Forumet - Få ut så mycket som möjligt

Få ut så mycket som möjligt

106 0 3
Hej, jag har precis börjat gymma. Har tänkt träna 3-5 ggr i veckan, typ 1-2 timmar per gång.
Har pratat med lite kompisar, och alla verkar ha schemalagt sin träning. Är det viktigt att ha varierad träning?
Jag har mest tänkt träna för att så starkare kropp och må bättre.
Tacktack för svar [bigsmile]
Hej du, innan du börjar köra järnet tänk på att inte överträna så mycket i början då det kan bli tröttsamt och som med många andra "nyårstränare" så slutar dem efter 1-2 veckor pga det blev för stor chock och dem tröttnade.
men nu till din fråga "Är det viktigt att ha varierad träning?"

viktigt vet jag inte fall det är men det är väldigt bra för kroppen och återhämtningen fall du delar upp kroppen i olika pass. och det är just för att du inte ska över träna några muskler och att dem ska få en chans att återhämta sig. nästan alla muskler i kroppen behöver ca 48 timmars vila (more or less har ingen bra källa för den siffran) förutom magen som är en riktig jävel på att återhämta sig som du näst intill kan träna varje dag.

Lycka till med träningen :) yours JL
dansadansadansa! - Väldigt vettigt inlägg, liksom väldigt bra svar av "Wingman". Frågan är vad du menar med "varierad träning". Om du menar allround träning är det bra. Träna helst alla viktiga muskelgrupper - mage, rygg, ben, armar och skulder/bröstparti.
Om du menar ständigt olika övningar för samma muskelgrupper, är det inte så bra, eftersom det brukar behövas 8-10 veckor av ungefär samma regelbundnda schema för att ge resultat. Och resultaten kommer stegvis, inte synligen dag-för-dag eller ens vecka-för-vecka.
3-5 ggr i veckan 1-2 timmar är nog överambition som du inte psykiskt pallar i längden, kanske inte heller fysiskt. men säg 4 ggr i veckan c:a 1 1/4 eller 1½ timme, där du delar upp muskelgrupperna med hälften dag 1 och 3, andra hälften dag 2 och 4. Det är bra nog!
Magmusklerna tål att köras varje gång. De har delvis annorlunda fibrer än flertalet andra muskler. Är dom med sin centrala plats i kroppen igång mycket, ökar blodgenomströmningen (och därmed enregitillförseln) till alla andra muskler. Gör både svåra situps och mycket benlyft. Tjejer brukar tåla att jobba (plåga!) sina magmuskler fantastiskt och plockar ofte fram snygga "rutor" bättre än killar...