Aviseringar
Rensa alla

15 000 ton mat


Bell: Bara på mitt extrajobb på caféet slänger vi hutlösa mängder bröd, bullar, tårtor och bakelser varje vecka

Varför? Är det pga av livsmedelverkets regler?


   
SvaraCitera

Geigerzähler:
Ägg kan hålla i en månad efter utgångsdatumet om de står i kylen.

ägg klarar sig till bäst före-datum i rumstemperatur, bäst före-datumen är eu-standardiserade (typ, något åt hållet) och anpassade efter länder som både är mycket varmare, och inte har som standard att förvara ägg kylda. så, om de inte är riktigt gamla så behöver man i princip inte bry sig om bäst före-datum.

om man inte tänker laga något som kräver färska ägg, då, men då kan man ändå inte kolla på bäst före.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Det var länge sen man började tillåta åäö i .se

Vet själv om detta, när jag gick i gymnasiet funkade det exempelvis att skriva malmö.se. Ändå har jag både själv fått och sett andra få mothugg när dom än använder någon av bokstäverna i en adress... Inte för att det är så ofta jag ser någon skriva åäö i en adress, men när det väl händer så ska alltid någon vara framme med fingret...

Bell: Bara på mitt extrajobb på caféet slänger vi hutlösa mängder bröd, bullar, tårtor och bakelser varje vecka.

Det var därför jag trodde att restauranger, skolor och liknande stod för det mesta av matsvinnet, inte hushållen. Jag har ett litet ungefärligt humm om hur mycket som slängs av allt som inte är enskilda hushåll, men uppenbarligen hade jag inte en jävla aning om hur mycket hushåll faktiskt slänger.

Bell: I början hade jag jättesvårt för det och jag tog hem, gav bort osv.

Fan vad glad jag är att jag inte känner dig, hade blivit så sjukt jävla smällfet (är för att äta sådant som ska slängas pga överflöd så mycket att jag nästan kan envist insistera med att få det, är ännu mer för sötsaker, speciellt tårtor och bakelser) och säkerligen fått diabetes också. Hade jag känt dig från dag ett hade jag nog varit död vid det här laget... tror jag... öhhh... beror ju givetvis på hur länge du jobbat där - kanske... hade det varit så mycket att det räckt länge så hade jag nog inte ens ätit riktig matOskyldigRodnar

Bell: 8 grader har väl alltid varit standard

Vet inte om det fortfarande är det, men jag vet att 4-5 grader är standard för icke-hushåll. Våra kylar och till och med mjölkmaskiner får inte överstiga 5+ (vet inte om det är en regel eller lag, men går det över den tempen går det larm), det enda som är undantaget är kanske där salladen ställs fram tillfälligt för lunch och middag...

stereo total: jag får ångest när jag slänger mat

Samma här, till den grad att tar jag för mycket på tallriken (vilket jag ytterst sällan gör) så ska precis allt ner. Jag kan ju inte tvinga ner det hur mycket som helst, men att jag tagit så mycket mat att jag inte kunnat trycka ner allt har väl hänt... öhh... 3 gånger i mitt liv kanske.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dumpstra+köp inte helt omogna grönsaker/frukter om du ska äta inom en snar framtid, släng inte i onödan osv


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

My dreams are her: Varför? Är det pga av livsmedelverkets regler?

Har inte så bra koll på deras regler, vet bara hur många dagar vi säljer varje produkt.Vissa bröd säljs t ex på fullt pris första dagen, sedan halva priset dagen efter och sen slängs det dag 2 om det inte sålts pga blir hårt eller på annat sätt tråkigt att sälja. Vissa tårtor säljs på fullpris i två dagar och sedan 20% rabatt dag tre och sen slängs de.. Ägarna vill att butiken ska se välfylld ut hela dagen och att det ska finans variation och därför bakas det upp mer än vad som säljs. De tjänar väl på det ekonomiskt, att butiken är fin, att det finns något för alla fram till stängning med ekonomiskt sätt för världen och alla producenter så är det ju åt helvete.


   
SvaraCitera