Aviseringar
Rensa alla

Ett val


Ämnesstartare

Hej! [cute]
Jag är en flicka på femton år, för mig är det min tur att välja gymnasium och linje till våren, ett svårt val för mig.

Jag älskar att skriva (även att fotografera lite) så därför har jag lite tankar på journalistlinjen och mediaprogramet men jag känner ändå att ifall det finns något gymnasium där ute i Sverige, någon författar eller skrivar gymnasium, ett väldigt bra sådant och roligt såklart så skulle jag vilja veta det.
Så vet ni något gymnasium som ni tror skulle passa mig så skriv gärna!

Tacksam för svar.
Kramar[smile]


   
Citera
Åtta

Tråden flyttad från Forum PLUS/Övriga diskussioner


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej kära flicka!

Idag så är det så med vår alliansregering att de sätter stor press på er små unga individer att välja rätt från början, eftersom all form av behörighetskomplettering på komvux leder till att du har sämre chanser att komma in på en utbildning.
Därför skulle jag åtminstone be dig gå samhälle eller natur. Natur ger bredast behörighet, så om det finns en risk i framtiden att du vill bli läkare, civilingenjör eller dylikt bör du välja natur. Om du anser att risken till sådana studier är obefinltig så välj samhälle. Du missar till exempel histira A om du går media (vad jag kan hitta) vilket är viktigt om du tex vill söka till journalistprogrammet.

Skrivargymnasium finns nog inte, men det finns mediaprogram med just journalistinriktning. Mer skönlitterärt skrivande vet jag att fryshuset en gång haft en linje för men som sedan tyvärr lade ned. Så det kan ju hända att det finns på andra ställen i Sverige, men det betvivlar jag faktiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Mer skönlitterärt skrivande vet jag att fryshuset en gång haft en linje för men som sedan tyvärr lade ned.

Lades ner samtidigt som astronaut, cowboy och prinsessgymnasiet. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wanking BC:

Lades ner samtidigt som astronaut, cowboy och prinsessgymnasiet.

:D:D typ!
fast sånt som fryhuset med typ skatebordkunskap A osv tycker jag ändå är bra för små studieomotiverade ungar 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

:D:D typ!
fast sånt som fryhuset med typ skatebordkunskap A osv tycker jag ändå är bra för små studieomotiverade ungar 🙂

Vet inte om jag kan hålla med.. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wanking BC:

Vet inte om jag kan hålla med..

varför inte 🙁 bättre det än att de inte går gymnasiet alls ju.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

varför inte 🙁 bättre det än att de inte går gymnasiet alls ju.

Känns jävligt kasst att vi måste ha ett system för att rädda ungdomar från sin egen dumhet. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Du missar till exempel histira A om du går media

nepp!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hjortpojken:

nepp!

då skiljer sig din skola från det nationella programmet media

+ man kan så klart lägga till det själv som valfri kurs.


   
SvaraCitera

Har för mig att det finns skolor som har samhällsprogram med journalistprofil.
Kanske något för dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej tack för era svar även ifall de inte hjälpte mycket [crazy]
Där jag bor så finns ljud&bild skolan där jag kan gå mediaprogram eller journalistprogramet och jag funderar över det ifall jag inte finner ett gymnasium som är lite speciellt för oss som älskar att skriva[smile]

Kram


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag skulle rekommendera dig att gå samhällsprogrammet istället. Det är väldigt mycket skrivande där - och om du är bra på just det tar du dig en väldigt lång väg samtidigt som du får gå en bra och bred linje.
Mediaprogrammet är en skämtlinje, för att vara helt ärlig.


   
SvaraCitera

Blir inge vettigt jobb på bara en journalistgymnasieutbildning, måste läsa på högskola, för att komma in där behöver du inte ha läst någon speciell journalistutbildning på gymnasiet. Sen kan det ju vara roligt att gå någon sån om du nu tycker det är roligt men då bör du absolut gå Sam med någon form av journalist/skriv/svenskainriktning och inte något medieprogram.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Blir inge vettigt jobb på bara en journalistgymnasieutbildning

Det tror jag inte heller och jag vet att jag måste gå högskolan efteråt, grejen är det bara att jag vill gå något jag skulle tycka är roligt och jag vill inte gå samhäll...[smile]

Milk:

Mediaprogrammet är en skämtlinje, för att vara helt ärlig.

Varför?


   
SvaraCitera