Aviseringar
Rensa alla

14 och inte festat!


Ämnesstartare

Jag är 14 år (fast kommer fylla 15 det här året) och har aldrig festat. Alltså jag har varit på fester där man dansat och vissa där man bara haft det trevligt och snackat och gjort saker helt enkelt, filmkvällar o etc. men jag har aldrig varit på en fest med alkohol eller så. Undrar bara lite hur man börjar med det, de flesta av mina vänner verkar inte intresserade så jag undrar lite hur man börjar och så? Fått lite ångest, känns som om jag borde ha börjat vid det här laget? Vet att några i min ålder håller på med det där och att de gjort det sedan 5:an så känner mig sen.


   
Citera

Det kommer, stressa inte 


   
SvaraCitera

Om du hör om någon fest så får du väl fråga om du får gå dit. Säg att du tar med dig sprit så accepterar dom nog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inget Namn:
Om du hör om någon fest så får du väl fråga om du får gå dit. Säg att du tar med dig sprit så accepterar dom nog.

Men jag vet inte riktigt heller hur man får tag på sprit :/


   
SvaraCitera

Småbarn ska inte dricka alkohol. 

Vänta tills du blir myndig eller 20 och kan köpa laglig starksprit. 

mvh, en som var full för första gången (på riktigt) som 19-åring. 


   
SvaraCitera

Man ska inte festa bara för den sakens skull, oftast blir det dåligt. Särskilt ens mående. 


   
SvaraCitera
reben

d kmr säkert i gymnasiet. e d inte roligare o festa med sina kompisar än randoms bara för att få supa

hatade alla som festade när jag gick i högstadiet men kanske va 1 nörd tkte d va lite omoget.


   
SvaraCitera
Draug

du har hela livet på dig, alkohol är inte så givande ändå om man säger så.


   
SvaraCitera

Alice1222: känns som om jag borde ha börjat vid det här laget?

Finns inget borde. Du är dessutom ung, festerna kommer nog så småningom. Men finns inget som säger att du borde eller måste.


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Ledsen Finns väl inget "borde"? Usch, blir lite ledsen av denna tråd. Det låter som att du inte vet riktigt varför du vill festa, bara att du "borde" göra det. Häng på dina kompisar som inte vill festa istället och gör roliga grejer med dem så slipper du massa ångest och jobbiga "dagen-efter"…


   
SvaraCitera

Alice1222:

Men jag vet inte riktigt heller hur man får tag på sprit :/

Föräldrar? Sno. Annars kan du be någon utanför Systembolaget att köpa ut.


   
SvaraCitera

Ta det lungt. Desto senare man börjar festa desto bättre, så ta det i sinom tid. 

Det sämsta du kan göra är att gå på en dålig fest med skumma människor bara för att du "borde festa" 


   
SvaraCitera

Alice1222: Fått lite ångest, känns som om jag borde ha börjat vid det här laget?

Inget att ha ångest över. Det är inget måste att man ska ha gjort det i din ålder. Alkohol är inte lämpat för personer som inte är färdigutvecklade heller då kroppen tar mer skada av alkoholen då.
Låt det ta den tid det tar istället. Inget att stressa in i, det är inte alltid en solskenshistoria efter första gången för alla.


   
SvaraCitera
höna

Bättre å vänts


   
SvaraCitera

Det bästa är väl om man väntar så länge som möjligt, kan jag tycka


   
SvaraCitera