Aviseringar
Rensa alla

Fackförbund utesluter Sverigedemokrat! Är detta demokrati?


Ämnesstartare

SD-topparna har sagt sig utesluta vissa medlemmar pga "ideologiska skiljaktigheter". Detta fackförbund utesluter nu medlemmar pga ideologiska skiljaktigheter. Varför är det okej för SD att göra så men inte för förbundet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Audinoo:
SD-topparna har sagt sig utesluta vissa medlemmar pga "ideologiska skiljaktigheter". Detta fackförbund utesluter nu medlemmar pga ideologiska skiljaktigheter. Varför är det okej för SD att göra så men inte för förbundet?

För att SD är ett parti med en ideologi och åsikter. Avviker man från sitt partis ideologi har man ingenting där att göra. Ett fackförbunds uppgift är inte att lägga sig i sina kunders/medlemmars (mvh 14 år) partipolitiska åsikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rotorblad:

För att SD är ett parti med en ideologi och åsikter. Avviker man från sitt partis ideologi har man ingenting där att göra. Ett fackförbunds uppgift är inte att lägga sig i sina kunders/medlemmars (mvh 14 år) partipolitiska åsikt.

Nej, fackförbund har också sina grundläggande värderingar som de vill att deras medlemmar följer. Det är fullt lagligt för dem att utesluta medlemmar som de känner går emot dessa. Samma kan till exempel gälla hemsidor, UM har sin värdegrund, följer man inte den kan man bli låst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Audinoo:

Nej, fackförbund har också sina grundläggande värderingar som de vill att deras medlemmar följer. Det är fullt lagligt för dem att utesluta medlemmar som de känner går emot dessa. Samma kan till exempel gälla hemsidor, UM har sin värdegrund, följer man inte den kan man bli låst.

Visst. Men när grundläggande värderingar är så pass strama att det inte är okej att rösta på och engagera sig i ett riksdagsparti börjar det bli aningen problematiskt. 
Att det är lagligt motsätter jag mig ändock inte, endast att din jämförelse var kass.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Audinoo: SD-topparna har sagt sig utesluta vissa medlemmar pga "ideologiska skiljaktigheter". Detta fackförbund utesluter nu medlemmar pga ideologiska skiljaktigheter. Varför är det okej för SD att göra så men inte för förbundet?

Fackförbund är inga politiska organisationer i den meningen att de bedriver ideologisk politik utan sakpolitik kring arbetstagares rättigheter på arbetsmarknaden. Människors övriga åsikter ska egentligen inte spela någon roll. Att utvecklingen inte blivit sådan i sverige är klanderligt, det här gröper ju bara ur fackförbundens slagkraftighet i framtiden och splittrar definitivt den fina arbetarrörelse som de förfäras över håller på och splittras isär.


   
SvaraCitera

Bevara Sverige Svenskt:
Enligt fackförbundet är det bevisligen bättre med ett förbund som gör skillnad på människor beroende på vad dom har för politiska åsikter än vad de har för härkomst.

"Vi gillar olika", jo jag tackar ja...   Skeptisk

+1 Tumme upp

Petter:
Det sjuka är att om någon diskrimineras pga sin religiösa tro så kan de stämma organisationen/företaget på flera tusen kr, men om man blir diskriminerad pga sina politiska åsikter så är det helt ok.

Ska diskrimineringslagen ha något som helst existensberättigande ska det bli olagligt att diskriminera pga politiska åsikter också.

+1 Tumme upp

Sheriffen:
Jag gick ur facket för några år sedan just på grund av det här, vill dom inte ha mig så ska dom slippa. Men dom skjuter ju sig själva i foten när LOs största grupp är just Sverigedemokrater.

+1 Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rotorblad:

Visst. Men när grundläggande värderingar är så pass strama att det inte är okej att rösta på och engagera sig i ett riksdagsparti börjar det bli aningen problematiskt. 
Att det är lagligt motsätter jag mig ändock inte, endast att din jämförelse var kass.

De behöver inte alls vara strama. Har partiet värderingar som går i motsats med fackförbundets så kan man ju inte skriva under på båda, eller hur? Den som då har skrivit under på partiets värdegrund har visat att hen går emot fackförbundets och då blir det sannolikt uteslutning.

Själv skulle jag inte vilja vara medlem i ett fackförbund vars värderingar direkt går emot mina, så jag förstår inte vad problemet är. Går jag med i ett fackförbund som har SD-värderingar så har jag visat att jag inte förstått dessa. Då blir jag glad om de utesluter mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Audinoo: De behöver inte alls vara strama. Har partiet värderingar som går i motsats med fackförbundets så kan man ju inte skriva under på båda, eller hur? Den som då har skrivit under på partiets värdegrund har visat att hen går emot fackförbundets och då blir det sannolikt uteslutning.

Köper du allt som ditt parti står för då med eller? Om du är med i facket betyder det väl att du skriver under på deras verksamhet? ja - annat vore ju ologiskt! Men ett medlemsskap i ett parti som inte överensstämmer med ledningens är ju inte detta. Det har snarare med LO´s kontrollbegär att göra.

Hur ska förresten en mer önskvärd betoning för fack och arbetsverksamhet uppstå inom sverigedemokraterna om allt de kan förväntas uppnå är en uteslutning från förbundet för sitt medlemsskap i partiet?

Ser att du inte svarat på mitt föregående inlägg, ignorerar du mig må tro?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Weeaboo:

Köper du allt som ditt parti står för då med eller? Om du är med i facket betyder det väl att du skriver under på deras verksamhet? ja - annat vore ju ologiskt! Men ett medlemsskap i ett parti som inte överensstämmer med ledningens är ju inte detta. Det har snarare med LO´s kontrollbegär att göra.

Hur ska förresten en mer önskvärd betoning för fack och arbetsverksamhet uppstå inom sverigedemokraterna om allt de kan förväntas uppnå är en uteslutning från förbundet för sitt medlemsskap i partiet?

Ser att du inte svarat på mitt föregående inlägg, ignorerar du mig må tro?

Du kanske borde läsa detta: https://www.transport.se/Transport-tycker1/Om-Sverigedemokraterna/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Audinoo:

Du kanske borde läsa detta: https://www.transport.se/Transport-tycker1/Om-Sverigedemokraterna/

Det man grundar sig på är alltså rent konkret att SD anser att man endast är svensk ifall man själv ser sig som svensk och att det finns en skillnad mellan att vara svensk medborgare och att tillhöra den svenska nationen. Detta menar alltså facket är ett bevis på att SD både är rasistiska och att man vill frånta människor medborgarskap pga icke-svenskhet, trots att definitionen på vem som är svensk inte har något med etnicitet att göra och trots att man aldrig föreslagit att dra in medborgarskap eller på något sätt knyta rättigheter till en persons "svenskhet".

Underlaget är alltså ytterst tunt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Audinoo: Du kanske borde läsa detta: https://www.transport.se/Transport-tycker1/Om-Sverigedemokraterna/

Du behöver nog svara på lite argument snarare. Just nu undviker du ju bara på alla motfrågor du får. Tror du det räcker med att skicka en länk som svar?

LO är stendumma om de tror att sverigedemokrater är ideologiskt motiverade i sitt röstande. Det hänger ihop med ett stelt politiskt landskap som inte förmår att ändra sig till folkets vilja, vilket skapat en väldigt heterogen opposition med fokus på invandringspolitiken som närs över folks oro för utvecklingen på bl.a arbetsmarknaden, men även välfärden, vår identitet.

Nog för att de går att anse att fackförbunden är något mer än arbetsrättsliga representanter för arbetare, att de har en större politisk roll än så. Men då är man också passe som just vad traditionella fackförbund är menade för, att skydda sina arbetare inte motarbeta dem. För LO motarbetar många arbetare just nu. Det går nästan rentav att tala om dem som svenskfientliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Shit, nu går Sverige under.

Skämt åsido...

qazedctgb: sd utesluter ju rasister varför ska inte fackföreningar få göra det?

Detta.

Fö. summerar detta hela tråden väldigt bra:

Audinoo: Har partiet värderingar som går i motsats med fackförbundets så kan man ju inte skriva under på båda, eller hur?

Audinoo: https://www.transport.se/Transport-tycker1/Om-Sverigedemokraterna/

Länken utmärker sig särskilt. hade gärna velat se detta hos samtliga fackförbund. Eller dom flesta i alla fall.

"4. Är inte detta åsiktsregistrering?
Det är ingen som utesluts för sina åsikter. Grunden för uteslutningarna är att någon är aktiv företrädare för Sverigedemokraterna. Källorna är oftast kandidatlistor till kommunfullmäktige och liknande. Den som sitter i fullmäktige har tagit på sig uppdraget att representera partiet och dess medlemmar – vilket är något helt annat än att "bara" ha en åsikt."

Hjärta


   
SvaraCitera

Fackförbund ska inte ha att göra med partipolitik. Det är därför bland annat LO borde läggas ner. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Weeaboo: Du behöver nog svara på lite argument snarare. Just nu undviker du ju bara på alla motfrågor du får. Tror du det räcker med att skicka en länk som svar?

Det blir enklare så, du borde kunna hitta dina svar där. Är man aktiv företrädare för SD så vill inte fackförbundet att man även ska företräda dem eftersom de har vitt skilda värderingar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Audinoo är väl SD'are?


   
SvaraCitera