Aviseringar
Rensa alla

Facket tvingar byggbolag sänka löner


Ämnesstartare

Byggnads har tvingat fram en lönesänkning för arbetarna på Wäst-bygg i Borås med 6.000 kronor i månaden. Orsaken är en lokal lönetvist, som ska vidare till centrala förhandlingar.Ett av Sveriges Västsveriges största byggbolag, Wäst-bygg i Borås, tvingas sänka sina löner för byggnadsarbetarna vid ett bygge i Borås med 6.000 kronor i månaden.

Det efter att fackförbundet Byggnads hotat med vite med 400.000 kronor ifall bolaget väljer att ha kvar samma löner som tidigare, skriver Borås-Tidning (BT). Wästbygg är inte det första bolaget som tvingats sänka lönerna, även Peab har tvingats till samma sak tidigare skriver BT.

Tvisten handlar om vad arbetarna vid bygget i Borås ska ha i månadslön. Wäst-bygg erbjöd 29.000 kronor, facket ville ha upp lönen ytterligare en tusenlapp. Parterna kom inte överens. I stället kallades till centrala förhandlingar. Under tiden krävde facket att Wäst-bygg skulle följa kollektivavtalet, med en så kallad stupstockslön, eller grundlön, på 22.272 kronor tills förhandlingarna var klara.

"Men vi betalade 28.710 kronor i månaden. När Byggnads upptäckte detta, krävde de att vi skulle sänka lönen till stupstocksnivå, annars skulle vi få betala 400.000 kronor i skadestånd för avtalsbrott", säger Bo Lorentzon, personalchef på Wäst-bygg till TT.

"Det var ju inte roligt att berätta att killarna skulle tvingas till sänkt lön med 6.000 kronor i månaden."

Byggnads i Borås vill inte kommentera tvisten.

Källa ​Dagens Industri

Är det bara jag som tycker att det är lite märkligt att ett fackförbund som borde jobba för arbetarnas bästa hotar en arbetsplats med böter om de inte sänker lönerna?


   
Citera

Facket is going dooown!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

va det särskillt smart att skapa en tråd om?


   
SvaraCitera

har alltid tyckt om facket [party]


   
SvaraCitera

Facket har ju alltid varit landets mest arbetarfientliga organisation, så jag är väl inte förvånad.


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Är det bara jag som tycker att det är lite märkligt att ett fackförbund som borde jobba för arbetarnas bästa hotar en arbetsplats med böter om de inte sänker lönerna?

Jag är inte förvånad.


   
SvaraCitera

Helt sjukt, dock har en del byggarbetare för hög lön vilket gör att många företag inte går runt och istället går i konkurs.


   
SvaraCitera

LO kan ju inte direkt påstås vara en klasskampsorganisation, det är ju ett toppstyrt skitfack. Kollektivavtalen är en dum grej överhuvudtaget, SAC's registermetod hade varit mycket effektivare ifall den tillämpats i stor skala. Att man har ett kollektivavtal ska ju dock vara något som skyddar arbetarna från att utnyttjas av arbetsköpare, det ska vara en minimigräns som får överstigas men inte understigas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Här är ett annat fall där facket tvingade ner lönen:
Facket rasar – fick för hög lön


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Facket rasar – fick för hög lön

Det där kan jag dock förstå. Det är ju en medveten provokation av arbetsköparen eftersom det knappast kan bero på att han jobbade så mycket effektivare. Individuell lönesättning och så stora skillnader i löner är en metod för att splittra arbetarna där. Det man borde ha gjort är att begära högre lön för de andra arbetarna.

LO borde knappt få kallas fack tycker jag.


   
SvaraCitera

Sanningen vad gäller wästbygg är den rakt motsatta. Byggnads sänker inga löner, ​läs mer här

​eller här

Det är självklart att skjuta sig i foten och huvudet på samma gång om vilket fackförbund som helst skulle förhandla fram sänkta löner. Ett sådant fackförbund skulle försvinna på 2 sekunder


   
SvaraCitera

LO är pack och extremt svensk-fientliga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och nu har facket slagit till igen:

Facket tvingade anställda betala tillbaka lön
Tre byggarbetare fick för mycket betalt, tyckte facket som tvingade de anställda att betala tillbaka 7.500 kronor till arbetsgivaren Håkan Ström Byggnads i Motala.

"Anledningen till att de anställda får betala tillbaka lön är att Håkan Ström Byggnads AB felaktigt fortsatt att betala ut en högre lön än avtalet", säger Byggnads ombudsman Peder Eliasson till tidningen Byggindustrin.

Källa:
​​​Facket tvingade anställda betala tillbaka lön


   
SvaraCitera

Fack off and die, hahahahahahahahhahahahahahahahahaha! [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett tips är att gå ur facket och njuta av alla pengar man tjänar på det. [cheers]


   
SvaraCitera