Aviseringar
Rensa alla

Få studiebidrag trots ofärdiga kurser.


Buddah:

Nästan, hur så? Får man inte studera om man är moderat? ;p

Frågan är snarare hur man ställer sig till statliga studiebidrag — och dessutom till folk som sumpat reglerna och vill äta kakan i efterhand ändå: om man är blå vill säga.

Buddah:

Är nog rätt körd om det är vad som krävs då dessvärre ;/

Mjo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Frågan är snarare hur man ställer sig till statliga studiebidrag — och dessutom till folk som sumpat reglerna och vill äta kakan i efterhand ändå: om man är blå vill säga.

Är ändå pengar som jag kommer och behöver betala tillbaks. Hade varit en annan sak om jag fick pengarna utan betalningskrav.


   
SvaraCitera
Åtta

Buddah:

Är det något du har erfarenhet av?

Jag har erfarenhet utav att inte få något studiemedel, därför att jag har 30 oavklarade poäng.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Buddah:

Hade varit en annan sak om jag fick pengarna utan betalningskrav.

Buddah:

Är det någon som har erfarenhet av att lyckas bråka till sig att få studiebidrag (bara bidrag, ej lån)

Det är ju inget som du måste betala tillbaka, även om vi alla såklart gör det genom skattemedel.


   
SvaraCitera

Buddah:

Är ändå pengar som jag kommer och behöver betala tillbaks. Hade varit en annan sak om jag fick pengarna utan betalningskrav.

Nej, det är inte riktigt så det fungerar. Delvis betala tillbaks. Det kostar mer än du betalar tillbaka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Det är ju inget som du måste betala tillbaka, även om vi alla såklart gör det genom skattemedel.

För avklarade kurser tycker jag det är helt okej att man får studiebidrag. Tänkte att man får krav att betala tillbaks studiebidrag för oavklarade poäng. Och lånet betalar man ju givetvis alltid tillbaks.

Åtta:

Jag har erfarenhet utav att inte få något studiemedel, därför att jag har 30 oavklarade poäng.

Ouch. Lutar nog åt att man får jobba samtidigt då.

Hampie:

Nej, det är inte riktigt så det fungerar. Delvis betala tillbaks. Det kostar mer än du betalar tillbaka.

Syftade som sagt på att man får betala tillbaks bidraget om man inte klarar kursen, även om det inte framgick (my bad). Klarar man kursen så tycker jag det är helt okej att man får bidrag utan att behöva betala tillbaka.


   
SvaraCitera
Åtta

Buddah:

Ouch. Lutar nog åt att man får jobba samtidigt då.

Yep. Det är min plan. Skickade in mitt anställningskontrakt igår. [party]

Buddah:

Tänkte att man får krav att betala tillbaks studiebidrag för oavklarade poäng.

Det slipper man vanligtvis. Om man däremot avbryter en kurs mitt i så kan man få återbetalningskrav.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:

Är inte du moderat?

Vadå, erkänner du att det är sossar som fuskar och försöker fjäska till sig mera bidrag? [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CSN kan ta sig där bak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svårt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Har dock hört om folk som fått dispens, dock osäker på hur man bär sig åt då. Och hur pass illa det får vara ;p

Har 1 vän som fick dispens, fast som Hampie sa så krävdes läkarintyg. Hon fick utlåtande av psykolog som hon skickade in till csn tillsammans med ett personligt brev. Fast det var innan de nya reglerna, jag tror att det kan vara hårdare nu :c


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad ska du gnälla över, menar du? Att du varit lat och inte orkat plugga klart 60 poäng? Skyll dig själv.

Och för den saken skull, nej, du kommer inte få dispens. Det skall krävas mycket till det - vilket i vissa fall är rätt bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Vad ska du gnälla över, menar du? Att du varit lat och inte orkat plugga klart 60 poäng? Skyll dig själv.

Jag var otroligt omotiverad då jag läste något som egentligen inte intresserade mig. Var lite dum och insåg det för sent, och ville inte säga till CSN innan jag hade jobb så jag helt säkert kunde stanna kvar i min lägenhet osv. Mycket trams på en och samma gång.

Och gnäll vet jag inte om man kan kalla det, undrade mest om det går att lösa så jag kan jobba mindre och ändå få studiebidrag trots mina ofärdiga kurser. Lån tänker jag inte ta mer, utan håller redan på att betala tillbaka det jag fått tidigare. Men nu lutar det väl åt att jag måste skaffa bättre jobb så jag klarar mig på att jobba 50% eller jobba kvar som 75% på mitt nuvarande jobb - vilket jag ändå hade halft räknat med.


   
SvaraCitera

Buddah:

Läste tidigare en utbildning som var på 120p, men orkade bara läsa klart 61 poäng. Fick dock studiebidrag och lån ett bra tag efter att jag egentligen gett upp pluggandet, men var dum nog att inte säga till CSN utan latade mig ett par månader.

ehm... de lär ju... ej vilja ge dig i första taget

enhimmelskdrog:

tror du behöver plugga ikapp poäng innan du kan få pengar igen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blir man inte återbetalningsskyldig för den bidragssumman som man fått när man inte tagit några högskolepoäng förresten?

(har ej orkat läsa igenom hela tråden)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Blir man inte återbetalningsskyldig för den bidragssumman som man fått när man inte tagit några högskolepoäng förresten?

Tydligen så kan man bli det om man hoppar av mitt i kursen. Jag har dock varit skriven på samtliga kurser.


   
SvaraCitera