Aviseringar
Rensa alla

Extern hårddisk [Seagate] visas inte på datorn, hjälp?


Ämnesstartare

Jag har ett problem. Min väns externa hårddisk råkade fara i golvet från ett ganska lågt bord. Nu visas den inte i datorn när man kopplar i den, och den piper/surrar när den får ström. Så den lever ju, eller åtminstone så gör lampan på den det för den lyser när den är ikopplad i väggen. Men som sagt var, ingenting händer när jag kopplar in den i datorn; som jag för övrigt har startat om och kollat både på den här datorn och inne på diskhanteringen. Den funkar inte på min väns dator heller. Now what, är man helt körd eller? Informationen på hårddisken är otroligt viktig och skulle behövas så snart som möjligt. Finns det något man kan göra här hemma eller måste man skicka iväg allt och få det fixat på något sätt? Vet att namnet är SEAGATE, vet inte om det finns någon modell eller så. Han som äger den är inte hemma och det är han som har all information om den.


   
Citera

Pipen och surren - låter de normalt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Pipen och surren - låter de normalt?

Nej, alltså det brukar ju inte låta så. Och själva disken låter inte, precis som att den gett upp helt. Nu är det bara det där pipandet kvar liksom ..


   
SvaraCitera

pinne:

Och själva disken låter inte

Den snurrar alltså inte ens?

Den verkar ju ganska körd så ni kan testa att ta ur hårddisken ur kabinettet och koppla in den direkt till moderkortet. Om ni har tur så kan det vara "kopplingen" som pajat.
Om hårddisken har kraschat så kan man lämna in och få datan återställd - men det är väldigt dyrt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej. Precis, den är nog körd då ..
Hur mycket skulle det kosta då ungefär tror du?
Och hur exakt kopplar man in den direkt till moderkortet? Jag kan ingenting om datorer och hårddiskar eller någonting alls sånt, så uppskattar all hjälp jag kan få =)


   
SvaraCitera

pinne:

Och hur exakt kopplar man in den direkt till moderkortet?

Tar ut den ur kabinettet - det vet jag inte hur man gör.
Och sedan är det bara att koppla in den på samma sätt som den ordinarie hårddisken sitter... Vet inte mer än så.

pinne:

Hur mycket skulle det kosta då ungefär tror du?

Är säkert jätteolika men jag läste på en sida för något år sedan. De tog först några hundra för att undersöka hårddisken.
Sedan om den är trasig så beställer de delar (läshuvud exempelvis) och lagar den. Det är också väldigt dyrt. Reservdelar + arbetet...
Om de får fram data från den så tror jag man får en lista på alla filer de kan återställa. Sedan får man välja och betala för så många GB man vill ha återställt.


   
SvaraCitera

pinne:

Min väns externa hårddisk råkade fara i golvet

där har du svaret till varför, externa hårddiskar har också känslor, och nu har du dödat den![n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jaha, okej. Tack för all hjälp hörru. Han som äger den kom hem nyss, han tänker slänga den. Han är nog lite arg, less och negativ just nu, tror inte jag kan göra något. Men tack ändå! =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

där har du svaret till varför, externa hårddiskar har också känslor, och nu har du dödat den!

NÄÄÄ - inte JAG [sad], och alla har vi väl ramlat någon gång, inte dör vi för det. Vi lever för fan i år 2009, nog ska väl teknologin klara lite lösa ... stötar, utan att sluta fungera, hörruduru.


   
SvaraCitera

pinne:

nog ska väl teknologin klara lite lösa ... stötar, utan att sluta fungera, hörruduru.

tyvärr inte[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

teknologi suger [sad]


   
SvaraCitera

pinne:

teknologi suger [sad]

men sätt dig ute i ett vindskydd i skogen då istället[mad]


   
SvaraCitera

Har du prövat den i någon annan dator? Kommer hårddisken eller åtminstone ett frågetecken upp i enhetshanteraren?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemen:

Har du prövat den i någon annan dator?

Ja, precis som det står så har jag testat den i två datorer.

Gentlemen:

Kommer hårddisken eller åtminstone ett frågetecken upp i enhetshanteraren?

Ingenting alls kommer upp när den kopplas till datorn.
Och nu har jag bänt upp grejen runtom och är inte säker på att något kommer fungera alls =)


   
SvaraCitera

pinne:

Vet att namnet är SEAGATE, vet inte om det finns någon modell eller så.

Kolla på ditt kvitto, där ska det stå vilken modell det är.


   
SvaraCitera