Aviseringar
Rensa alla

F! hjälper omedvetet SD att få vågmästarroll igen! 😀


Ämnesstartare

Inför valet i september har de rödgröna partierna alltjämt fått drygt 50 % tillsammans (alltså egen majoritet), men nu med F!s intåg har de ramlat under 50 %. Varför?

Jo, därför att det inte är blå väljare som överger sitt parti för att rösta på F!, utan röda och gröna. V tappade drygt en hel procentenhet på bara en månad, och dessa väljare har med största sannolikhet gått till F!. Även S har tappat väljare. Resultatet är att man tappat egen majoritet, och därmed återigen bjudit in SD som vågmästare för alla riksdagsbeslut. Och detta enbart tack vare F!.

S kan säkert komma att samarbeta med F! i vissa frågor, men de kommer aldrig att bilda regering med ett så extremt parti. M har redan deklarerat att man tar avstånd från F!.

Jag skulle därför vilja tacka F! för att de återigen kommer göra SD till riksdagens vågmästare! Mycket glad


   
Citera

Vad är vågmästare? 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Mycket glad


   
SvaraCitera

som om regeringen spelar någon roll


   
SvaraCitera

lol


   
SvaraCitera

Bööööörg:
Vad är vågmästare? 

den som hamnar mellan två sidor, tex de blå och de röda, och får avgöra vem som får majoritet


   
SvaraCitera
mynona

Det är en av orsakerna till varför jag inte kommer att rösta på F!


   
SvaraCitera

är det inte rätt korkat att dela med dig av din teori ifall du tror på den, om du nu vill att det ska ske osv?


   
SvaraCitera

sd har väl inte haft särskilt mycket till vågmästarroll under senaste mandatperioden


   
SvaraCitera

Blivande_japan:
sd har väl inte haft särskilt mycket till vågmästarroll under senaste mandatperioden

Röstade ju om jag inte minns fel ner regeringen när det gällde höjd brytpunkt. Men annars har man inte haft särskilt mycket inflytande med tanke på att oppositionen ofta lagt ner sina förslag ifall SD hade röstat för dessa, samtidigt som regeringen samarbetat med oppositionspartierna i olika frågor.


   
SvaraCitera

Bra, tokfeministerna kanske faktiskt kan fylla en bra funktion då trots allt, vem hade kunnat tro det? Inte för att jag vill ha SD i vågmästarställning men vill absolut inte se en rödgrön regering. Har svårt att se S samarbeta med Fi.


   
SvaraCitera

men åh, hoppas verkligen folk inte röstar på fi


   
SvaraCitera

Hoppas att SD får dåligt stöd i valet, men det kan väl bli så ändå.. Tråkigt  tycker jag.


   
SvaraCitera