Aviseringar
Rensa alla

Extremt långvarig hosta?


Ämnesstartare

Min mamma har haft en ganska äcklig, ganska slemmig hosta i hur länge som helst. Vet inte exakt hur länge, men minst tre år iaf. Hon rökte förr i tiden, fick lunginflammation för sju(?) år sen, och nu röker hon bara när jag inte ser (inte så ofta alltså).
Jag har blivit ganska orolig på sistone och hon vägrar gå till läkare och skyller typ på förkylning. Någon som har nån idé om vad det kan vara och om det är farligt?


   
Citera

Rökhosta.

Gissar jag på...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Få henne att kolla upp det hos en läkare. You never know.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kronisk bronkit? hon borde kolla det med en läkare iaf...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slumpartad:

Rökhosta

Men hon har ju nästan lagt av [sad] Min styvfar har rökt i hundra år och han har ingen hosta alls!

Jonnybravo91:

Få henne att kolla upp det hos en läkare

Jag ska verkligen försöka, fan vad rädd jag blev nu.


   
SvaraCitera

Kan bero på många saker; astma, KOL, rökhosta, en ihållande förkylning och så vidare. Men be henne kolla upp det, det kan ju vara något riktigt allvarligt såsom lungcancer. Och även om det inte är något allvarligt vore det säkert jätteskönt både för henne och alla i hennes närhet om hon skulle få rätt behandling och slutade hosta.

loom:

Min styvfar har rökt i hundra år och han har ingen hosta alls!

Det är olika för alla. Vissa får det, andra inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Någon som har nån idé om vad det kan vara och om det är farligt?

Först och främst - be henne kolla upp det och det bums!

I "bästa" fall är det en enveten förkylning, i det mindre bra fallet någon form av astma och/eller bronkit och i värsta fall kan det röra sig om (begynnande) KOL eller lungcancer. TBC är ovanligt att människor blir smittade av i Sverige, men den möjligheten finns också (även om det inte är särskilt troligt).

loom:

Men hon har ju nästan lagt av

Det där argumentet håller dåligt, eftersom risken att utveckla bl. a. KOL inte beror på när man slutade röka utan hur många cigaretter man rökt totalt. Det spelar alltså ingen roll om du rökt dina x antal cigaretter inom loppet av ett år eller av femtio, så länge du rökt tillräckligt många riskerar du att drabbas. Vad beträffar KOL är det också så att den hos män uteslutande uppkommer hos individer som rökt, men hos kvinnor etiologin inte lika självklar, eftersom många kvinnliga KOL-patienter fått sjukdomen utan att ha tagit ett endaste bloss. Därför tror man att det hos kvinnor kan ligga något genetiskt eller autoimmunt bakom sjukdomen.

Men, det är jätteviktigt att din mamma kollar upp sin hosta. Jätteviktigt!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

Men, det är jätteviktigt att din mamma kollar upp sin hosta. Jätteviktigt!!!

Förstår det, men hur ska jag få iväg henne? Hon vill verkligen inte. Fast hon försöker tvinga iväg mig på hälsokontroll, antar att jag kan deala lite kanske


   
SvaraCitera

loom:

Förstår det, men hur ska jag få iväg henne? Hon vill verkligen inte. Fast hon försöker tvinga iväg mig på hälsokontroll, antar att jag kan deala lite kanske

Låter som en bra idé: du kollar din hosta, jag kollar min whatever.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Låter som en bra idé: du kollar din hosta, jag kollar min whatever.

Ja men eller hur? Give and take.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men det borde du väl förstå att det är rökningen som pajat hennes lungor. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men det borde du väl förstå att det är rökningen som pajat hennes lungor

Förstår: ja. Accepterar: nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Ja men eller hur? Give and take.

Tala om för henne att du är orolig för hennes hälsa, att du skulle må bättre om hon kollade upp det, bara för att vara på den säkra sidan. Erbjud henne ditt stöd, t.ex. att du följer med henne till läkaren och så.

Att deala är bra och får du iväg henne till vårdcentralen på det viset är det guld vrt, så länge hon kommer dit! Om - jag säger om, för det är inte alls säkert att hon har någon allvarligare åkomma - det nu skulle vara så att din mamma drabbats av något värre än en enveten förkylning, finns god hjälp att få och ju tidigare den sätts in, desto större är chanserna att hon ska må bra länge, länge framöver.


   
SvaraCitera