Aviseringar
Rensa alla

Evolutionsteorin är inte bara tomt prat?


Ämnesstartare

DPope:

så det är inte en slump att vi finns?

jag syftade på att evolutionsteorin och allt den innefattar är ren logik, och logiska samband, inte en slump.

DPope:

hur kom vi till då?

ingen vet säkert, men det finns många teorier. jag personligen tror inte att den som säger att en gubbe som sitter i himlen och har magiska krafter gjorde en lerklump och blåste luft på så att det blev en människa, är den som verkar mest trolig. eller hur det nu var.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

postis_per:

jag syftade på att evolutionsteorin och allt den innefattar är ren logik, och logiska samband, inte en slump

hur kan det vara det när det bara slumpas fram hur det ska vara? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DPope:

säger man att jag är dum för att jag tror på en intelligent skapare så kan jag väl försvara mig?

Det är klart att du får försvara dig, det är bara lustigt att kristna åsikter faller tillbaka på att djur skulle vara mindre värda när det kommer till kritan. Det är en ganska lustigt. [bigsmile]

DPope:

så det är inte en slump att vi finns? lr att några varelser överhuvudtaget finns? hur kom vi till då?

Det är en slump att livet utvecklats på Jorden, det är en slump att Jorden fått de rätta förutsättningarna för liv. Om människan som art hinner lever tillräckligt länge för att studera de förändringar som sker med arter under en längre tid kommer kanske även de kristna att tro på evolutionsteorin.

Om Gud även skulle ha skapat alla varelser färdiga hur kommer det sig då att till exempel valar har kvar bakbensrester då det inte finns någon som helst anledning för den att ha det.

Kom nu inte och säg att Guds vägar äro outgrundliga. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

det är bara lustigt att kristna åsikter faller tillbaka på att djur skulle vara mindre värda när det kommer till kritan. Det är en ganska lustigt.

men det var ju icke så jag menade mannen ^^ tog bara ett exempel 😛

Malachi:

Kom nu inte och säg att Guds vägar äro outgrundliga

då säger jag att jag inte har svaret på den frågan då jag inte ens visste det.. bättre? [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Misael:

Tråden torde väl ändå heta "Skapelse eller evolution?" om den ska passa in i forumsdelen "Religion och Etik"?

Nu valde jag denna rubrik eftersom att många, bland annat du, har sagt att evolutionsteorin saknar egentliga bevis och grund och bara är spekulationer. Du kan inte vara särskillt insatt om du tror det. Jag är tillräckligt insatt i Bibeln för att förstå att människor kan tro på den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DPope:

hur kan det vara det när det bara slumpas fram hur det ska vara? [confused]

små mutationer som kan ske hos en individ kan verka vara en slump. däremot vilka av dessa, hos varje individ miljontals muteringar, bland många miljarder individer, som får chansen att leva vidare och "föröka" sig, är dock inte en slump.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DPope:

då säger jag att jag inte har svaret på den frågan då jag inte ens visste det.. bättre?

Kanske finner du ett tillfredställande svar på den frågan. Möjligvis genom evolutionsteorin? [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

postis_per:

små mutationer som kan ske hos en individ kan verka vara en slump. däremot vilka av dessa, hos varje individ miljontals muteringar, bland många miljarder individer, som får chansen att leva vidare och "föröka" sig, är dock inte en slump.

vad skulle det annars vara då? :S nu får du allt förklara för jag fattar inte hur en slump inte kan vara en slump

Malachi:

Möjligvis genom evolutionsteorin?

since I don't believe in slumpen (swenglish FTW), kan jag inte finna ett tillfredsställande svar där 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är glad att denna tråd skapades. [smile]
Och det var inte tack vare nån gud! [no-no][rolleyes][zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DPope:

since I don't believe in

eftersom jag inte tror på*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irresiistible:

eftersom jag inte tror på*

skrev jag fel? [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DPope:

vad skulle det annars vara då? :S nu får du allt förklara för jag fattar inte hur en slump inte kan vara en slump

Det som "avgör" vad mutationen blir är slump, det som avgör om mutationen är nyttig eller inte är logik.

Exempel: En liten fisk försöker äta andra fiskar men har inga tänder, sen av SLUMPEN, får den vassa tänder och då kan den (logiskt sett) äta andra fiskar och den kan överleva och sprida sina vassa-tänder anlag vidare :D!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mjao:

Det som "avgör" vad mutationen blir är slump, det som avgör om mutationen är nyttig eller inte är logik.

fortfarande en slump ju [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, men att den finns kvar är inte slump. Lite både och alltså.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mjao:

Exempel: En liten fisk försöker äta andra fiskar men har inga tänder, sen av SLUMPEN, får den vassa tänder

Vill bara förtydliga att den egentligen inte får vassa tänder. De fiskar som genom mutationer utvecklar tänder få större chans att ta större byten och klara sig därmed bättre. Deras arvsanlag förs därmed vidare och de tandlösa fiskarna trängs undan och dör ut. [y]


   
SvaraCitera