Aviseringar
Rensa alla

FAQ: Kyrkovalet


Ämnesstartare

I helgen är det kyrkoval. I din kommun är det möjligt att sverigedemokraterna ställer upp. Men även om inte de ställer upp finns det många främmande, hemska åsikter som kan ventileras via svenska kyrkan. Men det positiva är att du likt riksdagen kan påverka det. Jag själv är inte med i svenska kyrkan, men även om ni skiter i kyrkan så bör ni rösta så länge ni är medlemmar.

Vill ni att frimodig kyrka, som står för traditioner och konservativism ska få ökad makt över en av sveriges största och mäktigaste organisationer - eller vill ni att mer liberala krafter ska påverka kyrkans riktning. Förbättrade åsikter om homosexuella, jämnställdhet, och en mer modern syn på människan.

FAQ
Gå ur kyrkan?
Vill ni för övrigt gå ur kyrkan så kan ni gå in på ut ur kyrkan.se och följa instruktionerna.

Ni får rösta från och med att ni är 16 i svenska kyrkan, för er som har fått ett röstkort och är lite förvirrade.
Varför ställer partier upp i svenska kyrkan?
För att åsikterna om hur kyrkan ska utvecklas och vilken roll kyrkan ska ha skiljer sig åt från höger och vänster. Generellt kan man säga att vänstern och miljöpartiet har den mest liberala synen på kyrkan, medans högern har den mest konservativa. Det handlar inte om skattesänkningar i det här valet, men det handlar om vad pengarna ska gå åt, hjälparbete, miljöarbete, och sociala funktioner.

Varför ställer sverigedemokraterna upp?
De vill kuppa valet då det är så få som röstar. Av samma anledning satsade de på EU-valet, och av samma anledning så satsade de på skattebetalarnas förening.

Vilka ställer upp där jag bor?
På Svenska Kyrkans hemsida kan ni se vilka som ställer upp i er kommun.

Var röstar man på?
I olika vallokaler över kommunen. Se här för att ta reda på var.

Är det något mer ni behöver veta så fråga eller kika in på hemsidan. Jag är inte ett orakel på kyrkovalet, jag själv är inte ens med i svenska kyrkan då jag inte är kristen.


   
Citera
Ämnesstartare

Helvete, har ju flyttat så har inte fått mitt röstkort till internatet. Ska för övrigt gå ur när jag är 18 men had eju faktiskt ändå kunnat rösta för att få en bättre syn på homosexualitet [crazy]

Btw, röstar jag på de i min hemkommun eller de i den nya satden jag bor i ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du borde bifoga en länk till knäppgökarnas sida[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

redan röstat


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Vill ni att frimodig kyrka, som står för traditioner och konservativism ska få ökad makt över en av sveriges största och mäktigaste organisationer

Japp och därför hamnar rösten på KD.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill ha en traditionell kyrka. Vad ska ja rösta på? [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fick en valblankett, tror jag röstar.

Känns som om röstdeltagantet kommer bli högt i kyrkovalet den här gången, eftersom många vill ha SD ute ur kyrkan så röster många bara för att de ska få så liten marginal som möjligt. Det är bra. Dock har jag ingen aning om vad jag ska rösta på [n]

Fast jag fattar ärligt talat inte grejen med ett kyrkoval... ska inte kyrkan vara skild från staten/politiken?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

ska inte kyrkan vara skild från staten/politiken?

Ja, alltså, kyrka och religion ska inte stifta politik, det är det som man är emot, att t.ex låta sharialagar döma lagboken. Även om man röstar på partier i kyrkan så innebär det inte politik på det sättet, utan det man främst beslutar om i SvK är hur pengar ska fördelas och hur kyrkan ska jobba - dvs inget särskilt politiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

litisk

Så valet påverkar bara de som är med i svenska kyrkan samt betalar "kyrkskatt" alltså?

Aja, tror jag röstar ändå fast jag inte bryr mig. Bara för att hålla SD borta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Så valet påverkar bara de som är med i svenska kyrkan samt betalar "kyrkskatt" alltså?

Jepp. Fast kyrkan sysslar väldigt mycket med arbete utrikes, hjälparbete, och klimatarbete, de har lite kampanjer inför COP-15 nu i december tillexempel. Dessutom har de en sådan roll idag att även människor som står utanför SvK kan få hjälp, stöd och så vid olyckor och tragedier (t.ex när någon dött).


   
SvaraCitera

Palla att kyrkan ska tvingas göra det som staten vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja. HARPYJA HARPYJA HARPYJA HARPYJA
var tvungen att få det ur systemet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Harpyja. HARPYJA HARPYJA HARPYJA HARPYJA
var tvungen att få det ur systemet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lik alltså, är du


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

lik alltså, är du


   
SvaraCitera