Aviseringar
Rensa alla

Eu-Moped som 15 åring?


Ämnesstartare

Det heter inte EU moped....de heter bögpulka... de heter inte 30 moppe de heter moppe... anything more?


   
SvaraCitera

hixaren:

Jag förespråkar verkligen inte många av de avgfter staten kräver oss på, men jag värderar liv högre än pengar.

Kul tat du gör det. Men att köra upp va 5e år låter bara helt jävla meningslöst.
Hade du däremot kommit med ett förslag om att man regelbundet skulle gå på riksutbildningar (som halkörning) då hade jag köpt din idé.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luddeandersson:

NEJ! (Du röstade på detta alternativ)

Höj till 16/18 på moped/EU-moped. Höj körkortsåldern till 20. Och höj bensinpriset med hundra kronor litern.


   
SvaraCitera

Husaberg_motard:

Kul tat du gör det. Men att köra upp va 5e år låter bara helt jävla meningslöst.
Hade du däremot kommit med ett förslag om att man regelbundet skulle gå på riksutbildningar (som halkörning) då hade jag köpt din idé.

Det kommer nya vägmärken och nya regler varje år. Din syn förändras efter tidens gång, dina reflexer förändras de med. Dina förutsättningar för att köra bil förändras helt enkelt efter hand. Jag tror inte att många av de som tog sitt körkort för 10-15 år sedan skulle klara en uppkörning idag utan att öva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är lite emellan både ja och nej. Sant är att 16-åringar tenderar att vara lite mognare då de varit på gymnasiet ett tag, men samtidigt utgör det inte en så stor skillnad. Det som bör förbättras är utbildningarna, som rent utav är ett skämt. Jag gjorde min utbildning på två väldigt oseriösa veckor och gjorde ett test som ifall jag fick godkänt på så skulle jag få körkortet.
Jag fick tre rätt ifrån godkänt, men testkontrollanten sa något i stil med "Äh, vi kan säga att du fick de där tre frågorna rätt så du slipper göra om allt igen."

Aningen för slappt alltså.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag röstar på Ja, men man ska utföra hårdare straff på dem som inte sköter sig, samt svårare att klara Eu-körtkortet. [smile]


   
SvaraCitera

hixaren:

JAg frågar ändå
Högre ålder för bil än för tung MC? 😛

mc är mycket roligare


   
SvaraCitera

Luddeandersson:

NEJ! (Du röstade på detta alternativ)

De kan ju för fan inte köra ens.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luddeandersson:

NEJ! (Du röstade på detta alternativ)

[badgrin]


   
SvaraCitera

tojjo:

mc är mycket roligare

Jo det är sant[crazy], men det är fan så mkt svårare med.


   
SvaraCitera

hixaren:

Jag tror inte att många av de som tog sitt körkort för 10-15 år sedan skulle klara en uppkörning idag utan att öva.

dom funderar på att dom som nyss fått körkort vid 18:års ålder ska f köra upp när dom är 25år..därför ungdommar överskattar sin körförmåga.

men att äldre skulle köra upp är bullshit[wink] finns inga som kör så bra mellan 40-60år enligt tester i mogenhet,olyckor,reflexer osv som en annan inte tänker på! som tex min farsa som tog teoriprovet 1969 och han har kört utan att läsa på några nya trafikregler sen skulle han köra upp på e-körkort för tung vagn efter bil sen dagen innan han skulle skriva teorin så glömde han av det men han åkte upp och klara alla fråger uton 5 tror jag det var[bigsmile]

och då snackar vi att ta in pengar inte att trafiken ska va säker enligt min mening!


   
SvaraCitera

hixaren:

Jo det är sant, men det är fan så mkt svårare med.

Det är därför man ska börja med det tidigare ju[y]


   
SvaraCitera

hixaren:

pörr40: 16åring är inte ett dugg mognare i körstil än 15åring det är bara vad folk får för sig! en redig trafikutbildning när man fyllt 15 är det som behövvs!

Men då kan vi ju låta 15-åringar ta D-kort också. Jättekul att åka buss med nån pubertal fjortis till förare. Att man mognar med åldern är ett faktum. Inte på minsta sätt subjektivt. En 16-åring har en mognare körstil än en 15-åring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luddeandersson:

NEJ! (Du röstade på detta alternativ)

Ungdomar inser inte att de inte är leksaker...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Husknuten:

Men då kan vi ju låta 15-åringar ta D-kort också. Jättekul att åka buss med nån pubertal fjortis till förare. Att man mognar med åldern är ett faktum. Inte på minsta sätt subjektivt. En 16-åring har en mognare körstil än en 15-åring.

Dom skiter i utbildning om de blir för mycke...


   
SvaraCitera