Aviseringar
Rensa alla

få barn och göra sin partner underhållsskyldig?


Ämnesstartare

ett  exempel på hur det kan gå till:

johan och frida har oskyddat sex,
9 månader senare har johan adopterat ett barn från kina och med argumentet "det är bådas ansvar att ha skyddat sex" vill han nu göra frida underhållsskyldig trots att frida var emot förslaget.

ska ens sexpartner bli underhållsskyldig om man gör ett aktivt val att få barn?


   
Citera
Ämnesstartare

typ inte men för krångligt att lagstifta om vad jag kan se och dessutom troligen för ovanligt förekommande så care

blankt

adoption är förstås inte alls samma dilemma men kul jämförelse


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ida försäkrar Peter om att hon käkar p-piller. Hon Ljuger. Måste Peter betala underhållsstöd ändå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis: JA, för barnets bästa

Själviskt och ogenomtänkt, men det är inte barnets fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

christover_bandy: adoption är förstås inte alls samma dilemma men kul jämförelse

om hon har haft oskyddat sex med 10 olika killar den veckan men blivit gravid av en kille och sen väljer att behålla barnet, det är inte så stor skillnad från att adoptera en unge från kina.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Själviskt och ogenomtänkt, men det är inte barnets fel.

så om man adopterar någon ska den man har haft oskyddat sex med 9 månader innan bli underhållsskyldig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis:

om hon har haft oskyddat sex med 10 olika killar den veckan men blivit gravid av en kille och sen väljer att behålla barnet, det är inte så stor skillnad från att adoptera en unge från kina.

sant, dum jag är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

christover_bandy:

sant, dum jag är.

självklart är det stor skillnad. men moraliskt sett så är det kanske inte det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis:

självklart är det stor skillnad. men moraliskt sett så är det kanske inte det?

nej du har rätt. dock så kanske det redan finns krav på fastställt faderskap? kan tänka mig att man inte bara kan välja random sexpartner att casha in från.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

christover_bandy: kan tänka mig att man inte bara kan välja random sexpartner att casha in från.

Jag vet att i sydamerika brukar tjejer stämma killar och påstå att det är deras barn, och sen är det upp till killen att bevisa att det inte är deras barn med dna-test. Känner ca 10 snubbar som har varit med om detta och i uppskattningsvis hälften av fallen har det visat sig att det inte var killens barn. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis:

Jag vet att i sydamerika brukar tjejer stämma killar och påstå att det är deras barn, och sen är det upp till killen att bevisa att det inte är deras barn med dna-test. Känner ca 10 snubbar som har varit med om detta och i uppskattningsvis hälften av fallen har det visat sig att det inte var killens barn. 

🙁

kefft


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

christover_bandy:

🙁

kefft

folk (ja, även tjejer) brukar säga att det har blivit en "business" att göra så. så om man haffa en rik snubbe och blir gravid så är det vinst

kan tillägga att en del av snubbarna också har suttit i fängelse flera gånger eftersom de inte haft råd att betala underhållet lol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis:

folk (ja, även tjejer) brukar säga att det har blivit en "business" att göra så. så om man haffa en rik snubbe och blir gravid så är det vinst 

tror dock inte det är en grej i sverige. eller ens möjligt i teorin. men vet inte exakt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

christover_bandy:

tror dock inte det är en grej i sverige. eller ens möjligt i teorin. men vet inte exakt.

aa det är ju mer jämställt här och fler möjligheter till att få pengar på något sätt


   
SvaraCitera

Tickstart:
Ida försäkrar Peter om att hon käkar p-piller. Hon Ljuger. Måste Peter betala underhållsstöd ändå?

Man har alltid det egna ansvaret också. Det kommer man inte ifrån. Vill du inte ha barn, använd då kondom.


   
SvaraCitera