Aviseringar
Rensa alla

Få tag i notarie, och eventuell kostnad?


Ämnesstartare

Hej, för ungefär en vecka sen köpte jag en utvecklarlicens till Windows Phone från microsoft för $99 USD till mitt enmansföretag Cycles Interactive Innovation. Efter lite mejlande med symantec som står för företagsverifieringen har jag fått följande uppdrag för att verifiera mitt företag (tydligen var mitt stämplade registreringsbevis från bolagsverket inte tillräckligt.) :

Jag ska skicka in ett brev, utskriven på "företagets officiella brevpapper" understruket av mig och sist "bestyrkt av notarie".

Den så kallade notarien ska även sätta en "sigill" eller stämpel, längst ner på pappret.

Det står även såhär:

"Om personen som bevittnar detta dokument inte är notarie
måste han/hon vara juridiskt erkänd i landet eller regionen som kapabel att
bekräfta identiteter och vidimera underskrifter samt följa alla krav i den
lokala lagstiftningen vid bevittnandet av dokumentet.
"

Vad är det som avgör en persons "kapabilitet att bekräfta identiteter och vidimera underskrifter"? Är det möjligt ett bara gå till en bank eller polisstation för att få detta bekräftat?

Kostar det pengar att få en notarie att verifiera mitt företag? När jag köpte min utvecklarlicens för så mycket som 600kr (för EN plattform) hade jag verkligen inte i åtanke att det skulle uppkomma liknande extrautgifter. Har för mig att juridiska personers tid är väldigt dyr?


   
Citera
Ämnesstartare

Du får gå till en juristfirma och göra det. Ingenting som en bank eller polisstation gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:
Du får gå till en juristfirma och göra det. Ingenting som en bank eller polisstation gör.

Är det inte skyhöga summor för att anlita en jurist? Det vore ju ironiskt om denna verifikation för att få använda min licens kostar mer än själva licensen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DavidKron:

Är det inte skyhöga summor för att anlita en jurist? Det vore ju ironiskt om denna verifikation för att få använda min licens kostar mer än själva licensen.

Inte så jättedyrt. Tex:  http://www.notariuspublicus.nu/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Inte så jättedyrt. Tex:  http://www.notariuspublicus.nu/

Legalisering av firmatecknares namnteckning 1 namn 425:-+
För inbindning med sigill, öljett och band el liknande
inklusive text 350:-= 775kr
Visst, billigare än vad jag förväntat mig. Men fortfarande dyrare än själva licensen vilket är skamligt. En dold extrautgift dyrare än själva ursprungliga varan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DavidKron:

Legalisering av firmatecknares namnteckning 1 namn 425:-+
För inbindning med sigill, öljett och band el liknande
inklusive text 350:-= 775kr
Visst, billigare än vad jag förväntat mig. Men fortfarande dyrare än själva licensen vilket är skamligt. En dold extrautgift dyrare än själva ursprungliga varan.

Men totalkostnaden blir ju inte så jättehög om det är ett seriöst företag du tänker driva.


   
SvaraCitera