Aviseringar
Rensa alla

Exorcism


Ämnesstartare

Fann detta på vice igår kväll

http://www.vice.com/en_se/Fringes/teenage-exorcists-part-1

Jag är mest nyfiken på era tankar, jag vill bara höra era "svar" 

Kan man vara besatt av en demon?
Om ja, vad är en demon egentligen? Och varför drabbas man av detta?
Om nej, varför beter sig folk som om de vore besatta om det inte finns demoner?
Vad är skillnaden på att vara galen och besatt?
Är tron på exorcism en bra grej för mänskligheten?
Vad tycker ni om de tre unga exorcisterna? Varför har de blivit som de är?
Tycker ni att de bryr sig för mycket om media och om att vara kända?

Utforska gärna, kom med frågor och tankar.


   
Citera
Ämnesstartare

Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
Galen

Jag tycker själv att det är fullkomligt banalt, och jag tycker synd om människorna. Men på något vis tror de faktiskt att de blir healade av prästen och fortsätter ett liv "utan den elaka demonen" , och mår bra. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, allt är psykiskt.. Precis som hos en psykolog måste man tro på det för att det skall ha någon effekt..

Haha kikade på videon nu, förväntade mig att "demonen" i människan skulle börja prata eller skrika på latin som i skräckrullarna!.. Mycket glad 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh, den där ska jag se ikväll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blev rädd av att alla låtsades och prästen ba skrek 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker synd om dom. Men på något sätt är det väll bra för dom som tror på att det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gillar inte d


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, men man kan bli besatt av sina hjärnspöken (som för vissa kan uppträda i arketypa, demoniska former).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo: Blev rädd av att alla låtsades och prästen ba skrek 🙁

Men eller hur. Tyckte det kändes som en enda stor parodi. Kunde knappt tro att det är verkligt. Men jag funderar på vad det är i människorna som får dom att bete sig så som de gör när de "befrias" och mumlar massa konstiga saker. Borde de inte känna av själva att de fejkar?

OF 5: Tycker synd om dom. Men på något sätt är det väll bra för dom som tror på att det.

På något sätt är det ju ett bra sätt att de kan läka sina psykiska problem med denna banala process. Men innerst inne önskar jag att de hade vaknat upp och förstått att det onda inom dom inte beror på demoner, och på så vis få riktig hjälp. (Men samtidigt, behövs riktig hjälp om de tror att deras hokuspokus hjälper?)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten:

Men eller hur. Tyckte det kändes som en enda stor parodi. Kunde knappt tro att det är verkligt. Men jag funderar på vad det är i människorna som får dom att bete sig så som de gör när de "befrias" och mumlar massa konstiga saker. Borde de inte känna av själva att de fejkar?

de är ju så inne i tanken att de inte märker av? kanske deras sätt att bearbeta det de har varit med om. tydligen har de flesta där blivit misshandlade/våldtagna som barn, och några drug addicts
det är lite fascinerande 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism: Nej, men man kan bli besatt av sina hjärnspöken (som för vissa kan uppträda i arketypa, demoniska former).

När de skriker på annat språk och beter sig som "demonen", hur kan de verkligen tro att det är en demon? Borde de inte känna av att det är dom själva som gör dessa skådespel?
Jag är så nyfiken på hur deras hjärnor fungerar 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo: de är ju så inne i tanken att de inte märker av? kanske deras sätt att bearbeta det de har varit med om. tydligen har de flesta där blivit misshandlade/våldtagna som barn, och några drug addicts
det är lite fascinerande

Ja, det verkar ju absolut som att det handlar om saker och ting de varit med om. Någon hade ju blivit misshandlad av sin far (om jag minns rätt), och detta har då blivit en demon inom dom. Tycker tankesättet är konstigt dock, demonen borde ju sätta sig i gärningsmannen istället. Men tror de tror att "smärtan" som uppstår efter trauma är en demon. 


   
SvaraCitera
Draug

präster är demoner


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten:

På något sätt är det ju ett bra sätt att de kan läka sina psykiska problem med denna banala process. Men innerst inne önskar jag att de hade vaknat upp och förstått att det onda inom dom inte beror på demoner, och på så vis få riktig hjälp. (Men samtidigt, behövs riktig hjälp om de tror att deras hokuspokus hjälper?)

Dom upplever sig ju som hjälpta på ett psykiskt plan så ur det perspektiv bör dom ju inte behöva annan hjälp, typ. Jag misstänker dock att de som är av tron att exorcism faktiskt är en bra grej har en hel del andra udda tankar för sig som kan ske inte är enbart positiva.


   
SvaraCitera