrämmande.


   
SvaraCitera

Såg det på TV, det var så sjukt stört. Mådde seriöst dåligt efteråt.


   
SvaraCitera

Fan vad fula hundar det finns. Såg det i måndags..


   
SvaraCitera

Har inte problemen snarare att göra med inavel?


   
SvaraCitera