Aviseringar
Rensa alla

fan de här me fildelning är ju fel


Ämnesstartare

har ni tänkt på de det är stöld egentligen man betalar inte för nått som nån har skapat, vem ska göra musik i fortsätningen om ingen får cash!!!


   
Citera
Ämnesetiketter

redan[wink]


   
SvaraCitera

Fast egentligen så tar man ingenting. Man kopierar ju allt man laddar hem för att vara lite korrekt [smile]


   
SvaraCitera

Och anledningen till att artister ska få betalt för ett dagsverke för VARJE person som lyssnar på dem är klyftig för att...?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Silverspine:

Fast egentligen så tar man ingenting. Man kopierar ju allt man laddar hem för att vara lite korrekt [smile]

du är en tjyv ja

UnclePadda:

Och anledningen till att artister ska få betalt för ett dagsverke för VARJE person som lyssnar på dem är klyftig för att...?

de ska göra mer musik


   
SvaraCitera

Silverspine:

Man kopierar ju allt man laddar hem för att vara lite korrekt [smile]

Att kopiera upphovsrättsskyddat material är olagligt[no-no]


   
SvaraCitera

tevepro:

du är en tjyv ja

Fast man stjäl ju egentligen inte.. Det enda man gör är att kopiera några filer. För även om jag tankar hem 100 st kopior av samma låt så är det ändå bara kopior. Det är ju ingenting man tar som inte finns kvar hos ursprungskällan så att säga.


   
SvaraCitera

tevepro:

har ni tänkt på de det är stöld egentligen man betalar inte för nått som nån har skapat, vem ska göra musik i fortsätningen om ingen får cash!!!

Stöld har med äganderätten att göra. INTE upphovsrätten... intrång på upphovsrätten är inte stöld. Det är att kopiera helt enkelt.


   
SvaraCitera

Silverspine:

Fast man stjäl ju egentligen inte.. Det enda man gör är att kopiera några filer. För även om jag tankar hem 100 st kopior av samma låt så är det ändå bara kopior. Det är ju ingenting man tar som inte finns kvar hos ursprungskällan så att säga.

Det är BROTTSLIGT alltså FÖRSTÅR DU INTE


   
SvaraCitera

tevepro:

har ni tänkt på de det är stöld egentligen

Nej, hade det varit stöld så hade de rubricerats som stöld. Det finns en lag mot upphovsrättsbrott. Det är den som gäller. Att kalla piratkopiering stöld är som att säga att det är stöld att gå in i en affär och sätta sig och sy en likadan tröja som hänger i butiken.

tevepro:

vem ska göra musik i fortsätningen om ingen får cash!!!

De som gör bra musik kan leva på det. Kan man inte leva på musiken så får man helt enkelt skaffa ett annat jobb. Det är marknadsekonomi i västvärlden, och större delen av världen, vilket innebär att man får anpassa sig efter marknaden.

Dessutom så finns det flera studier gjorde av bland annat Harvard Univeristy, som pekar mot att fildelning främjar försäljningen av musik. CD-skivor säljer mindre, men det är ju ganska logiskt eftersom folk kör med mp3-spelare och datorer istället. Musikförsäljningen har inte minskat, skivförsäljningen har.

Dessutom så tror jag med största sannolikhet att det skulle kommit långt färre på live-spelningar om musiken inte hade varit så lätt att få tag i.


   
SvaraCitera

OF 5:

Att kopiera upphovsrättsskyddat material är olagligt

Rodja:

Det är BROTTSLIGT alltså FÖRSTÅR DU INTE

Det skrev jag väl ingenting om att det inte var eller?? [tired]

Försökte bara få fram att det inte har något med stöld att göra som notfallingapart förtydligade

notfallingapart:

Stöld har med äganderätten att göra. INTE upphovsrätten... intrång på upphovsrätten är inte stöld. Det är att kopiera helt enkelt.


   
SvaraCitera

Jag lider då inte mer dom stora företagen som tjänar äckligt mycket annars.


   
SvaraCitera

Sen kan man ju fundera på om det är idé att försöka lagstifta om någonting som en större del av befolkningen i detta land ändå inte ställer sig bakom. Dvs MOT olaglig fildelning.

Vill inte sträcka mig så långt som att säga att majoriteten tycker att vi inte ska lagstifta mot fildelning så jag saknar källor som styrker ett sådant påstående. Den uppfattningen jag har är dock att de flesta inte vill ha några lagar mot fildelning av copyrightskyddat material i synnerhet.


   
SvaraCitera

tevepro:

film

Den kan väl ändå inte vara sann?


   
SvaraCitera
Gifted

tevepro:

har ni tänkt på de det är stöld egentligen man betalar inte för nått som nån har skapat, vem ska göra musik i fortsätningen om ingen får cash!!!

Så är det, om man hypotetiskt och felaktigt antar att varje nedladdning skulle lett till ett köp om det inte fanns att ladda ned. Men detta kan inte vara längre från sanningen.

Jag önskar nästan att när ipredladen införs 1a april, så slutar alla att ladda ned i 6 månader, så får vi se hur skivindustrin tar det...


   
SvaraCitera