Aviseringar
Rensa alla

EUs nya fördrag - Lissabonfördraget


Ämnesstartare

Jag förstår inte varför folk är så emot Lissabonfördraget. Utan fördraget kan till exempel inte Sverige gå ut ur unionen?

Så dem som är emot EU borde egentligen vara FÖR fördraget? Jag tror att det flesta som säger nej till det vet inte så mycket om det. För annars hade ni tänkt på den här saken ju.

Jag är för EU och fördraget, tycker det gör det lättare för unionen att ta beslut så som klimatfrågan och mänskliga rättigheter.

Utan EU hade inte de östeuropeiska HBTQ-människorna samma rättigheter som heterosexuella.

Antihomo regeringar som finns i Litauen och Polen förbjuds att diskriminera HBTQ-människor, vilket är supert.

Med fördraget får Sverige mer makt i EU eftersom vi får en 20 missionär om man jämför med dagens 19.

Så varför så negativ? - Ni kan ju gå ut ur EU med lissabonfördraget? [tard]


   
Citera

Marfus:

Utan fördraget kan till exempel inte Sverige gå ut ur unionen?

Jo.

Marfus:

Med fördraget får Sverige mer makt i EU eftersom vi får en 20 missionär om man jämför med dagens 19.

Knappast. Makten flyttas i stort sett från riksdagen till EU-parlamentet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pelle Pelikan:

Jo.

Nej? Har du inte läst på. Det finns ingen i gamla EU lagarna hur man går ut ur unionen. Med lissabonfördraget så gör det det. Läs på innan du yttrar dig tack


   
SvaraCitera

Marfus:

Nej? Har du inte läst på. Det finns ingen i gamla EU lagarna hur man går ut ur unionen. Med lissabonfördraget så gör det det. Läs på innan du yttrar dig tack

Med tanke på att jag läser EU-kunskap så är jag påläst och troligen mer än du. Det går utmärkt att gå ur EU redan nu. Enda skillnaden är att det ska finnas en uträdesparagraf, men det innebär inte att det går att lämna EU redan nu.


   
SvaraCitera

Marfus:

Så dem som är emot EU borde egentligen vara FÖR fördraget?

Du menar att en person som är emot en viss myndighet skulle vilja att alla ens lands lagar sattes under den myndighetens?
Psäriöst, det här är det mest idiotiska sen FRA. Jag skulle sagt "på väldigt länge", men sen insåg jag just hur mycket idiotier som försiggår just nu.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera