Forumet - FAQ

FAQ

2357 0 66
Eftersom vissa frågor är mer frekventa än andra kommer här en liten tråd med de vanligaste frågorna och svaren. Observer att detta inte är något facit, kom gärna med synpunkter på vad som skall ändras.

Populära trådar
Hur mycket tar du i bänkpress: http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=53280
Vad har ni tränat: http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=74028

Några vanliga oklarheter

Går det att få över/nedre delen av magen att växa olika beroende på hur jag tränar den?
I princip nej, när magmuskeln växer blir den större, både upptill, på mitten och nertill.

Kan man bygga upp insidan av bröstet specifikt?
Nej, hela bröstet växer, det går att betona övre/mellersta delen av bröstet mer eller mindre men inte insida/utsida.

Växer musklerna olika när jag tränar tungt resp. lätt?
Nej, precis som med bröstet och magen kommer hela muskeln att växa. Tränar du med för lite motstånd växer däremot inte musklerna, för muskeltillväxt krävs motstånd.

Vad bestämmer hur en muskel kommer att se ut vid en given volym?
Det bestäms av var dina muskelfästen sitter och det är genetiskt förutbestämt och går ej att ändra på genom träning (undantaget är att man drar av ett musklefäste men det är av förklarliga skäl inget man strävar efter). Enbart volymen på muskeln kommer bestämma det utseende som man själv kan påverka genom träning.

Styrketräning

Övningsbeskrivningar
Det är mycket lättare att få hjälp på plats av någon som kan instruera en, särskilt när man precis har börjat att träna. Nedan finns två länkar som hjälp på vägen:
http://www.exrx.net/Lists/Directory.html
https://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=152

Stretching
Hjälper stretching mot träningsvärk?
Nej

Var kan jag hitta förslag på stretchövningar?
http://www.ryggochmuskelakuten.se/

Kost -bulk/deff/energiförbrukning

Går det att bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt?
Teoretiskt ja, praktiskt är det mycket svårt därför föredrar många att antingen bulka eller deffa.

Vad betyder bulk?
En viktuppgång som kombineras med styrketräning, syftet är att gå upp i muskelvikt men även en uppgång i fettvikt kommer att ske, därför följs bulkperioden av en deffperiod. Någon extrem överätning behövs inte men för att se resultat krävs det att man äter mycket mat.

Vad betyder deff?
En viktminskning där man vill gå ner i fettvikt och behålla så mycket muskler som möjligt. För utförligare svar se http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Var tar jag reda på min energiförbrukning?
http://www.caloriesperhour.com/

Kosttillskott
Måste man ta kosttillskott när man tränar?
Nej, verkligen inte.

Varför tar man kosttillskott?
Tränar man mycket kan det vara svårt att äta tillräckligt med mat, det är dessutom mycket lättare att ta med lite pulver än ett halvt kilo T-bensstek till gymmet. Andra tillskott som kreatin tas för att öka prestationsförmågan. Att lägga ut pengar på mer exotiska preparat innan man har tränat ett tag och lärt sig hur ens kropp reagerar på träning är big waste of money.

Vad är kreatin?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=33269

Några begrepp och förkortningar

Repetitioner - hur många gånger man utför en rörelse
Set - hur många gånger man utför ett visst antal repetitioner
här finns mer info om olika setvariationer.

SL - Styrkelyft, innefattar Marklyft, knäböj och bänkpress
OL - Tyngdlyftning, innefattar stöt och ryck

Excentrisk träning – den negativa delen av en övning, tex när du sänker vikten mot dig i bänkpress
länk till mer info
Koncentrisk träning – motsatsen till ovanstående
Statisk träning – att hålla en vikt stilla
Failure – när man inte klarar av att göra fler repetitioner i en övning

Länkar till sidor där man kan läsa mer om styrketräning
Kolozzeum
Body

/V.

Spana också in:

Mycket bra, en riktigt mytmördare! Det enda som jag skulle vilja inflika är att även om stretching inte förebygger träningsvärk, så är det fortfarande nyttigt och kan ofta motverka lindriga skador och ömhet i musklerna dagarna efter ett träningspass.

För övrigt så läste jag förut en lång diskussion packad med källhänvisningar om just detta på Flashback för ett tag sen, kan leta reda på den om intresse finns.
Vastrix:

Växer musklerna olika när jag tränar tungt resp. lätt?
Nej, precis som med bröstet och magen kommer hela muskeln att växa. Tränar du med för lite motstånd växer däremot inte musklerna, för muskeltillväxt krävs motstånd


Detta skulle jag vilja ha källhänvisning på
hagbard:

Jag vill då passa på och inflika att stretching inte är optimalt efter tung styrketräning, eftersom de redan nedbrutna muskelfibrerna inte behöver ytterligare nedbrytning i form av stretching. Det är bättre att vänta ett tag isf än att göra det direkt efter.


Stämmer troligtvis men det enda jag vet är att de gånger jag inte stretchar direkt efter passet så är min kropp helt jävla fucked up nästa morgon då jag vaknar. Som idag, kan knappt böja mig ner och det hugger i höften [crazy]
Daniel2:

Stämmer troligtvis men det enda jag vet är att de gånger jag inte stretchar direkt efter passet så är min kropp helt jävla fucked up nästa morgon då jag vaknar. Som idag, kan knappt böja mig ner och det hugger i höften [crazy]


Sånt är skönt. ^^
Du om någon vet också att stretching inte påverkar träningsvärk, som redan skrivits i tråden.
hagbard:

Du om någon vet också att stretching inte påverkar träningsvärk, som redan skrivits i tråden


Ja det stämmer, det är inte träningsvärken jag lindrar med stretching. För det mesta slipper jag att det krampar i sätet eller i höften eller att det hugger i knäna dagen efter.
Uppskattar att ni diskuterar det som skrivits, det är meningen.

Satriani:

Det där vet jag inte om jag kan hålla med om. Senans fäste spelar så vitt jag vet ingen roll för muskelbukens uteseende.


Anledningen till att jag skrev som jag gjorde var att de ofta förekommande frågorna om "långa slanka muskler när man tränar lätt resp korta bulliga vid tungträning". Kan lägga till att det beror på muskelfästen och muskelbuk, oavsett är det genetiskt. Men fn. har jag lite problem med att editera mina egna (!) inlägg. Finns fler saker som skall ändras/läggas till.

/V.
evilneedscandytoo__:

Jag brukar bara stretcha innan passet, kan man göra så?


Klart du kan, du behöver dock inte göra det om du inte behöver öka rörligheten lite för att kunna få full ROM (range of motion). Att töja ut musklerna innan ett träningspass så att du pressar dem till ytterläge är bara negativt, ökad skaderisk, sämre prestationsförmåga.

Jag brukar alltid köra lätta tänjningsövningar innan jag tränar, men då aldrig så att jag pressar musklerna till sitt ytterläge.
Manmannen:

Förresten, har man inte gjort nån tråd där man skriver om hur mycket man tar i olika maskiner och fria vikter osv osv?


Finns om bänkpress och det är den som flest är intresserade av och kan relatera till. Har även varit uppe trådar om några andra övningar. Trådar där man anger vad man maxar i alla tänkbara övningar tror jag inte finns, än.
/V.