Aviseringar
Rensa alla

16 åring röka gräs?


Ämnesstartare

hallååå där

har bara en snabb fråga
är det skadligt för en 16 åring att röka gräs regelbundet?
Brukar röka i snitt ungefär 2 gånger i veckan men ibland flera dagar i rad.
har rökt i några månader, snart ett halvår. Jag har inte märkt något negativt med detta,

Jag är inte beroende eller något sådant. Jag kan lätt vara utan det om jag vill men jag ser ingen orsak till att inte röka?

Jag har bara lärt mig att njuta mer av livet och jag älskar verkligen gräset.
Men jag vill gärna ha svar av er som är erfarna och som själva har rökt gräs i många år,
Finns det några biverkningar med detta, borde jag sluta? Eller kan jag fortsätta köra på bara som vanligt?


   
Citera
Ämnesetiketter

är väl för fan skadligt för vilken jävla ålder som helst.... röka gräs när du är 16.. fattar inte hur folk tänker 


   
SvaraCitera

Ett regelbundet cannabisbruk kan hämma hjärnans utveckling hos unga. Man ska drf helst låta bli eller hålla det på miniminivå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Punda:
Ett regelbundet cannabisbruk kan hämma hjärnans utveckling hos unga. Man ska drf helst låta bli eller hålla det på miniminivå.

brukar du själv CB? eller är det något som du läst på aftonbladet?


   
SvaraCitera

kentahding:

brukar du själv CB? eller är det något som du läst på aftonbladet?

Kan eventuellt vara skyldig till bägge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har du rökt sen tonåren eller ?


   
SvaraCitera

"Cannabis is widely perceived as a safe recreational drug and its use is increasing in youth. It is important to understand the implications of cannabis use during childhood and adolescence on brain development. This is the first longitudinal study that compared resting functional connectivity of frontally mediated networks between 43 healthy controls and 22 treatment-seeking adolescents with cannabis use disorder. /.../  Finally, high amounts of cannabis use during the 18-month interval predicted lower intelligence quotient and slower cognitive function measured at follow-up. These data provide compelling longitudinal evidence suggesting that repeated exposure to cannabis during adolescence may have detrimental effects on brain resting functional connectivity, intelligence, and cognitive function." 
- Camcong J, Lim KO, Kumra S, 2016


   
SvaraCitera

Huruvida jag anser att mitt egna sporadiska bruk har lett till en försämrat hjärnkapacitet kan väl i bästa fall ses som anektotisk bevisföring. 
Det finns lyckligtvis väl genomförda studier i ämnet. Dessa pekar dock åt bägge håll. Vilket gör det hela mer invecklat.


   
SvaraCitera

Där har du indikationer på att det kan påverka hjärnans utveckling hos unga, det är inte från aftonbladet.
Ganska liten grupp av 22 men ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det står "high amounts of cannabis" hur mycket är det? jag kanske röker 4g på 1 månad rent de kan väl inte räknas som mycket?


   
SvaraCitera

kentahding:
det står "high amounts of cannabis" hur mycket är det? jag kanske röker 4g på 1 månad rent de kan väl inte räknas som mycket?

framgår inte hur mycket de rökte i månaden

om du letar efter saker som säger att 4g på 1 månad är ok så kommer du att hitta det
men jag säger att du ska vänta till att du är minst 20 innan du röker regelbundet 

men vem fan lyssnar på det


   
SvaraCitera

Det är skadligt att röka för alla oavsett ålder, dummer 🙁


   
SvaraCitera
23an
 23an

kentahding: Jag har bara lärt mig att njuta mer av livet och jag älskar verkligen gräset.

Utan att veta ett piss om dig och hur du har det i livet men måste kännas rätt tråkigt att du måste få i dig vissa substanser för att njuta av livet.

kentahding: brukar du själv CB? eller är det något som du läst på aftonbladet?

Lyssna du mer på Flashback och andra vettiga personer som brukar det för att få den enda rätta bilden på vad som sker när du brukar knark (oavsett sort). Säger inte att sådana som försöker visa att cannabis m.m är dåligt är bättre men du är ung och kroppen är inte färdigutvecklad. Ser inte varför du då ska riskera att hämma utvecklingen.


   
SvaraCitera

kentahding: Jag är inte beroende eller något sådant. Jag kan lätt vara utan det om jag vill men jag ser ingen orsak till att inte röka?

Precis så säger jag också om Coca Cola. Fast jag medger att jag är beroende och jag ser orsaker till att inte dricka det. So kanske inte alls säger så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

23an:

Utan att veta ett piss om dig och hur du har det i livet men måste kännas rätt tråkigt att du måste få i dig vissa substanser för att njuta av livet.

Lyssna du mer på Flashback och andra vettiga personer som brukar det för att få den enda rätta bilden på vad som sker när du brukar knark (oavsett sort). Säger inte att sådana som försöker visa att cannabis m.m är dåligt är bättre men du är ung och kroppen är inte färdigutvecklad. Ser inte varför du då ska riskera att hämma utvecklingen.

jag måste inte få i mig substanser för att njuta av livet, jag kan göra det utan. Precis som att man kan ha kul utan alkohol, men dock så blir det MER kul med alkohol.. Jag kan njuta av livet utan CB men jag njuter ännu mer när ja röker. Det var så jag mena


   
SvaraCitera