Aviseringar
Rensa alla

18-årsgräns på Energidrycker - vad tycker ni?


Ämnesstartare

Zymba: Nej, det behövs ingen åldersgräns överhuvudtaget

Om sedan någon 14-årig snubbig snubbe kolar vippen av en koffeininducerad så är det ju bara ett slags eugenisk bonus, känns som ett konstigt förbud att införa. Hatar själv energidryck men sådana här påfund som del i ett folkhälsotänkande som för mig andas 30-tal och diffusa naziideal så blir det " rör inte min kompis (red bull)"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur kan folk rösta ja?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är själv kluven. Tycker egentligen inte ett sånt här förbud är nödvändigt överhuvudtaget, för enligt den logiken borde ju även läskedrycker och dylikt ha åldersgränser. Samtidigt är det sorgligt om barn och unga missbrukar energidrycker och skadas av det för att vi inte har någon reglering. Tror nog egentligen mer på förebyggande arbete i form av information- och kunskapsspridning än förbud.


   
SvaraCitera

Energidrycker borde tas bort helt och hållet. I framtiden kommer folk få väldiga hjärtproblem pga dessa drycker. På samma sätt som det inte alls fanns någon fara med att röka i början men 30 år senare kom alla sjukdomarna, så kommer det bli med energidryckerna.

En läkare berättade om en patient som blev slutade med energidrycker, och det tog patienten två veckor att få tillbaka normala värden på hjärtat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Nej, det behövs ingen åldersgräns överhuvudtaget!
25%
6 st

Är emot förbud i så stor utsträckning som möjligt. Visst, energidrycker är kanske inte så jävla nyttigt, men det finns det många saker som inte är.


   
SvaraCitera
reben

vet inte
men gillar ju förbud i allmänhet så antar mitt svar är ja låter bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Galvmeister: på vilket sätt skulle det vara farligare än vanligt fika?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borde vi inte istället ta itu med att en orimligt stor andel av den svenska befolkningen är substansberoende.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:
Borde vi inte istället ta itu med att en orimligt stor andel av den svenska befolkningen är substansberoende.

men om man förbjuder något så försvinner det ju! vi behöver bara förbjuda sakerna lite mer. enkelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

begone


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill: men om man förbjuder något så försvinner det ju! vi behöver bara förbjuda sakerna lite mer. enkelt.

Menade inte direkt att vi skulle förbjuda kaffe.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Menade inte direkt att vi skulle förbjuda kaffe.

det var inte heller din ståndpunkt jag ironiserade över 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill: det var inte heller din ståndpunkt jag ironiserade över 🙂

Ah, missförstod.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Ja!

Fast egentligen tycker jag dom kunde förbjuda skiten. Det finns ingenting i energidrycken som varken dom under 18 år eller dom över 18 år behöver rent näringsmässigt. Energidrycken spelar ungefär i samma klass som cola. Totalt onyttig och innehåller bara massa onyttigheter.

Drick ett glas färskpressad apelsinjuice istället! Eller ett glas mjölk!   Tumme upp


   
SvaraCitera
Draug

Har svårt att se hur det skulle få några större positiva effekter från hur läget redan ser ut idag. Förbud och åldersgränser är ingen lösning, då kan vi lika gärna försöka förbjuda och sätta gränser för koffein och socker också.


   
SvaraCitera