Aviseringar
Rensa alla

Få ojämn yta på en affisch?


Ämnesstartare

Jag tänkte höra om det är någon som vet hur man kan få en ojämn yta på en affisch?

Låt säga att man gör en bild i Photoshop och lägger på effekt som gör att den ser ut som en tavla, men sen när man har skrivit ut den så är det fortfarande en glansig och jämn yta. Finns det något sätt så man kan få affischen att se ut som en målad tavla och få den att ha en ojämn yta?

// MrMetrixa


   
Citera

MrMetrixa:

Jag tänkte höra om det är någon som vet hur man kan få en ojämn yta på en affisch?

Det får du göra hos ett riktigt tryckeri eller hos en reklamfirma om du inte har grejer själv. För att få en ojämn yta brukar man lägga lack på trycket (om jag inte missminner mig). Inget som vanliga hemmaskrivare kan fixa.


   
SvaraCitera

Buddah:

Inget som vanliga hemmaskrivare kan fixa.

Skulle jag vilja säga.


   
SvaraCitera

tryckeri.


   
SvaraCitera

Häll vatten på den.


   
SvaraCitera

Fyll i allt med oljefärg.


   
SvaraCitera

om du inte vill betala ett tryckeri dyra pengar så kan du köpa ett papper med en ojämn yta. Den kommer inte se ut exakt som du vill ha det, men det är iaf bättre än ett glansigt papper.


   
SvaraCitera

Buddah:

För att få en ojämn yta brukar man lägga lack på trycket (om jag inte missminner mig).

Brukar man inte ha lack för att det ska bli en jämn yta? Vet att vissa skivomslag är olackerade för att de ska ha en mer äkta känsla, där man känner papperskvaliteten när man tar på pappret. Fast kanske är någon annan lack än sådan som gör det glansigt... Hm.

Använd ett papper med ojämn yta, som Miss_M skriver. Går även att blöta ett vanligt papper, och sedan torka det, för att få en ojämn yta. Osäker på hur bra det är att skriva ut på sen dock, kanske blir ojämnt.

Testa!


   
SvaraCitera

internet:

Brukar man inte ha lack för att det ska bli en jämn yta?

Lack används främst för att få en skyddande yta på pappret eller för att ändra papprets struktur (glansigt, ojämnt osv). Det finns massor av olika sorters lack som ger allt ifrån en extrem glans till en matt yta. Men du har rätt att ett olackerat papper används ibland för att ge en mer äkta känsla, nackdelen är bara att det slits snabbare sönder utan ett skyddande lack.

internet:

Går även att blöta ett vanligt papper, och sedan torka det, för att få en ojämn yta. Osäker på hur bra det är att skriva ut på sen dock, kanske blir ojämnt.

Skulle inte vilja prova det i en dyrare skrivare eftersom det borde finnas en stor risk att pappret fastnar och i värsta fall går sönder inne i skrivaren.

MrMetrixa:

Jag tänkte höra om det är någon som vet hur man kan få en ojämn yta på en affisch?

Fast egentligen skulle jag bara tipsa om en annan lösning som jag kom på. Det är att köpa något sorts genomskinligt lack (hobbyaffären lär ha tips på bra lack) och pensla på det så de följer "penseldragen" i bilden. Det måste vara lite tjockare lack(eller liknande) så att det inte flyter ut på pappret, så att man ser tydliga penseldrag i lacket.


   
SvaraCitera

internet:

Brukar man inte ha lack för att det ska bli en jämn yta?

Man lägger ju på ett lager lack där man vill att det skall vara typ "utbuktningar".


   
SvaraCitera

Harpyja:

Fyll i allt med oljefärg.

Låter la som ett utmärkt förslag 🙂


   
SvaraCitera

Miss_M:

Men du har rätt att ett olackerat papper används ibland för att ge en mer äkta känsla, nackdelen är bara att det slits snabbare sönder utan ett skyddande lack.

Hade ingen aning om att lack kunde göra ytan ojämn och matt, coolt. Jo, jag har ett par skivor med omslag i obehandlat papper och jag vågar knappt röra dem för jag är rädd för att förstöra dem, men när man väl rör dem är det nästan heligt.

Miss_M:

Skulle inte vilja prova det i en dyrare skrivare eftersom det borde finnas en stor risk att pappret fastnar och i värsta fall går sönder inne i skrivaren.

Har bara gjort så och sedan handmålat papprena. Om man vill att det ska få en riktigt gammal look kan man doppa det i kokat te och stänka soja och kaffe på. Då ser de typ ruttna ut efter de torkat. Om man vill skapa crazy mönster kan man torka pappret på ett element. [smile]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera