Aviseringar
Rensa alla

18 bust och har redan återvänt från att ha dött, men inte utan särskilda men


Silvio
Ämnesstartare

Oj, nu kommer vi till det här med döden igen? Det känns väldigt underligt att ha avlidit för dryga 4 veckor sedan under en krasch med brädan, men tack vare ett läkarunder(fortfarande mysterium) så har jag vaknat ur en koma och kan redan stå på benen. En hjärnblödning, blodproppar i hjärnan och en rad frakturer i skallen leder till en hel del men, men jag har haft en sådan tur att läkarna nästintill tappade förståndet. Nu kämpar jag med en förlamning i vänstra delen utav ansiktet, nedsatt hörsel och känsel, tröghet i skallen och en rad andra men. Men en av dem största som är svårt att förstå, eftersom att vi tar det för givet, är luktsinnet. Det är kopplat till så många minnen, jag befarar att vi finner en trygghet i lukter.. Ett billigt pris att betala för att ännu en gång kunna gå och vistas kring alla underbara människor som stödjer mig, men nu kommer jag till "the main point". Är det möjligt att få tillbaks luktsinnet om nerverna till hjärnan från näsan blivit kapade? Jag fick all skada i bakhuvudet(landade på centrala delen utav bakhuvudet) med en hastighet som uppskattades vara minst 60km/h. Att jag kom undan med 2 skrapsår och en hel nacke/kropp är inget mer än tur. Hjärnan skadas i pannan under sådana här krascher, och då den slog i pannbenet så slets förmodligen större delen utav nerverna från luktsinnet(mitt emellan ögonen) av. Jag känner absolut ingen lukt alls, och jag tror aldrig någonsin att man kan förstå sorgen av att mista något sådant förrän man fått erfara det. Om det finns något sätt att träna upp luktsinnet igen eller få nerverna att påskynda sin, knappa 50/50, återhämtning?
Tackar för svar från bottnen utav mitt väsen, kärlek från en ung kämpe till er som läser


   
Citera

Kul att du överlevde! Tror dock att du ska ta dessa frågor med din doktor. 


   
SvaraCitera

Nervändar kan ju växa ihop igen. I alla fall av vad jag läst.
Något som var bra för att påskynda var att aktivera nerverna. I exemplet så rörde de mycket på en förlamad persons ben. Då försökte kroppen skicka signaler både från och till benen vilket skulle hjälpa nerverna.
I ditt fall skulle det alltså innebära att gå runt och försöka lukta på saker. Men det gör man ju automatiskt så det är nog bara att vänta och hoppas.

Samma som med ditt ansikte men näsan kommer nog fortsätta skicka signaler och hjärnan försöker känna lukter så svårt att motivera "aktiva" övningar...


   
SvaraCitera

Nu när du har fått användbar information, skulle jag vilja veta en annan sak, hade du en UKU (utanförkroppenupplevelse/näradödenupplevelse) strax innan du dog? Kanske du inte minns, men hade vart intressant att få höra om en sådan isf. 

VÄLKOMMEN TILLBAKS I LIVET!! 


   
SvaraCitera