Aviseringar
Rensa alla

extremt svårt att gå upp på morgonen


Ämnesstartare

Tjena umgås! 

Har hamnat i en dålig svacka när det kommer till försovning, händer allt för ofta nu och jag vet inte riktigt vad det beror på då mina kvällsrutiner är samma. Iallafall skulle uppskatta era tips för att vända denna trend så fort som möjligt! 

Mange tak!


   
Citera
Ämnesetiketter
Kudhos

Sov ordentligt länge och ha alarmet långt från sängen så du måste upp för att stänga av det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köp en sånhär:  http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=390501&title=Rullande%20klocka&

Då kommer du igång bra på morgonen...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kanske lite utsliten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vilka är dina kvällsrutiner? göm mobilen/väckarklockan och lägg den så att du måste kliva upp, hämta en stol, ta på raggsockor, tända lampan, dricka vatten och stänga av alarmet innan du ens kan tänka tanken att gå och lägga dig igen. det funkar hyfsat väl fram tills den punkt då man börjat bli rätt skicklig på att gå i sömnen. ifall du inte bor ensam (och inte bor med andra latmaskar) kan du också be någon annan att väcka dig efter att alarmet ringt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

durga: ta på raggsockor

varför just strumpor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: varför just strumpor

mitt golv är kallt som fan på nätterna. sover med sockorna på för det mesta under vintern.

en stor fördel med detta är dock att det är lättare att vakna på morgonen. lyckades sparka täcket ur påslakanet i natt, så jag vaknade i lagom tid (tre timmar efter alarmet) av kölden.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

svårt det där. Tidigare lyckades jag alltid stänga av larmet i ovetande och sov vidare. Nu mer har jag ingen anledning att gå upp tidigt... så jag vaknar tidigt. 
Bara att ha en tid då en vet att en måste gå upp och bör vara utvilad är rätt stressande utan allt annat.. Men vet ej hur det ska gå att komma ifrån.


   
SvaraCitera

du kanske har haft dåliga kvällsrutiner länge som visar sig nu? se till att få minst 8 h sömn per natt, med tanke på ditt yrke


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
kanske lite utsliten

Detta är nog tyvärr sanningen.

Zatzumaz:
du kanske har haft dåliga kvällsrutiner länge som visar sig nu? se till att få minst 8 h sömn per natt, med tanke på ditt yrke

Mina rutiner har funkat tidigare utan problem och verkat väldigt bra så är konstigt.. 

durga:
vilka är dina kvällsrutiner? göm mobilen/väckarklockan och lägg den så att du måste kliva upp, hämta en stol, ta på raggsockor, tända lampan, dricka vatten och stänga av alarmet innan du ens kan tänka tanken att gå och lägga dig igen. det funkar hyfsat väl fram tills den punkt då man börjat bli rätt skicklig på att gå i sömnen. ifall du inte bor ensam (och inte bor med andra latmaskar) kan du också be någon annan att väcka dig efter att alarmet ringt.

Lägger undan mobil, dator och iPad vid tio för att somna ungefär senast halv elva, ingen snus sista timmen heller då kick gör mig pigg. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

maryliato :

Detta är nog tyvärr sanningen.
Mina rutiner har funkat tidigare utan problem och verkat väldigt bra så är konstigt.. 
Lägger undan mobil, dator och iPad vid tio för att somna ungefär senast halv elva, ingen snus sista timmen heller då kick gör mig pigg. 

 du måste ta hand om dig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

maryliato : Lägger undan mobil, dator och iPad vid tio för att somna ungefär senast halv elva, ingen snus sista timmen heller då kick gör mig pigg.

ah. du tror inte att det kan bero på det annalkande vintermörkret? ifall du gör allt annat som vanligt men ändå känner dig fett trött på morgonen skulle jag gissa på det. snart är det dags att ställa om klockan till vintertid och då får man ju i alla fall en extra timme för att känna sig lite mer i fas med dygnets ljusa timmar. hur många timmar sover du per natt om du somnar halv elva och inte försover dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

 du måste ta hand om dig!

Går inte så som jag jobbar just nu mellan 10-14 timmar per dygn 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

durga:

ah. du tror inte att det kan bero på det annalkande vintermörkret? ifall du gör allt annat som vanligt men ändå känner dig fett trött på morgonen skulle jag gissa på det. snart är det dags att ställa om klockan till vintertid och då får man ju i alla fall en extra timme för att känna sig lite mer i fas med dygnets ljusa timmar. hur många timmar sover du per natt om du somnar halv elva och inte försover dig?

Mhm kan mycket väl vara så.. Sover jag som vanligt så cirka sju och en halv timme. Helt lagom för mig 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

maryliato :

Går inte så som jag jobbar just nu mellan 10-14 timmar per dygn 🙁

käre värld det måste du försöka dra ned på


   
SvaraCitera