Aviseringar
Rensa alla

13 år, Skakar, orkar snart inte mer. Hjälp!


Elviz
Ämnesstartare

Jag skakar när jag blir nervös! Jag orkar inte mer! Varje gång när jag ska läsa högt, berätta ett svar osv blir jag nervös och börjar skaka! Med andra ord skakar jag när jag får uppmärksamhet, värst av allt är när jag ska redovisa, då vill jag bara försvinna.  Tips på något jag kan göra för att lugna ner mig? INGEN medicin, tack. 


   
Citera

Det går att träna bort, men det behövs tålamod och ihärdighet.
Vad är du rädd för ska hända när du får uppmärksamhet? Vad tror du att andra ska säga och tänka?


   
SvaraCitera
Elviz
Ämnesstartare

Det är det. Jag vet att ingen kommer säga något, tänka eller så. Men jag blir ändå nervös. Jag var hos optikern och skakade där med. Usch. 

Hur kan man träna bort det? 🙂

Ps: Tack för svar!


   
SvaraCitera

Elviz: Det är det. Jag vet att ingen kommer säga något, tänka eller så. Men jag blir ändå nervös. Jag var hos optikern och skakade där med. Usch. Hur kan man träna bort det? :)Ps: Tack för svar!

Nja, ens hjärna tror på fullt allvar att folk kommer att vara elaka om de får chansen och det är det man brukar vara rädd för. Det gäller att se vilka tankar som skapar dessa rädslor. Försök tänka efter, föreställ dig att folk säger det du är rädd att de ska säga. Vad skulle de säga tror du?

Träningen går ut på att hitta tankar som skapar rädslor, sen i fantasin föreställa sig hur man fixar olika jobbiga situationer genom att trösta och uppmuntra sig själv. När man fixat en situation i fantasin behöver man sen prova på något liknande i verkligheten. Ju fler gånger du lyckas desto bättre blir självförtroendet.


   
SvaraCitera
Elviz
Ämnesstartare

Tack! 

I början är jag lugn, sen tänker jag:

"Tänk om jag skakar... jag får inte skaka! Då kommer dem att viska om att jag skakar... "

Och då börjar jag bli nervös. :/


   
SvaraCitera
Lounge

Elviz: I början är jag lugn, sen tänker jag:

"Tänk om jag skakar... jag får inte skaka! Då kommer dem att viska om att jag skakar... "

Och då börjar jag bli nervös. :/

Precis, detta är problemet. Att du är rädd för att skaka och då blir du också nervös och skakar. Du skriver samtidigt:

Elviz: Jag vet att ingen kommer säga något, tänka eller så.

Då spelar det ju ingen roll att du skakar? För det är väl därför du inte vill skaka, för att du är rädd för vad andra ska tycka? Jag tror du någonstans ändå TROR att folk kommer tycka illa om dig på något sätt för du skakar men jag kan berätta att så är oftast inte fallet. Folk bryr sig väldigt lite om vad andra gör. De är väldigt självfokuserade. Så tänk att det är ok att du skakar, så kommer det säkerligen försvinna till sist. När du är till freds med att det eventuellt kan hända. Du är ingen sämre människa för det.


   
SvaraCitera
Elviz
Ämnesstartare

Tack! Det är skönt när ni stöttar! Många tack ska ni ha! Ska försöka att inte tänka på det! 🙂


   
SvaraCitera
Lounge

Elviz: Ska försöka att inte tänka på det! 🙂

Det är bra! Tänka kommer du nog göra men att kunna ge gensvar till dumma tankar om att det är dåligt att skaka är funktionellt 🙂


   
SvaraCitera
time
 time

Det går att öva bort 🙂 Jag utbildar mig till gymnasielärare och jag blir fortfarande jättenervös när jag ska hålla tal eller stå inför folk. Det viktigaste att komma ihåg är att nästan alla är nervösa inför sånt, och det hjälper att prata med andra om nervositeten före man ska upp - du är inte ensam om det! 


   
SvaraCitera

Elviz: Tack! I början är jag lugn, sen tänker jag: "Tänk om jag skakar... jag får inte skaka! Då kommer dem att viska om att jag skakar... "Och då börjar jag bli nervös. :/

Det är bra att du förstår mekanismen, för det är precis så det funkar. Man är rädd för att något ska hända och just därför orsakar man det man är rädd för ska hända, man lägger krokben för sig själv.

Det som fungerar för mig är att tänka på någon person, händelse, djur, vad som helst som får en att känna sig lugn och trygg. Försök dra upp denna bild/tanke i huvudet när du blir nervös, då kommer du att slappna av lite och glömma att du "inte får skaka", "måste vara lugn" o.s.v. Man kan inte tvinga sig till avslappning, det blir bara värre om man försöker tvinga sig att inte vara rädd, inte skaka, då skakar man bara mer.

Det du behöver göra är att trösta dig själv för att bli lugnare och inte skaka. Försök med din inre röst säga något snällt till dig själv. Testa även med olika mentala bilder tills du hittar någon som fungerar bäst. Prova sen att försöka tänka på den bilden när du blir nervös och se om det lugnar dig. Ju oftare du drar fram den bild som lugnar dig desto lättare och snabbare kommer det att gå.


   
SvaraCitera
reben

har oxo detta problem när man ska prata framför folk
=(

mitt enda råd är att typ bara erkänna o tänka för sig själv "ja jag skakar finns inte mkt att göra åt det just nu, får försöka göra d bästa möjliga av redovisningen ändå". försöker man bara va stilla o bara tänker på de blir d ju bara värre.

min förra redovisning höll jag i ett papper o märkte jag började skaka jag bara lol skakar för mkt o la ner pappret på bordet. sen sa min klass att d inte märktes att jag skakade förrän jag sa det sj, vilket ju är positivt. + att dom tkte det var "coolt" att inte göra så stor sak av d. dom flesta tkr ju att det är en obekväm situation att stå framför folk o prata o så.


   
SvaraCitera