Aviseringar
Rensa alla

Ettbarnspolitik


Ämnesstartare

Hej, vad tycker ni om ettbarnspolitiken? Tycker ni det skulle vara en bra idé att begränsa antalet barn som föds genom att sätta upp en gräns på t.ex. max 3 barn per familj?


   
Citera
Ämnesstartare

Dold text: Ska använda ämnet till ett skolarbete tror jag men är inte ute efter "tips att tänka" utan är bara nyfiken på era åsikter, så svara gärna utan att oroa er för att ni kanske bidrar till någon annans mvg 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herregud. Rösade på "nej" då jag anser att sätta gräns på hur många barn man får ha är idioti.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Silverdosan:

Herregud. Rösade på "nej" då jag anser att sätta gräns på hur många barn man får ha är idioti.

Varför? Är idiotiskt egentligen, rent etiskt, men det kanske skulle underlätta eller förebygga vissa samhällsproblem
och vad skadar det att begränsa? Lite, lite själviskt att krysta ut flera ungar bara för att man vill


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

Varför? Är idiotiskt egentligen, rent etiskt, men det kanske skulle underlätta eller förebygga vissa samhällsproblem
och vad skadar det att begränsa? Lite, lite själviskt att krysta ut flera ungar bara för att man vill

Varför att det är idiotiskt? Låt säga så här; om du föder tvillingar, tänk dig att någon TVINGAR dig att döda ett utav dem. Inte så kul eller.

Visst, det skadar inte att begränsa, det håller jag med om. Men att inte låta en person bestämma själv hur många barn hen vill ha är ju bara puckat. Ber om ursäkt om mitt inlägg låter negativt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oj, kom på att aborterna ökar då... Fan, skitsamma[blush] - jag har ändrat åsikt så ni kan skriva vad ni vill och jag tänker sikta på att inte lägga mig i alls


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Silverdosan:

Men att inte låta en person bestämma själv hur många barn hen vill ha är ju bara puckat.

tycker också det men tycker det är lika idiotiskt att skaffa 10 barn när man inte har någon inkomst eller kontroll över sitt liv.

Silverdosan:

Varför att det är idiotiskt? Låt säga så här; om du föder tvillingar, tänk dig att någon TVINGAR dig att döda ett utav dem. Inte så kul eller.

Kan väl finnas undantag... Men jo, synd att tvibgas till abort och svårt att styra människors privatliv.

De kan utvisa dem som väljer att föda fler barn än tillåtet[badgrin]
fast det bidrar bara till problem[sad][sad] hatar världen ibland


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Silverdosan:

Varför att det är idiotiskt? Låt säga så här; om du föder tvillingar, tänk dig att någon TVINGAR dig att döda ett utav dem. Inte så kul eller.

Är du helt dum i huvudet eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asså. Denna planet borde gå under för sitt eget bästa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Är du helt dum i huvudet eller?

Nej, det är jag inte. Är du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Verkligen inte. Tycker inte något av hållen är rätt; att kontrollera kvinnans kropp. Tycker det är fel att inskränka aborträtt, likadant med en begränsning (eller ekonomiskt/socialt straff) av hur många barn en (kvinna) väljer att behålla.

Länder med väldigt hög barntäthet borde kanske istället se över socioekonomiska anledningar till varför det ser ut som det gör och arbeta för en mer rättvis och jämn fördelning av ca$h, så slipper fattiga människor föda massa barn som ska arbeta för att familjen ska överleva (se u-länder). Helt fel håll att arbeta på problemet från.

passaro:

Är du helt dum i huvudet eller?

Varför var det Silverdosan skrev dumt i huvudet? [tard] Du är bra underlig ibland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

g*nus:

Varför var det Silverdosan skrev dumt i huvudet? Du är bra underlig ibland.

För att tex ettbarnspolitik inte är utformad - eller kommer - att utformas på så vis att man tvingar någon att ta död på ett barn.

"nån tvingar dig döda[...]", vagt sagt. Så ja, det var korkat sagt.

Jahaja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

g*nus:

arbeta för en mer rättvis och jämn fördelning av ca$h,

bra lösning men tror det skulle ta längre tid
själv vill jag ha flera barn men jag skulle bli besviken på mig själv om jag fick fler än 5 barn, skulle få dåligt samvete eftersom att jag inte tog hand om ett barn som var föräldralös

ångest ångest är min arvedel skulle upprepas 2500 ggr i huvudet på mig, därför känns det mer rättvist om alla människor är kapabla till att få precis lika många barn - men eftersom att det inte är så så får jag leva vidare med min ångest.
*dödså¨ngest******

men ger mig och håller med er som inte är för ettbarnspolitiken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

livet är inte perfekt så vrf försöker alla göra det perfekt[sad] låt foster dö, who cares D:
alla dör ändå, en dag...

tråkigt nog så bryr jag mig om att liv dödas, så kan inte riktigt hålla med den delen av mig som inte verkar bry sig
[confused]


   
SvaraCitera

Känns lite väl mycket fascistiskt över det hela att förbjuda någon att ha fler än ett barn, samtidigt som jag mycket, mycket gärna skulle vilja se vissa kvinnor som föder barn i tid och otid göra något annat - kanske ta sig tid att uppfostra sina barn. [rolleyes]

Men det gör dem aldrig, de går runt i affären, ungarna är förjävliga rent utsagt. Då tror jag att det såklart är enklare att hålla reda på en unge.


   
SvaraCitera