Aviseringar
Rensa alla

Få upp betyget, hur?


Ämnesstartare

Hej jag är 14 år och går i 7:an och jag suger verkligen på matte och spanska. På terminsbetyget(stav?) så fick jag E i matte och F i spanska jag har inte gått på spanska hela terminen bytte till spanska efter ca 3-4 månader så därför fick jag F men jag vill få ett bra slutbetyg, i spanska så har vi nog inget till prov men vi ska ha ett till matteprov. Så hur pluggar ni för att få ett så högt betyg man kan? Är jätte jätte tacksam för svar. 


   
Citera

Förut så brukade jag nöta tal tills jag förstod "dem", kan säga att detta ej var en bra strategi för mig. Nu mera pluggar jag så att man förstår själva metoden ordentligt, därefter försöker man förklara för sig själv hur man går tillväga för att lösa en specifik uppgift. När det kommer till teorier/principer och metoder som jag inte har begripit till 100%, då brukar jag ofta lösa dem genom att göra fler uppgifter än jag vanligen brukar. Samtidigt brukar jag skriva en text över varje beräkning jag gör ( t ex, Vinkelsumman i en triangel - säger att vinklarna är tillsammans 180grader) , detta för att jag inte ska lura mig själv och övertala mig att jag kan metoden (du kommer inse att vissa gånger brukar man stanna up och fundera över om man har gjort rätt, eller om någonting inte stämmer då principen kontrar de tankesätt du har kring uppgiften)

Mitt tips till dig är att försöka förstå själva uppgiften du räknar. Kan du inte dem, så går du tillbaka och repeterar tills du känner dig att du kan. 


   
SvaraCitera

Nu behöver jag inte plugga till matten, för jag kan allt till proven, så kan inte hjälpa dig där. Men med spanskan så brukar jag plugga typ 5- 7 min varje dag tills provet är. Brukar räcka för mig. Kanske funkar med matte också. Tumme upp


   
SvaraCitera

Lyssna på lektionerna. Man kan inte räkna med att man lär sig något när man sitter och pratar med andra eller sover. Lyssna aktivt på lektionena och anteckna när det är viktiga saker.

Satsa mer på att plugga och gör alla dina läxor som du får. Skit inte dom bara i dom, inre ens en ända! Och försök även att utmana dig själv hela tiden och sätt upp mål som du ska nå!


   
SvaraCitera

läs betygskriterierna är ju en bra sak


   
SvaraCitera

prata med dina lärare och säg att du satsar på A (även om du skulle nöja dig med t.ex. B-C) och behöver hjälp för att nå dit. de ska hjälpa dig tolka betygskriterierna och ge dig förståelse för vad du behöver göra. ligg i och ge inte upp, gå alltid fram till dem i slutet av lektionerna och fråga vad du ska läsa/förbereda till nästa gång, fråga vilka uppgifter du ska göra för att få A osv.


   
SvaraCitera

Var uppmärksam på lektionerna och plugga mer hemma. Om det är någonting du inte förstår, så kan du ta det med läraren efter lektionen.


   
SvaraCitera

Går på naturvetenskap första året så jag har nyss lärt mig en del saker.
1. Var aktiv under lektionstid, lyssna väldigt noga på lärarna och se till att du faktiskt förstår vad de säger. Om du har några frågetecken vid lektionens slut så se till att du frågar läraren, det tjänar du mycket på.

2. Var beredd att studera en hel del hemma, studera något ämne i kanske en halvtimma och gör något kul sen som belöning. Det är bättre att studera i kortare perioder än långa, det är lättare att hålla fokus.

3. Bestäm en tidpunkt på dagen då du ska studera. Detta är för att förhindra prokrastinering, har du ingen speciell tidpunkt så är det lätt att man gör någonting annat istället. T.ex bestäm att du ska studera 17:30 varje dag i 30-60 min och gör det till en vana.

4. Skaffa en plats där du kan studera, där det inte finns några distraktioner. När du ska studera måste du vara koncentrerad så stäng av tv apparater,mobil osv

5. SÖMN. I tonåren är det superviktigt att få nog med sömn så att du kan orka att arbeta nästa dag, och även för att komma ihåg det du lärt dig under dagen. Underskatta aldrig sömn.

6. Försök att tänk positivt, då blir det lättare att komma ihåg det du lärt dig. Om du tycker att allt är tråkigt och att du aldrig kommer lära dig så kommer det att vara så. Positiv attityd = Win

Det är väl ungefär det som jag kommer på just nu 😉


   
SvaraCitera