Aviseringar
Rensa alla

Färre unga startar eget


Lounge
Ämnesstartare

I åldern 18-25 minskade antalet som registrerade eget företag med 8% ifrån 2014 till 2015. Bland gymnasieelever som startade UF-företag i Norrtälje var det en minskning med 33%. Trenden ser liknande ut i olika delar av landet.

– Att starta företag är både en möjlighet att förverkliga sina drömmar och att skapa sitt eget jobb. Därför är det oroväckande att färre unga vågar ta steget. Sverige behöver företagare i alla åldrar, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

Anledningar till att man inte startar eget kan vara att det finns få naturliga mötesplatser för studenter, företag, entreprenörer och finansiärer. Det behövs modern teknik för att förenkla företagandet. Rörande UF-företag så är det främst ekonomi- och handelsprogram på gymnasiet som har möjligheten till att starta det. Flera program skulle ha nytta av att ha det som en del i undervisningen.

Undrar hur det ser ut för er, har ni varit sugna på att starta eget eller kanske redan har eget företag?


   
Citera
Lounge
Ämnesstartare

Lounge: Ja, men har inte gjort det därför att...

För att företagande inte är något som introducerats för mig. Jag gick media, UF-företag ingick inte i det. I min uppväxt var det ingen som företagade i min nära familj.

Har en kreativ ådra, tagit åtminstone en idé och tjänat lite pengar på det. Men tycker fortfarande allt är svårt.. Hur gör man när man startar upp något? F-skattesedel, va? Såg på universitetet någon gång att de hade en mötesplats för folk med ideér om företag, men min idé, var den löjlig? Därför gick jag inte dit. 


   
SvaraCitera

Finns väl abfkurser om sådant. Man får ju ta reda på lite själv också, men visst det borde ju pratas mer om det.


   
SvaraCitera

"Ja, har eget företag!"
May I ask, vad ska det betyda?
Tänk om man har varit/är intresserad av att starta eget företag men INTE har det? Rullar ögonen


   
SvaraCitera

Lounge: Ja, men har inte gjort det därför att...

jag ej har råd och vill ej vara beroende av andra. 


   
SvaraCitera

det ska ju löna sig också! 

SÄNK SKATTEN! Rodnar


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

CitronSaft:
"Ja, har eget företag!"
May I ask, vad ska det betyda?
Tänk om man har varit/är intresserad av att starta eget företag men INTE har det? Rullar ögonen

Då kan du kika på raden under. Om inte det alternativet heller går i linje med det du tänker så kan du skriva det här i tråden.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

S3ON:

jag ej har råd och vill ej vara beroende av andra. 

Utveckla gärna! Måste det kosta? 


   
SvaraCitera

Lounge: Ja, men har inte gjort det därför att...

jag har varken kapitalet som krävs eller en överdrivet lönsam ide.


   
SvaraCitera

är ej bra på t.ex. att sy eller fenomenal på sådant handarbete som man kan pyssla med lite på sidan av jobbet.


   
SvaraCitera

Kanske när man blir äldre. Få unga lyckas bra på den fronten skulle jag tro.


   
SvaraCitera

Lounge:

Utveckla gärna! Måste det kosta? 

aktiebolag känns som den bekvämaste bolagsformen, d kräver aktiekapital osv


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Nä, har inte pengarna som skulle behövas har iof inte heller någon ide på något som skulle vara lönsamt, eller förtroende i egna kunskaper för den delen.


   
SvaraCitera
mynona

Lounge: Nä

Nej, min passion ligger i mitt författarskap, så jag vill ha ett försörjningsjobb som inte tar mitt fokus från mitt skrivande. Därför är jag inte så intresserad av att fokusera så mycket på mitt arbete, jag vill vara löntagare snarare än företagare. 


   
SvaraCitera

Lounge: Ja, har eget företag!


   
SvaraCitera