Aviseringar
Rensa alla

Extremt seg uppkoppling, problem


Ämnesstartare

Sedan sommaren förra året, ungefär, så har min uppkoppling stadigt blivit allt segare, ibland bättre, ibland sämre och idag nått en absolut botten då det bara nästan fungerar.
Har 100/10 fiber från bahnhof, med sladd direkt ur uttaget utan router eller annat trams.
Inte heller har jag något program eller brandvägg (förutom eventuellt windows egna, minns ej om jag inaktiverat den, men bör inte vara något problem oavsett) som kan ställa till det,

Bredbandskollen levererar häpnadsväckande resultat (var 1mb lägre för 10 min sen):
bbk_resultat.jpg

Har även kollat med pingplotter och till svenska adresser (sunet.se) går det hyfsat, med en del paketförluster på upp till 50% från hop 2 och framåt, till utländska, ex. google går det mycket sämre med totala paketförluster lite överallt, även i 1:a hop'et ibland.
Om jag trace'ar direkt till första hop-adressen (bahnhof) så fungerar det utmärkt hela tiden så felet bör inte vara i min ände.

Vid sökningar klagar många på undermåliga stadsnät osv. så försökte köra på det alternativet men mitt lokala nät meddelar glatt att man inte kan kontakta dem vid eventuella fel (och ingen info om aktuella problem i driften fanns att läsa) utan bör vända sig till leverantören. Jag tänker inte sitta x antal timmar i kö till bahnhofs support, om den ens är öppen, pga höga telefonkostnader och brist på ork.

Så frågar här om någon har någon idé om vad en sådan total förlust av kapaciteten kan orsakas av och i andra hand om någon annan har upplever liknande problem nu eller under den tidsperiod då jag haft problem, med sina anslutningar via stadsnät, och vilket.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Går det inte att byta leverantör? Det du har är ju värdelöst. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw: Går det inte att byta leverantör? Det du har är ju värdelöst.

Om det är stadsnätet som krånglar så spelar det ingen roll, och bahnhof har alltid varit bra innan och gör fina politiska saker så vill stödja dem


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har tyvärr inga erfarenheter av stadsnät tyvärr, men är det så du säger så okej :/. 


   
SvaraCitera