Aviseringar
Rensa alla

Ett samhälle utan skatt?


Ämnesstartare

Ett samhälle utan skatt? Är det något bara vi i lilla Sverige skulle kunna drömma om men skulle det kunna funka? Vad tror du?


   
Citera
Ämnesstartare

Är inte det typ USA? [shake]
Dold text: Det var en fråga era jävlar. Nu ska svara och inte håna[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

Är det något bara vi i lilla Sverige skulle kunna drömma om

Sverige är en av de länder som har högst skatt i världen, hur tänker du här?[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

visst, nog fan fungerar det. men det hade inte varit ett samhälle jag hade velat leva i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

länge leve nyliberalismen


   
SvaraCitera

Capelon:

Ett samhälle utan skatt? Är det något bara vi i lilla Sverige skulle kunna drömma om men skulle det kunna funka? Vad tror du?

Naturligtvis är det fullt möjligt med ett samhälle utan skatt. Själv skulle jag gärna se att vi gick över till ett sådant. Däremot inte över en natt utan under en längre övergångsperiod på rätt många år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Är inte det typ USA?

26 % av invånarnas inkomst går till skatten i USA.

passaro:

Sverige är en av de länder som har högst skatt i världen, hur tänker du här?

Sverige ligger nu på högsta platsen med 55 % av invånarnas skatt går till skatt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

26 % av invånarnas inkomst går till skatten i USA.

Alright.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

Sverige ligger nu på högsta platsen med 55 % av invånarnas skatt går till skatt.

Inkomst*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

55 % av invånarnas skatt går till skatt.

jag är rätt säker på att 100 % av invånarnas skatt går till skatt. [confused]


   
SvaraCitera

Harpyja:

Är inte det typ USA?

Om jag inte mins helt fel så ligger USAs skattetryck på runt 30% (plus/minus någon procent eller två).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

hahahahahaha eru dum i huvet eller troru verkligen det själv

ptja, helt borta är hon ju inte. T.ex så kan man se till deras delstatsskatt, finns en delstat där den ligger på 0%, minns ej vilken. Utöver den federala skatten.


   
SvaraCitera
nrg89

iosib:

jag är rätt säker på att 100 % av invånarnas skatt går till skatt. [confused]

Öh, vad menar du? Att pengarna inte går till välfärd? Det är nämligen irrelevant då man talar om hur mycket som skattas. Att nästan en tredjedel av USA:s invånares inkomst betalas till staten, som de sedan budgeterar på ett sätt de tycker är bra för landet är dock ett faktum.

Men till frågan:

Jag tror att ett samhälle helt utan skatt ekonomiskt skulle fungera, och till och med generera mycket mer pengar än vad vi gör idag. Dock tror jag att klyftan mellan inkomsttagare skulle bli enorm, så jag är jättekluven över vad som är bäst: ett samhälle där väldigt mycket är möjligt, eller ett samhälle där mindre är möjligt men fler får möjligheter. Jag är verkligen jättekluven.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

50% e fan najs


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nrg89:

ett samhälle där väldigt mycket är möjligt, eller ett samhälle där mindre är möjligt men fler får möjligheter. Jag är verkligen jättekluven.

Fattar inte hur man kan vara kluven

Ska en få alla jordens pengar eller ska det delas rättvist till alla


   
SvaraCitera