Aviseringar
Rensa alla

Färger och betydelser.


Ämnesstartare

image.jpgAtt människan kan uppfatta miljoner av färgnyanser har man alltid hört. Att röd är kärlek, ilska och svart är dyster har man lärt sig som barn. Är det så naturligt eller har det med kulturen att göra? Bin är ju gula och svarta för att varna och vi ser det som en varning så det låter ju naturligt för oss?Mycket kan man jämföra med en färg som känslor? Finns det nya färger vi aldrig sett på andra planeter? Gul, röd och blå räknas som grundfärger för att man kan blanda dem till vad som helst. Finns det någon helt "ren nyans av grundfärgerna? Finns färger i mörker fast man inte ser dem? Påverkar färger vi ser i vardagen våra handlingar?Mina favorit färger är röd och lila. Röd tröstar mig och lila är fantastisk och både var och kall. Färgen som passar mig bäst är mörkblå. Vilka är era?


   
Citera
Ämnesstartare

Logos00: Färgglada färger

Turkos i olika nyanser är mina favoriter. 

680301_01.jpg

expo-color-turkos.jpg

#harmoni


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Turkos i olika nyanser är mina favoriter. 

680301_01.jpg

expo-color-turkos.jpg

#harmoni

Hållet med, turkos är väldigt läckert Tumme upp


   
SvaraCitera

Logos00:. Orange


   
SvaraCitera

gillar mörkblå, svart, grå, vinröd.


   
SvaraCitera
mynona

Det är nog en kombination: färger framkallar olika emotionella reaktioner, men sådana kan också påverkas av kulturella associationer. 

Logos00: Grön, lila, rosa, orande, brun eller grå (kommentera vilken

Ljuslila, tätt följt av himmelsblått och ljust klart äppelgrönt. 

Jag gillar främst ljusa klara pasteller. Lila och blått ska tydligen handla om "andlighet, fantasi, introspektion" osv, och det funkar bra för mig. Det är i alla fall de färger jag passar bäst i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Älskar pastellfärger och marinblå tsm med vitt. Så jag tycker nog de flesta färger är fina så länge de är i sitt "rätta element" 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alla färger är fina 


   
SvaraCitera

Beror på sammanhanget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Logos00: Andra kombinationer (kommentera)

orange-lila med svarta prickar i kulörta färger är rätt snygg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Logos00: Att människan kan uppfatta miljoner av färgnyanser har man alltid hört. Att röd är kärlek, ilska och svart är dyster har man lärt sig som barn. Är det så naturligt eller har det med kulturen att göra?

det har med kulturen att göra. (läsning)

Logos00: Finns färger i mörker fast man inte ser dem?

nej, färger finns inte vid avsaknad av ljus.

Logos00: Påverkar färger vi ser i vardagen våra handlingar?

ja. (läsning)

Logos00: Finns det nya färger vi aldrig sett på andra planeter?

Hjärta utifrån ovanstående artikel om färgperception och språk är jag benägen att svara "ja" på denna. frågan är om det skulle hjälpa oss att se dem att resa dit.

Logos00: Vilka är era?

gul och orange.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Logos00: Grön, lila, rosa, orande, brun eller grå (kommentera vilken)

Rosa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gul!!!!!!!!!!!!!!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gillar alla ljusa färger och några mörka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ginnungagap:
det har med kulturen att göra. (läsning)

nej, färger finns inte vid avsaknad av ljus.

ja. (läsning)

Hjärta utifrån ovanstående artikel om färgperception och språk är jag benägen att svara "ja" på denna. frågan är om det skulle hjälpa oss att se dem att resa dit.

gul och orange.

Tack, vilka jättebra svar! Min favoritfärg när jag var liten var gul.


   
SvaraCitera