Aviseringar
Rensa alla

Ettbarnspolitik


Ämnesstartare

passaro:

vagt sagt. Så ja, det var korkat sagt.

Jag tycker inte att det låter helt icke-troligt att staten skulle ta till sådana ingrepp, direkt eller indirekt. Se länder där flickfoster dödas då de inte kan tjäna lika mycket pengar till familjen som manliga barn kommer göra.

Även länder där abort är mer eller mindre förbjudet så dör ju (fd) levande kvinnor av att de inte tillåts göra en abort. På sätt och vis är det ju samma sak, inte sant? Att någon tvingas dö på grund av vissa bestämmelser och regler.

Åter till det med att flickfoster dödas, det är ju direkt och indirekt statens och lagars fel - ojämlikhet och snedfördelning av resurser tvingar fattiga människor att döda flickfoster som annars kunde få leva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

Beror på (Du röstade på detta alternativ)

Kommer väl till ekonomiska problem och andra viktiga förhållanden i varje familj osv. Förmodar att en utredning om varje familj görs i förhand, skall familjen själva betala för denna utredning då?

Vilka straffpåföljder snackar vi för exempelvis "Beata", om hon föder olagligt antal ungar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

g*nus:

Jag tycker inte att det låter helt icke-troligt att staten skulle ta till sådana ingrepp, direkt eller indirekt. Se länder där flickfoster dödas då de inte kan tjäna lika mycket pengar till familjen som manliga barn kommer göra. Även länder där abort är mer eller mindre förbjudet så dör ju (fd) levande kvinnor av att de inte tillåts göra en abort. På sätt och vis är det ju samma sak, inte sant? Att någon tvingas dö på grund av vissa bestämmelser och regler. Åter till det med att flickfoster dödas, det är ju direkt och indirekt statens och lagars fel - ojämlikhet och snedfördelning av resurser tvingar fattiga människor att döda flickfoster som annars kunde få leva.

Jag pratar inte om foster.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Jag pratar inte om foster.

Nähä? Men det var ju det argumentationen du ifrågasatte utgick ifrån (eller om man dödar ungen när den är ½ år gammal, typ)...

Du kanske menade typ strypa ungen med sina egna händer, men det spelar väl inte så stor roll om det är man själv som gör det eller om staten "avlivar" det, det är ju fortfarande dödande. Och just dödandet är ju huvudsaken i ett ettbarnspolitiksvälde... Eller? Eller ingrepp som gjorde män/kvinna inkapabla till att föda barn efter de hade producerat ett. Det finns ju inget annat sätt att få stopp på det, utöver pengastraff, och det är ju på sätt och vis en uppmuntran till att kanske välja att döda barnet om man inte kan betala "för sig".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

Ja (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

g*nus:

Nähä?

Är du i lingonveckan? [sad]


   
SvaraCitera

ZHUCHENG-SHANDONG:

skulle vilja se vissa kvinnor som föder barn i tid och otid göra något annat - kanske ta sig tid att uppfostra sina barn.

Word. Det är viktigt att man kan uppskatta hur många barn man klarar av att ha både ekonomiskt, genom uppfostran och för att barnet/barnen ska få så mycket kärlek som möjligt.

Men nej, jag tror inte det är en lösning att förbjuda barnafödande efter man har fått ett barn. Men det borde finnas fler människor som tänker en gång extra innan de bestämmer sig att sköta om ännu ett liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

g*nus:

Och just dödandet är ju huvudsaken i ett ettbarnspolitiksvälde...

Nej. Dock restriktioner från statens sida i form av tex mindre i bidrag, belöningar till de som håller sig till politiken i fråga osv. I kina utvecklade man tex ett byråkratiskt system, vilken i viss mån var nödvändig för att idioten Mao hade sina konstiga idéer om att stor folkmängd == makt osv - och kinas folkmängd ökade explosionsartat.

dock är det inget jag stödjer.

g*nus:

Nähä? Men det var ju det argumentationen du ifrågasatte utgick ifrån

Nej.

Silverdosan:

? Låt säga så här; om du föder tvillingar, tänk dig att någon TVINGAR dig att döda ett utav dem. Inte så kul eller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är knappast ett gediget svar, passaro


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Tycker genus skrev något ganska vettigt.


   
SvaraCitera

icallitlovee:

Word. Det är viktigt att man kan uppskatta hur många barn man klarar av att ha både ekonomiskt, genom uppfostran och för att barnet/barnen ska få så mycket kärlek som möjligt.

Ja, jag har en bekant som ser till att skaffa barn hela tiden av den anledningen att då får hon in mer barnbidrag, och detta erkände hon själv var anledningen till att hon skaffade så många barn [ops]

Men det värsta är ändå när man ser en kvinna med en fullproppad tvåsitsig barnvagn + 5 ungar som går med henne. Här ute i förorterna är det hur vanligt som helst, när jag bodde i Kista såg jag det hela tiden. När jag åkte buss till Vällingby var det alltid några somaliska kvinnor som fyllde bussen med i princip 100 ungar var.


   
SvaraCitera

I någon ytterst unik situation där man skulle kunna rädda många människor genom att minska barnafödandet och exponentiell tillväxt så skulle någon form av uppmuntran/krav på färre barn kunna vara av betydelse, men tanken får mig egentligen att spy. Att se ett barn växa upp kan för vissa vara det enda som ger livet mening, en yttre mening, att ta ifrån någon detta vore absurt. Jag röstade på "beror på", men i praktiken skulle jag nog mest säga NEJ. [chocked]


   
SvaraCitera

debepe:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Dels behöver vi fler som föds i sverige och dels så tycker jag att det är fel att bestämma en sådan sak åt någon annan.


   
SvaraCitera

ZHUCHENG-SHANDONG:

Ja, jag har en bekant som ser till att skaffa barn hela tiden av den anledningen att då får hon in mer barnbidrag

Nej men vad sjukt? haha! Det är väl också en lösning på problemet men tror inte barnen kommer få så bra uppfostran eller den kärlek dem behöver. [n]

ZHUCHENG-SHANDONG:

När jag åkte buss till Vällingby var det alltid några somaliska kvinnor som fyllde bussen med i princip 100 ungar var.

Shit vad sjukt. Men något ännu sjukare är att mina släktingar på min mammas sida har en hel by för sig själva! De bor uppe i Lappland i närheten av Kiruna. Alla är jättereligiösa (inget ont om religiösa nu alltså) och använder därför inte kondom då dem utför samlag vilket har bidragit till att de har nästan 13 barn var nu för tiden. Jag har alltså över 100 tremänningar och alla bor i en och samma by. Det är rätt galet, haha.

Har träffat alla dem en gång och man lärde sig aldrig vilka barn som tillhörde vilken familj, vem som hette vad, man tog sig knappt fram i hallen på grund av alla kläder och skor som låg överallt osvosv.. [tard] Var en upplevelse så att säga, haha!


   
SvaraCitera