Aviseringar
Rensa alla

13 år kanske gravid


rs79
 rs79
Ämnesstartare

Hej jag e en tjej på 13 år, haft sex några få gånger för någon månad sen med skydd . Alltså kondom. Kanske 1 gång utan då. Men för en vecka sen och igår hade jag sex igen och båda gångerna var utan kondom. Men de va två snabbisar bara. Nu skulle jag fått min mens idag typ men fick den inte. Fast den är alltid sen eller tidig. Min mamma är död och pappa får inte veta om detta. Fråga inte varför . Nu behöver jag eran hjälp!!! Tänk så är jag gravid?? Vad ska jag göra asså detta är ju ett stort misstag. Men har rökt lite då och då för är rädd för o va gravid o de klart ja vill döda barnet isf. men snälla hjälp mig!! 🙁 borde jag vänta 1 vecka till och se om jag får mensen eller vad ska jag ta mig till 


   
Citera
Hyfs
 Hyfs

Gå till UMO direkt. Dom har sekretess. Det kan hjälpa dig hela vägen.  http://www.umo.se/


   
SvaraCitera
rs79
 rs79
Ämnesstartare

Hyfs:
Gå till UMO direkt. Dom har sekretess. Det kan hjälpa dig hela vägen.  http://www.umo.se/

Men kommer dom inte ringa hem? Min vän sa att dom ringer hem om man är under 15..


   
SvaraCitera
time
 time

Vänta en vecka till och försök att inte oroa dig - mensen kan faktiskt bli sen om man är orolig för att den inte ska dyka upp. Om den inte har kommit om en vecka så kan du gå till din lokala ungdomsmottagning och be om att få ta ett graviditetstest. Det kostar ingenting och de har tystnadsplikt, det betyder att de inte kommer berätta för din pappa att du varit där eller vad du har gjort där. Det kan också hända att de vill testa dig för könssjukdomar eftersom du haft oskyddat sex, det kostar inte heller något, det går snabbt och det gör inte ont att testa.

Ett barn dör inte av att du röker men det kan istället bli mycket sjukt och leda till komplikationer för dig, så därför är det ingen bra metod för att försöka bli av med problemet. Skulle det visa sig att du är gravid kommer du få stöd och hjälp genom processen, och tystnadsplikten gäller även där, men de kommer vilja att du har en vuxen med dig (det behöver inte vara en förälder, men i och med att du är så ung så är det ändå bra att folk vet var du är om något skulle hända dig). 


   
SvaraCitera
time
 time

rs79:

Men kommer dom inte ringa hem? Min vän sa att dom ringer hem om man är under 15..

De ringer inte hem. De ringer inte någon utan att du får veta det först. 


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

rs79:

Men kommer dom inte ringa hem? Min vän sa att dom ringer hem om man är under 15..

Om jag ej har helt fel för mig så får dom ej avslöja nåt (Om det ej är nåt som direkt är livshotande eller större event)  http://www.umo.se/Att-ta-hjalp/Tystnadsplikt-och-sekretess/


   
SvaraCitera

Bättre fråga, Varför knullar du när du är 13?


   
SvaraCitera
rs79
 rs79
Ämnesstartare

time:
Vänta en vecka till och försök att inte oroa dig - mensen kan faktiskt bli sen om man är orolig för att den inte ska dyka upp. Om den inte har kommit om en vecka så kan du gå till din lokala ungdomsmottagning och be om att få ta ett graviditetstest. Det kostar ingenting och de har tystnadsplikt, det betyder att de inte kommer berätta för din pappa att du varit där eller vad du har gjort där. Det kan också hända att de vill testa dig för könssjukdomar eftersom du haft oskyddat sex, det kostar inte heller något, det går snabbt och det gör inte ont att testa.

Ett barn dör inte av att du röker men det kan istället bli mycket sjukt och leda till komplikationer för dig, så därför är det ingen bra metod för att försöka bli av med problemet. Skulle det visa sig att du är gravid kommer du få stöd och hjälp genom processen, och tystnadsplikten gäller även där, men de kommer vilja att du har en vuxen med dig (det behöver inte vara en förälder, men i och med att du är så ung så är det ändå bra att folk vet var du är om något skulle hända dig). 

Åh tack detta gjorde så jag fick en liten lättnad har vart rolig och spänd 1 vecka!


   
SvaraCitera
rs79
 rs79
Ämnesstartare

Jötunheimer:
Bättre fråga, Varför knullar du när du är 13?

vet inte, va spelar ålder för roll? Varför knullar en 17 åring?


   
SvaraCitera
rs79
 rs79
Ämnesstartare

Hyfs:

Om jag ej har helt fel för mig så får dom ej avslöja nåt (Om det ej är nåt som direkt är livshotande eller större event)  http://www.umo.se/Att-ta-hjalp/Tystnadsplikt-och-sekretess/

Mm jag hoppas verkligen det!


   
SvaraCitera
rs79
 rs79
Ämnesstartare

time:

De ringer inte hem. De ringer inte någon utan att du får veta det först. 

Men om jag inte vill att dom ska ringa då?


   
SvaraCitera

rs79:

vet inte, va spelar ålder för roll? Varför knullar en 17 åring?

För att man inte är fullt utvecklad vid 13, fattar du inte en sån enkel sak?


   
SvaraCitera
time
 time

rs79:

Men om jag inte vill att dom ska ringa då?

Om du måste genomgå en abort så vill de att någon där hemma ska veta var du är. Om det verkligen inte går att berätta för en förälder så får du ta med dig någon annan vuxen du litar på, det kan vara en lärare, skolkurator, skolsköterska, tränare osv. När du är så pass ung så har de som har ansvar för dig rätt att få veta vad som händer, speciellt om det skulle uppstå komplikationer och du ligger inne på sjukhuset! 


   
SvaraCitera
time
 time

Jötunheimer:

För att man inte är fullt utvecklad vid 13, fattar du inte en sån enkel sak?

Ett mer korrekt svar är väl att man inte är fullt _mentalt_ utvecklad vid 13 men en trettonåring kan definitivt ha samma sexdrift som en sjuttonåring och vara fysiskt mogen för sex. Jag är också av åsikten att man gör gott i att vänta tills man är helt hundra på vad man vill men om hon nu vet det, så varför inte? Det hjälper inte att vara otrevlig mot henne, skärpning.


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

rs79:

Mm jag hoppas verkligen det!

Det är ju en vuxen som har ansvar för dig. MEN det betyder inte nödvändigtvist måste va din pappa. Det kan vara en annan släkt men även skolkuratorn. 


   
SvaraCitera