Aviseringar
Rensa alla

Ett samhälle utan skatt?


Ämnesstartare

Harpyja:

Dold text: Det var en fråga era jävlar. Nu ska svara och inte håna[mad]

USA är enormt högt beskattade, fast allt går ju typ till militären. [shake]


   
SvaraCitera
nrg89

iosib:

har du ingen humor överhuvudtaget? [confused]

Jag är för trött ibland. Sorry. [crazy]

Wanking BC:

Fattar inte hur man kan vara kluven

Ska en få alla jordens pengar eller ska det delas rättvist till alla

Jag tror inte att en får alla Jordens pengar bara för att man tar bort skatten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Naturligtvis är det fullt möjligt med ett samhälle utan skatt.

Skall vi avskaffa, brandkår, ambulanser, hjälp till sjuka etc?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nrg89:

Jag tror inte att en får alla Jordens pengar bara för att man tar bort skatten.

Nej, men det är ju i princip samma sak om man gör så att 5% får mycket mer t.ex [zzz] De har ändå mer än de behöver då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Självklart skulle det bli ett väldigt bra samhälle om det var skattefritt, med tanke på att alla i Sverige är höginkomsttagare


   
SvaraCitera
nrg89

AndyH:

Skall vi avskaffa, brandkår, ambulanser, hjälp till sjuka etc?

Vad han talar om är att allt detta är privatiserat.

Det kan se ut så här: du arbetar för ett företag som tar lite av din lön och använder det till att betala en försäkringspremie. Om du (eller dina familjemedlemmar om du tecknar rätt försäkring) då blir sjuk, eller du blir rånad eller på något annat sätt behöver samhällets resurser får du samhällets resurser på en gång, så länge du inte nekar dem.

Efter det skickar den resursen (kanske brandkåren) en begäran om ersättning från försäkringsbolaget som i sin tur betalar kostnaden för brandmännens löner, underhållet för bilen och liknande och på så sätt går alltihop runt.

Men här kommer vi till problemet: om du däremot inte har ett jobb (vilket väldigt många inte har) måste du stå för ersättningen ur din egen ficka.

Sjukvården fungerar så här i USA, och det leder till att sjukräkningar från oförsäkrade amerikaner är den ledande orsaken till personliga konkurser. Men å andra sidan har de inte lika långa köer som vi har i EU och läkarna har högre löner.

Så det handlar alltså om vart man står: bättre och effektivare sjukvård, eller sjukvård åt alla.

Och det är där jag är kluven, och vill ha liten skatt men definitivt sjukvård, juridisk hjälp, polisväsende, räddningstjänst, vägar och mycket mer åt alla.

Wanking BC:

Nej, men det är ju i princip samma sak om man gör så att 5% får mycket mer t.ex [zzz] De har ändå mer än de behöver då

Jag har ingenting emot att det finns folk som har mer pengar än mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nrg89:

ett företag som tar lite av din lön

För det är stor praktisk skillnad från att skattemyndigheten gör exakt samma sak.

För att ett grundläggande skyddsnät skall kunna fungera krävs en avgift från varje individ, sen om den kallas skatt eller inte så är funtionen den samma.


   
SvaraCitera
nrg89

AndyH:

För det är stor praktisk skillnad från att skattemyndigheten gör exakt samma sak.

För att ett grundläggande skyddsnät skall kunna fungera krävs en avgift från varje individ, sen om den kallas skatt eller inte så är funtionen den samma.

Ja, men grejen är att om vi skall ha ett skyddsnät som hjälper alla och inte bara de som betalar måste avgifterna vara högre.

Det låter hemskt att säga det, men det är samhällets inkomsttagare som betalar vården för en arbetslös stackare som blivit påkörd, inte han själv. Hade det varit privatiserat hade det arbetslösa offret fått en räkning efterhjälpen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nrg89:

Hade det varit privatiserat hade..

..han antagligen inte fått vård alls utöver rent livräddande.

Men den praktiska skillanden är egentligen Skattemyndigheten AB som ägs av sina medlemmar, till skillnad från skattemyndigheten som ägs av sina medborgare.


   
SvaraCitera
nrg89

AndyH:

Men den praktiska skillanden är egentligen Skattemyndigheten AB som ägs av sina medlemmar, till skillnad från skattemyndigheten som ägs av sina medborgare.

Japp, det är den enda praktiska skillnaden.


   
SvaraCitera

Capelon:

Ett samhälle utan skatt? Är det något bara vi i lilla Sverige skulle kunna drömma om men skulle det kunna funka? Vad tror du?

Kort sagt skulle det gå rakt åt helvete.


   
SvaraCitera

passaro:

ptja, helt borta är hon ju inte. T.ex så kan man se till deras delstatsskatt, finns en delstat där den ligger på 0%, minns ej vilken. Utöver den federala skatten.

Finns flera delstater som har 0% på arbetsinkomster. Vet två st iaf som har så och det är Texas och New Hampshire. Sen ligger de flesta stater runt 3-4%.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

Ett samhälle utan skatt?

fuck yeah!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The_gunslinger:

Finns flera delstater som har 0% på arbetsinkomster. Vet två st iaf som har så och det är Texas och New Hampshire. Sen ligger de flesta stater runt 3-4%.

Var inte just den jag tänkte på, men, ja, där ser man.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vadå tror, klart som fan att det inte skulle funka 🙂


   
SvaraCitera