Aviseringar
Rensa alla

fängelsestraffen i Sverige!


jag tycker att folk borde kolla upp statistik, fakta och vetenskapliga analyser istället för att bara sympatisera med offren/närhöriga till offren.

samhällen med straffmentalitet har ofta högre grad våldsbrott än samhällen som strävar efter att rehabilitera brottslingar. det finns heller inget som tyder på att personer som suttit länge i fängelse är mindre benägna att begå brott, snarare tvärtom. det finns även undersökningar som visar att de som är minst benägna att begå nya brott är de som förväntar sig att bli hårt straffade men som istället kommer undan lindrigt, så döm inte ut sveriges rättsväsende.

längre fängelsestraff fyller ingen nytta för samhället, snarast tvärtom. dock så kostar det stora summor skattepengar.


   
SvaraCitera

PixPoxy:

En gång tjuv alltid tjuv

Nej.


   
SvaraCitera

Zittam:

De borda ha långt högre straff än 1 år och 8 månader. De borde ha minst 4 år.

Word.

En sak jag inte fattar är att man kan få mycket högre straff för fiffel med pengar och dyligt, medans för våldsbrott verkar de flesta ha "Äh får 1 år, kommer ut efter halva den tiden" attityd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djungelvrålet:

En sak jag inte fattar är att man kan få mycket högre straff för fiffel med pengar och dyligt, medans för våldsbrott verkar de flesta ha "Äh får 1 år, kommer ut efter halva den tiden" attityd.

Mjo, det är som att de tycker att gömma pengar är värre än att gömma barn... =/


   
SvaraCitera

En människa blir inte bättre av att bli plågad det räcker väl att säga så... straff hjälper inte. Hjälp hjälper. Verkar tyvärr inte finnas så bra hjälp här i världen. [wink]


   
SvaraCitera

För korta och för fina fängelsen.


   
SvaraCitera

De är ett jävla skämt, inte undra på att Sverige kallas "brottslingarnas paradis".

velociped:

längre fängelsestraff fyller ingen nytta för samhället, snarast tvärtom. dock så kostar det stora summor skattepengar.

Betalar gärna skatt för att samhället ska skyddas från mördare och våldtäktsmän. Inlåsta gör de ingen skada.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har funderat (lite grann) på det där, tänk om fångarna skulle få sitta i en slags isolering istället och bara få prata med psykologer och sånt?
Så slipper de hävda sig inför andra kriminella och sånt.


   
SvaraCitera

Kablash__:

För korta och för fina fängelsen.

bra ju där min pappa är i fängelse åh det finns kiosk så man kan köpa godis chips läsk haha det finns också biljard,pingis,kort,brännboll och så flera grejer xD[badgrin]


   
SvaraCitera

Exkrement:

De är ett jävla skämt, inte undra på att Sverige kallas "brottslingarnas paradis".

bra ju


   
SvaraCitera

pink_lover:

bra ju

Va? tror inte riktigt att du har fattat tråden.


   
SvaraCitera

isola:

Va? tror inte riktigt att du har fattat tråden.

jo jag fattar


   
SvaraCitera

pink_lover:

jo jag fattar

och vad exakt tycker du är så bra med det?


   
SvaraCitera

isola:

och vad exakt tycker du är så bra med det?

asså någon skrev att sverige hafe fina fängelse och kort så svara jag att det är ju bra


   
SvaraCitera

pink_lover:

asså någon skrev att sverige hafe fina fängelse och kort så svara jag att det är ju bra

De menade att vi har mesiga fängelsestraff i våra alldeles för lyxiga fängelser.


   
SvaraCitera