Aviseringar
Rensa alla

Få A i en fördjupningsuppgift? Hjälp!


Ämnesstartare

Hej! Jag lämnade in en fördjupnings uppgift förut. Fick tillbaka den idag och fick betyget C+ och kommer få B om jag förklarar mer, men jag vill verkligen ha A! Så kan någon läsa den och ge tips ifall jag ska tillägga något eller så? Snälla! Glad Utfiskning
Jag tänker skriva om utfiskning eftersom det är ett ganska stort miljöproblem, och det var det som kom upp flest gånger när jag sökte på miljöproblem. Vad jag vill få reda på är vad vi kan göra för att stoppa utfiskningen, vad utfiskning faktist betyder och hur många år vi har kvar innan fisken dör ut.

Utfiskning är när fiskbeståndet nästan försvunnit i ett område, alltså att fisken fiskas upp för snabbt och inte hinner inte föröka sig. 90 procent av de stora fiskarna är utfiskade och torsken är en av de mest utrotningshotade fiskarna. Fisk är gott, men det finns inte gott om fisk. Om vi fortsätter att fiska i den här takten som vi fiskar nu så kommer det inte finnas några fiskar om 35 år. Även dom vi inte äter kommer att dö ut eftersom att dom följer med i fiske-nätet. För att vara med och försöka stoppa utfiskning så kan man till exempel välja miljö märkt fisk framför vanlig fisk i affären!

Det jag har kommit fram till är att vi ska ta hand om det vi har, inte ta något för givet och försöka att stoppa utfiskningen innan det är försent.

Jag tyckte att det var väldigt intressant att läsa och söka om utfiskningen eftersom jag fick reda på mycket mer än vad jag visste, och att situationen var mycket allvarligare än jag trodde. Jag skulle vilja att fler människor brydde sig och vill ta tag i saken, men det många som tar det för givet.

Källor: Wikipedia, WWF.se, Havet.nu och bla små sajter.

Avgaser
Jag tänker skriva om avgaser från bilar och vad det kan leda till, och vad konsekvenserna är. Jag vill få reda på varför avgaserna förstör naturen så mycket på så många olika sätt. Och vad vi kan göra för att förhindra att det blir mer problem än vad det redan är. Jag hoppas att problemet inte finns kvar i framtiden.

Avgaserna kommer från bilar. Avgaserna innehåller bla koldioxid, kväveoxider, och kolväten. Det är bara några av kemikalierna som finns i avgaserna. Avgaserna är farligt för både oss människor, och för naturen. När vi andas in avgaserna så kan de bidra till hjärt och kärl sjukdomar, cancer, allergier, astma och lungsjukdomar. Avgaserna kan också bidra till att den som redan är sjuk blir sjukare. Avgaserna är den mest bidragande till växthuseffekten! Kemikalierna som finns i avgaserna är giftiga och kan orsaka många problem, bla mark försurning och växthuseffekten. För att tex minska på avgaserna så kan man köpa en elbil som inte släpper ut några avgaser.

Det jag har kommit fram till är att vi verkligen behöver minska på avgaserna. Den försämrar folks hälsa och förstör en stor del av naturen.

Jag tyckte om att läsa om bil avgaser eftersom jag tycker det är väldigt intressant, men jag blir samtidigt besviken eftersom det inte är många som tar tag i saken. Jag har länge vetat att avgaserna är farliga för naturen. Så jag går hellre än att åka bil en sträcka, även om det kan vara jobbigt ibland.

Källor: Flashback, Vartgoteborg.se, och Wikipedia.

Isbjörnen
Jag har bestämt mig för att skriva om Isbjörnen som är utrotningshotad.
Jag vill få reda på vad som hotar arten, vad man kan göra för att hjälpa och hur många år isbjörnen har kvar om det inte blir någon förbättring. Isbjörnen är ett fint djur och borde få vara kvar, och inte dö ut för att vi förstör jorden.

Isbjörnen lever i Arktis. Isbjörnen är nära släkt med brunbjörnen. Isbjörnen är köttätare och kan bli 20-30 år gamla. Den kan simma upp till 500 km. Det tråkiga är att isbjörnen och även andra djur är utrotningshotade. På grund av växtusgaser i atmosfären så smälter den arktiska havsisen tidigare varje år, vilket ger Isbjörnarna kortare tid att jaga och bygga upp fettreserverna inför somrarna. Man tror att två tredjedelar av Isbjörnarna kommer att försvinna år 2050, och att isen kan vara borta om 10 år. För att vara med och rädda isbjörnarna så kan man bli isbjörns fadder på wwf.se!

Jag har kommit fram till att Isbjörnen faktist kanske kommer att försvinna om några år, och det jobbigaste är att vi inte kan göra så mycket.

Jag tyckte om att läsa om Isbjörnar eftersom jag tycker dom är fina och har det bra på Antarktis, men dom kommer kanske att dö ut. Och jag vill verkligen inte att de ska hända. Vår miljö och djur får ta skit för sånt som vi orsakat. Jag tycker det är hemskt. Jag skulle kunna tänka mig att göra en till fördjupnings uppgift om Isbjörnar om några år, då man kan se ifall det blivit några förändringar. Det var väldigt lätt att hitta fakta.

Källor: WWF.se och Wikipedia.


   
Citera

Inkludera NE som källa.


   
SvaraCitera

Vilken klass går du i?


   
SvaraCitera

Inte smart o ha Wikipedia som källa. Man kanske kommer undan med det ibland men i längden funkar det inte, för vem som helst kan ha skrivit där. Minns en kompis som angav det som källa och hon faila totalt för det var sån fel information. Så tänk på det. Sen så betyder det inte att du får C i en kurs bara för en uppgift,  de kollar ju på allt som man har gjort. Så mitt råd är att du kanske kan satsa på A i fortsättningen med allt annat istället för att fastna för just den här uppgiften. C är trots allt ett bra betyg ändå ju. Sen är det upp till dig såklart. Lycka till. 


   
SvaraCitera

Läs kunskapskraven? http://skolverket.se


   
SvaraCitera
time
 time

Ge mer utförliga källhänvisningar och kör igenom texten genom spellcheck eller dylikt så går det nog bättre. Du kan ju läsa gamla uppsatser andra lagt upp på nätet och leta efter de som fått A så kan du få en tanke om hur språket ska vara uppbyggt för det 🙂 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

feministfittan:
Vilken klass går du i?

8an


   
SvaraCitera

läs Tyst hav, av Isabella Lövin


   
SvaraCitera

mm.... kan juh säga att det kan vara en bra början att få ett högre betyg om du lär dig och utför uppgifter med anledningen att lära dig och tycka att det är roligt istället för att göra uppgiften för att få ett betyg.. ..


   
SvaraCitera

Xuzkie: mm.... kan juh säga att det kan vara en bra början att få ett högre betyg om du lär dig och utför uppgifter med anledningen att lära dig och tycka att det är roligt istället för att göra uppgiften för att få ett betyg.. ..

Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om man ska skriva källförteckning, behöver man ha med hela URLEN då? 


   
SvaraCitera