Aviseringar
Rensa alla

Få göra om ett prov i gymnasiet


Ämnesstartare

Eftersom det är olika på de flesta gymnasium undrar jag om någon har en riktig koll på om man faktiskt får ett till provtillfälle om man varit sjuk den dagen alla andra skrivit det. Känns ju konstigt om man inte får göra det eftersom man inte rår för om man har blivit sjuk eller inte. Känns som att det här med närvaro rent generellt har blivit jävligt seriöst i jämförelse med för några år sedan. Det borde ju finnas ungefär samma policy på de flesta gymnasium känner jag (till skillnad från privata of.c.).


   
Citera
sluk
 sluk

Så här är det i min skola: Om man måste göra omprov så gör man det samma dag som treorna gör högskoleprovet(en helg). Om man har missat ett prov så snackar man med läraren om kommer överens om en dag. (oftast under den lektionen)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sluk:
Så här är det i min skola: Om man måste göra omprov så gör man det samma dag som treorna gör högskoleprovet(en helg). Om man har missat ett prov så snackar man med läraren om kommer överens om en dag. (oftast under den lektionen)

Mm precis, menade mest göra OM ett prov inte OMPROV Mycket glad 
Nu t.ex. var jag sjuk under ett kemiprov men jag fick inte göra om det alls om det ledde till att min lärare inte hade tillräckligt med underlag för att kunna bedöma mig vilket alltså ledde till att jag fick göra en prövning. Detta trots att jag egentligen kunde det. Men så du menar att det skiljer sig från skola till skola trots allt?


   
SvaraCitera
sluk
 sluk

Anonym001:

Mm precis, menade mest göra OM ett prov inte OMPROV Mycket glad 
Nu t.ex. var jag sjuk under ett kemiprov men jag fick inte göra om det alls om det ledde till att min lärare inte hade tillräckligt med underlag för att kunna bedöma mig vilket alltså ledde till att jag fick göra en prövning. Detta trots att jag egentligen kunde det. Men så du menar att det skiljer sig från skola till skola trots allt?

Ja jag tror att det skiljer sig faktiskt.. Men prata med rektorn så kanske h*n kan hjälpa dig!


   
SvaraCitera
mens
 mens

Anonym001: menade mest göra OM ett prov

då gör du ju inte om det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mens:

då gör du ju inte om det

Jag gör ju inte omprov men jag gör om ett prov vid ett annat provtillfälle


   
SvaraCitera
mens
 mens

Anonym001:

Jag gör ju inte omprov men jag gör om ett prov vid ett annat provtillfälle

du gör väl provet för första gången? du kommer nog förvirra om du ber om att få göra om ett prov men ej omprov


   
SvaraCitera

Prata med din lärare i ämnet så löser ni det där Glad


   
SvaraCitera

Borde inte vara nåt problem .


   
SvaraCitera

Oftast brukar man ju ha en vecka i slutet av läsåret då både elever som vart frånvarande samt skrivit F får "göra om" provet. Prata med läraren alternativt din klassföreståndare så ska du se att det löser sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

På min gamla gymnasieskola så fanns det ett antal dagar per termin då alla som missat eller kört på något prov fick sitta och göra både om och rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är bara det att jag blir sjuk hela jäkla tiden. Har någon slags frånvaro varje vecka nu och jag har varit hos läkaren så många ggr. Det är något som jag inte rår för. Därför känns det kasst att behöva få lida ännu mer när man inte ens kan få komplettera det man har missat. 


   
SvaraCitera