Aviseringar
Rensa alla

FAQ: Kyrkovalet


Ämnesstartare

Tickstart:

lik alltså, är du

Jag fattar. [sad]

Homunculi:

Palla att kyrkan ska tvingas göra det som staten vill.

? det är ju inte så det går till. De som ställer upp i kyrkan är kristna, men ställer ibland upp via sina partigrupper som t.ex miljöpartister eller socialdemokrater i svenska kyrkan. det handlar inte om politik, utan att de har särskilda kärnvärderingar de delar som de vill driva i SvK.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Harpyja. HARPYJA HARPYJA HARPYJA HARPYJA
var tvungen att få det ur systemet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den viktigaste frågan för mig är att vi lyckas skapa en sluten kyrka där ingen är välkommen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur röstar jag för att lägga ned religionen totalt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Aja, tror jag röstar ändå fast jag inte bryr mig. Bara för att hålla SD borta.

känner samma sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ska rösta Sd. Inte för att jag bryr mig, men man måste ju eliminera en icke-Sd-röst.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Vill ni att frimodig kyrka, som står för traditioner och konservativism ska få ökad makt över en av sveriges största och mäktigaste organisationer - eller vill ni att mer liberala krafter ska påverka kyrkans riktning.

Jag tycker att det är en självklarhet att svenska kyrkan ska stå för det kristna budskapet. Om man inte gillar vad kyrkan står för ska man gå ur den.

Att uppmana folk att gå till kyrkovalet och rösta för liberalism är som att uppmana folk att gå med i Hammarby och rösta bort fotbollar. [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

imoll:

rösta för liberalism

Det hoppas jag inte folk gör. Alla som ställer upp i kyrkovalet är kristna och gudstroende, men jag har hellre in miljöpartister som vill göra kyrkan mer ungdomlig, än frimodig kyrka som är emot alla kvinnopräster.


   
SvaraCitera

Jag hade lite olika anledningar till att inte kunna gå och rösta idag, annars hade jag gjort det. Tycker alla som kan ska göra det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag röstade idag.Säger inte på vad.

Der Judenstaat:

Ska rösta Sd. Inte för att jag bryr mig, men man måste ju eliminera en icke-Sd-röst.

Hej älskling![love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag gjorde faktiskt det.[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har bojkottat Valet för en enkel anledning.
Kyrkovalet är en del av det som måste bort och se till att politiken försvinner ifrån Kyrkan och religion i sin helhet.

Att 2009 kunna välja in politiker för att dom ska kunna ändra kyrkan och bibeln så att det passar in på deras uppfattning. Jag förstår inte bara att även om kyrkan har lämnat staten 2000 så måste vi ha kyrkoval så att politiker får makten att bestämma vad som står i din trosuppfattning i din religion.

Jag bryr mig inte vilken politiskt uppfattning ni har. Men om man ska tilllåta politiker i en kyrkan så kan man väl inte kalla Svenska Kyrkan är skild från staten eller?

Inför nästa val 2014 måste det ske en debatt om vi ska behålla kyrkovalet eller ej.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Alla som ställer upp i kyrkovalet är kristna

Kalla inte människor som spottar på Guds ord för kristna.

Anarkandi:

ungdomlig

Populistisk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

imoll:

Kalla inte människor som spottar på Guds ord för kristna.

Vad är guds ord då. Vilka ska man rösta på, enligt dig?

imoll:

Populistisk.

Populistisk? Svenska Kyrkan är en rämna av vad religion är och ska vara. Svenska kyrkan är ingenting mot pingströrelsen och ESF - dels misslyckas man med att attrahera yngre till rörelsen, och dels står man inför allvarliga problem idag. Situationen bör hanteras på rimliga sätt. Skapelsen är det viktiga - inte gudsdyrkan, utan världen runtomkring oss. Det är den vi måste värna om, förvalta för kommande generationer.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Vad är guds ord då. Vilka ska man rösta på, enligt dig?

Bibeln. Frimodig kyrka.

Anarkandi:

misslyckas man med att attrahera yngre till rörelsen

Så om Hammarby har svårt att locka ungdomar därför att dessa tappat intresse för fotboll så ska förening överge fotboll och bli en knarkarförening eller något annat som lockar ungdomar?
Varför kan inte dessa ungdomar starta sin egen förening och låta dom som gillar fotboll behålla sitt Hammarby?


   
SvaraCitera