Aviseringar
Rensa alla

excel- ni kan hjälpa ellerhur


Ämnesstartare

NÅGON SOM KAN EXCEL?

Jag har liksom gjort en budget, men nu vill jag ju se till att jag håller koll på denna budget också. därför har jag lagt upp de summorna parallellt med varandra och sedan månadens dagar lodrätt. Än så länge står det ju noll (självklart eftersom oktober inte har börjat än) och jag vill nu få en rad som ska heta någonting i stil med "summa kvar av objekt".

alltså tänkte jag ju totalsumma -dagarnas värde= vad som är kvar (alltså i detta fall =SUMMA(C2-C4;C35)

med den formeln tyckte ju jag "fan vadsmart. skriver jag då in ett värde någonstans mellan c4 och c35 (dagarna 25:e till 25:e) så ändras alltså beloppet som säger hur mkt jag har kvar!

men det ville den alltså inte. såatte....hjälp?

mina facebookvänner verkar inte vara så intresserade av sånt här.


   
Citera

det går bra ser jag 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hjälp mig istället
och ja. det gick bra med budgeten!!!!!


   
SvaraCitera

använder inte excel till min egna bokföring, kan inget om det men du borde ju kunna ha en cell med ingående balans för månadsskiftet och den i sin tur kan du ju lägga in en formel så det dras av kostnader för månaden
eller så summerar du alla månadens kostnader i en cell och drar av den från ingående balanscellen, gör så det så kan du även få till addition på ev. inkomst under månaden


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men vill att det ska dras av dag för dag. 🙁  så att varje cell får ett värde och att det för varje cell drar bort den cellens värde från totalsumman.
får väl se ifall jag kan söka mig till svaret då


   
SvaraCitera

ajyprah: alltså tänkte jag ju totalsumma -dagarnas värde= vad som är kvar (alltså i detta fall =SUMMA(C2-C4;C35)

Jag tror att formeln bör vara =C2-SUMMA(C4:C35)
Observera att det ska vara colon (:) och inte semikolon (;) om du vill att allt ska adderas mellan C4 och C35. Prova, hoppas det funkar för dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: C4

blev fortfarande error :


   
SvaraCitera

ajyprah: blev fortfarande error :

Skulle du kunna lägga upp en skärmdump på Excelbladet så kan jag klura lite, eller sänd Excelfilen till min mail (sänd mig ett pm så får du mailadressen).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Skulle du kunna lägga upp en skärmdump på Excelbladet så kan jag klura lite, eller sänd Excelfilen till min mail (sänd mig ett pm så får du mailadressen).

Skärmbild (2).png


   
SvaraCitera

ajyprah:

Skärmbild (2).png

Hmm, det fungerar bra för mig. Skulle du kunna ha markören på cell C3 och sända en ny bild? Jag vill se exakt hur formeln är skriven. Jag tror att den någonstans använder fel referenser som inte är siffror utan text.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Hmm, det fungerar bra för mig. Skulle du kunna ha markören på cell C3 och sända en ny bild? Jag vill se exakt hur formeln är skriven. Jag tror att den någonstans använder fel referenser som inte är siffror utan text.

det löste sig igår :c måste ha gjort något tokigt sist jag testade din. 


   
SvaraCitera

ajyprah: det löste sig igår :c måste ha gjort något tokigt sist jag testade din.

Skönt att det fungerar nu! Glad Det brukar stå sådär om man matar in text där det ska vara siffror.


   
SvaraCitera