Forumet - Ex-moderat anmäler regeringen till FN

Ex-moderat anmäler regeringen till FN

1999 0 44
Enligt ​den här artikeln så har Liisa Lettson, nyss avhoppad moderat, anmält vår regering till FN för brott mot de mänskliga rättigheterna. Detta till följd av hur sjuka personer behandlas i deras politik, och utifrån vad jag kan läsa mig till, utförsäkringarna.

Artikeln ovanför är publicerad 16 september, för tre dagar sedan. Om vår regering nu blivit anmäld till FN för brott mot de mänskliga rättigheterna, varför verkar ingen av de större dagstidningarna ens nämna det här? Seriöst, vad fan?

Spana också in:

Chryseus:

Förstöra skolan har sossarna gjort sedan 70-talets flumskola. Och speciellt sedan de tog över makten sist 1994.


fast nu är det väl ändå som så att det är den borgerliga sidan som lagt upp de två senaste skolplanerna, rätta mig om jag har fel.

Detta enligt Peter Eriksson i en debatt, det kollade därefter upp och visade sig vara sant.
Chryseus:

Förstöra skolan har sossarna gjort sedan 70-talets flumskola. Och speciellt sedan de tog över makten 1994.


problemet är väl att betygssystemet är förlegat och att det inte är den faktiska kunskapen som längre är intressant utan förmågan att hantera den kunskap som finns. det tjänar inget till att rabbla presidenter, statsministrar, gångertabellen eller vem som var kung 1764. all denna kunskap finns redan lättillgänglig, och skolan bör snarare handla om att kunna referera korrekt, navigera och sortera ut "bra" och korrekt information, helt enkelt att förbereda sig för samhället.
passaro:

fast nu är det väl ändå som så att det är den borgerliga sidan som lagt upp de två senaste skolplanerna, rätta mig om jag har fel.


Jaså? När la de upp de senaste skolplanerna och vad har dessa inneburit rent praktiskt?

Men tycker du inte att det är konstigt att sossarna inte har ändrat de om de nu har varit så dåliga?
internet:

rabbla presidenter, statsministrar


Det behöver man såvitt jag vet inte lära sig i svenska skolor. Inte heller exakta årtal på svenska kungar.

internet:

och skolan bör snarare handla om att kunna referera korrekt, navigera och sortera ut "bra" och korrekt information, helt enkelt att förbereda sig för samhället.


Vad exakt är "bra och korrekt information"? Det du rabblade upp har dessutom inte med själva betygsystemet i sig att göra. Att man i framtiden kommer få betyg tidigare tillåter skolan att kunna sätta in extrahjälp och resurser så snabbt det går.

Syftet är inte att höja konkurrensen och göra det svårare för de som har det svårt i skolan. Syftet är att hjälpa de och låta de som har det lätt för sig att fortsätta utvecklas i den takt som passar de.

Men nu ska vi inte kapa den här tråden. PMa mig om du vill fortsätta.
Chryseus:

Det behöver man såvitt jag vet inte lära sig i svenska skolor. Inte heller exakta årtal på svenska kungar.


de nio första åren i skolan är i princip att banka in kunskap, fast du kanske missade det.

Chryseus:

Vad exakt är "bra och korrekt information"?


källkritik, att lära sig källkritik. något som, av mina erfarenheter hittils vid universitetet, inte riktigt alla har fått lära sig.

Chryseus:

Syftet är att hjälpa de och låta de som har det lätt för sig att fortsätta utvecklas i den takt som passar de.


genom att särbehandla dem och sätta i en speciell grupp? markera dem som kassa?

socialisering är nyckeln till kunskap, om man isolerar "sämre" elever så kommer det gå åt helvete, se på hur dåligt IV har fungerat till exempel.
internet:

de nio första åren i skolan är i princip att banka in kunskap, fast du kanske missade det.


Och hur hade du tänkt att man ska kunna vidareutbilda sig på gymnasienivå och universitetsnivå om man inte lär sig exempelvis multiplikationstabeller?

internet:

socialisering är nyckeln till kunskap, om man isolerar "sämre" elever så kommer det gå åt helvete, se på hur dåligt IV har fungerat till exempel.


Isolering? Får jag istället fråga dig vad samhället tjänar på att låta "sämre" elever sinka ner "bättre" elever? Det finns seriöst inget jobbigare än ett pucko som ställer frågor på helt uppenbara saker eller behöva lyssna på saker som klassens glappkäft missat för att h*n har koncentrationssvårigheter och snackde istället för lyssnade.

internet:

se på hur dåligt IV har fungerat till exempel.


Kan ju bero på att IV-elever inte har fått den extrahjälp de behöver i tid. Det gäller att fokusera på de som har det svårt, precis som det gäller att fokusera på de som har det lätt för sig. Win-win!
Chryseus:

Och hur hade du tänkt att man ska kunna vidareutbilda sig på gymnasienivå och universitetsnivå om man inte lär sig exempelvis multiplikationstabeller?


det tar inte nio år för en normal elev att lära sig multiplikationstabellen, och framförallt så menar jag att det är fel approach att lära elever att studera för att nå upp till kraven istället för att studera för att bli självständiga elever. ett visst mått av "bankande" är nödvändigt, ja, men inte alls i samma omfattning som det varit förut, därför anser jag att skolan var på rätt väg innan björklund började föreslå helt retarderade saker som att ta med föräldrar in i klassrummet.

Chryseus:

Det finns seriöst inget jobbigare än ett pucko som ställer frågor på helt uppenbara saker eller behöva lyssna på saker som klassens glappkäft missat för att h*n har koncentrationssvårigheter och snackde istället för lyssnade.


som sagt, grund- och gymnasieskolan ska och bör först och främst förbereda eleven på samhället, där även "idioter" ingår.

är du familjär med begreppet segregering?



Chryseus:

Kan ju bero på att IV-elever inte har fått den extrahjälp de behöver i tid. Det gäller att fokusera på de som har det svårt, precis som det gäller att fokusera på de som har det lätt för sig. Win-win!


det kan också bero på att man isolerar alla som är "dumma i huvudet" på en plats där de lär av varandra, istället för att man sätter in extraresurser i skolan och behåller elever med problem i den vanliga skolmiljön - en miljö de ändå måste tillbaka in i så småningom. specialklasser är bara att förskjuta problemet till vuxen ålder.
Chryseus:

Förstöra skolan har sossarna gjort sedan 70-talets flumskola. Och speciellt sedan de tog över makten 1994.


skolan är ju kommunernas ansvar. själva läroplanen (som för övrigt framlades av de borgerliga och gick igenom 1994) är inte särskilt viktig när kommunerna gör allt för att spara pengar. det har liksom blivit kommunernas uppgift. i min kommun har 70 läraryrken försvunnit de senaste fyra åren.

skolan bör återgå till centralt styre, men den bör inte bli mer auktoritär.